Logga in

Avisera lanserar hållbara förpackningslösningar i ny webbshop

02 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Mariella Zalbo Lundgren (marknadschef) och Peter Lundgren (vd) på Avisera.

Avisera har gjort flera expansiva manövrar på senaste tiden, bland annat har man förvärvat Bags & More och Aare Grafisk Produktion samt öppnat ett nytt förpackningsshowroom i Göteborg. Nu slår man upp portarna till en ny webbshop som gör det möjligt för kunden att beställa profilerade påsar, förpackningar och trycksaker online.

– Vi vill att det ska vara enkelt att beställa förpackningar med tryck. Idag lever vi i en värld där man vill ha snabba svar och inte nödvändigtvis vill plocka upp telefonen för att lägga en beställning. I den nya e-handeln ger vi besökaren möjligheten att själv designa, välja färg, placera sin logotyp och smidigt beställa sina egna produkter, säger Peter Lundgren som är vd för Avisera.

Alla produkter är minst klimatneutrala

Skärmdump från Aviseras nya webbshop.

I webbshopen ligger fokus på ett enklare sortiment som genomsyras av hållbarhet. Samtliga produkter är som minimum klimatneutrala, tillverkade av återvunnet material eller är återanvändbara.

– Vi upplevde att det fanns ett glapp på marknaden när det kommer till att beställa förpackningar online. Tryckta reklamartiklar med snabb leverans och låga priser finns det gott om, men vi kände en avsaknad av en e-handel där produktfokuset faktiskt ligger på miljövänlighet och kvalitet. Vi kommer nog aldrig att vara billigast. Till oss kommer kunden när man vill vara säker på
att man fattar förpackningsval som gör positiva avtryck på vår omvärld, berättar Mariella Zalbo Lundgren, marknadschef på Avisera.

Avisera Customized – för kunder som vill ha en personlig kontakt

I och med den nya webbshoppen lanserar Avisera ett nytt koncept de kallar för ”Avisera Customized”, som är en tjänst för de som behöver djupare konsultation kring sina förpacknings-lösningar.

– Här arbetar våra förpackningsexperter i nära samarbete med kunder som behöver lite mer konsultation, hjälp med nya konstruktioner, designutmaningar eller med de som vill ha personlig service och stöd genom hela beställningsprocessen, avslutar vd Peter Lundgren.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)