Logga in

Avisera lanserar återanvändbar kasse som ska ersätta plastpåsen – kan användas upp till 300 gånger

04 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I och med den höjda skatten på plastpåsar kan de gamla trotjänarna i butiken snart vara ett minne blott. Flera aktörer har på senaste tiden lanserat kassar som riktar sig mot butiker och mataffärer.

Aviseras lanserar nu vad de kallar för ”plastersättaren”. Det är en återanvändbar kasse tillverkat i materialet PP non woven som har energisnål tillverkningsprocess. Kassen sägs kunnas användas upp till 300 gånger vilket Avisera menar gör den unik på marknaden. Kassen kommer i tre olika storlekar.

Ifrågasätter andra alternativ på marknaden

Andra kassar som lanserat för liknande ändamål men som håller för betydligt färre användningar (6-7 gånger) menar Avisera inte bör klassas om en ”miljökasse”.

–  Om man ska ersätta en engångspåse i plast med en återanvändbar påse, finns det ett stort mervärde för slutkonsumenten att man faktiskt kan behålla och återanvända kassen många fler än en handfull gånger. Våra återanvändbara kassar är slittåliga nog att kunna användas upp till 300 gånger, vilket vi tycker är en självklar förutsättning om man ska kunna särskilja en flergångskasse från en engångskasse, säger Johannes Pettersson, Head of sales, Avisera, i ett nyhetsinlägg.

För några veckor sedan skrev vi om nystartade bolaget Envira Pack som har en påse i ett liknande material som håller för användning 6-7 gånger.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.