Logga in

Avisera lanserar återanvändbar kasse som ska ersätta plastpåsen – kan användas upp till 300 gånger

04 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I och med den höjda skatten på plastpåsar kan de gamla trotjänarna i butiken snart vara ett minne blott. Flera aktörer har på senaste tiden lanserat kassar som riktar sig mot butiker och mataffärer.

Aviseras lanserar nu vad de kallar för ”plastersättaren”. Det är en återanvändbar kasse tillverkat i materialet PP non woven som har energisnål tillverkningsprocess. Kassen sägs kunnas användas upp till 300 gånger vilket Avisera menar gör den unik på marknaden. Kassen kommer i tre olika storlekar.

Ifrågasätter andra alternativ på marknaden

Andra kassar som lanserat för liknande ändamål men som håller för betydligt färre användningar (6-7 gånger) menar Avisera inte bör klassas om en ”miljökasse”.

–  Om man ska ersätta en engångspåse i plast med en återanvändbar påse, finns det ett stort mervärde för slutkonsumenten att man faktiskt kan behålla och återanvända kassen många fler än en handfull gånger. Våra återanvändbara kassar är slittåliga nog att kunna användas upp till 300 gånger, vilket vi tycker är en självklar förutsättning om man ska kunna särskilja en flergångskasse från en engångskasse, säger Johannes Pettersson, Head of sales, Avisera, i ett nyhetsinlägg.

För några veckor sedan skrev vi om nystartade bolaget Envira Pack som har en påse i ett liknande material som håller för användning 6-7 gånger.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)