Gå till innehållet

Automatiserar trycksaksinköp med API – tar in 173 miljoner i kapital

Puls

lob

Amerikanska Lob har utvecklat ett API som låter företag koppla ihop mjukvaror med tryckpressar. Nu har investerare stoppat in 20 miljoner dollar – ungefär 173 miljoner kronor – i bolaget som ska användas för att utveckla tjänsten ytterligare. Detta skriver företaget på sin webb.

Målet är att ta fram ”byggstenar” som företag kan använda för att automatisera det som inte är digitalt – exempelvis beställning och produktion av trycksaker. Man säger att det ska vara lika enkelt att använda trycksaker som till exempel email i sin kommunikation och marknadsföring.

Ali Rowghani, tidigare operativ chef för Twitter, går samtidigt in i Lobs styrelse.

Lob startade med att bygga upp ett eget tryckeri, men gick över till använda befintliga tryckerier som kopplas ihop i nätverk som företag kan använda för att skicka till exempel vykort och brev automatiserat på olika sätt – till exempel händelsestyrt från CRM-system. Man säger att ett av nio hushåll i USA någon gång har fått post via tjänsten.

Med hjälp av ett öppet API kan vem som helst koppla upp sina system mot Lobs tryckerier och automatiserat skicka fysisk kommunikation till kunder och prospekts. Det finns också en handfull färdiga integrationer med olika tjänster som Zapier och Built.io där det går att skapa automatiserade flöden med lite mindre programmeringskunskap.

Lob har 45 anställda och har totalt tagit in nästan 30 miljoner dollar i kapital, skriver venturebeat.com.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll