Åtta45 i rekryteringsoffensiv – det här ligger bakom satsningen

Patrik Kornerup på Åtta45 berättar om nya rekryteringar som ska göras.
Patrik Kornerup på Åtta45 berättar om nya rekryteringar som ska göras.

Åtta45 expanderar över hela landet. Nu söker man hela 13 nya kollegor från Malmö i söder till Falun i norr.

Patrik Kornerup som är ny försäljningschef sedan april berättar för Branschkoll om bakgrunden till alla nya tjänster som man nu söker personer till. Det handlar om en kombination av generationsväxling, personer som slutat och om helt nya krav från kunderna som kommer av den kraftiga digitaliseringen.

– Åtta45 befinner sig en expansiv fas med ökad försäljning och volymtillskott i kombination med en rad nysatsningar på produkt- och tjänsteerbjudandet och därför är vi i behov av förstärkning både personellt och kompetensmässigt, säger Patrik Kornerup.

Ni har just nu 13 platsannonser ute där ni söker folk till Falun, Malmö och Stockholm. Vad ligger bakom denna stora efterfrågan på ny personal?

– Det är en kombination av volymtillväxt och generationsväxling då vi på några avdelningar har naturligt bortfall i form av pensioner samt ersättningar för personer som slutar.

– Men vi behöver också ny kompetens efter investeringarna vi gjort i Inkjet samt mjukvaran Inspire som nu är lanserade, tagit fart och är i drift. Både gällande vårt interna arbete med dessa produkter och i form av hur vi presenterar och driver produkterna externt på marknaden.

Hur upplever ni marknaden för att rekrytera just nu – är det lätt eller svårt att hitta rätt?

– Vår uppfattning är att det är betydligt svårare att rekrytera personal idag och det gäller rakt igenom alla avdelningar och funktioner. Från tjänstemannasidan till produktion, oavsett avdelning.

Finns det tillräckligt med personer med rätt kompetens?

– Produkterna och tjänsterna som vi i dag erbjuder våra kunder skiljer sig i stor utsträckning mot vad det gjorde för ett antal år sedan och det innebär helt andra krav på kompetens och kunskap och denna är utmanande att hitta inom vår bransch.

Annons

– Digitaliseringen generellt gör att vi måste skruva och ändra på vårt erbjudande och då kräver det något annat idag från oss som leverantör när våra produkter och tjänster förändras ganska kraftigt.

Hur lockar man rätt kompetens till den grafiska branschen?

– Branschen generellt sliter med att attrahera människor för återväxt samt tillskott av nya kunskaper men det är vår uppgift att presentera vår bransch, produkt och företag på ett sätt så att man förstår att den grafiska branschen idag på riktigt är en bransch med stora möjligheter även i framtiden.

Vad är det ni letar efter för egenskaper som man ska ha för att trivas hos er?

– För att passa och fungera i vår organisation så måste man på riktigt se den digitala utvecklingen som en möjlighet. Vi har anpassat våra tjänster de senaste åren så vi känner oss väl rustade och man måste se våra digitala delar som en förstärkning till erbjudandet.

– Den sociala förmågan kommer vi alltid att värdera högt eftersom vi är en relativt stor organisation utspridd över hela landet men som försöker att få avdelningar, funktioner och personer att fungera ihop även på avstånd.

Vilka är fördelarna för er att ni finns på så många ställen runt om i landet?

– Vi letar alltid efter rätt person och har en stor flexibilitet i upplägg och placeringsort. Vi försöker anpassa oss efter den sökandes vilja och eventuella krav där arbetsplatsen är alltmer digital. Det fungerar att arbeta med många uppgifter på distans eller på något av våra kontor i landet även om dess avdelning kanske primärt sitter på annan ort.

Finns det något som gör att det är extra roligt att jobba på just Åtta45?

– Framtidstro, fortsatta expansionsplaner, satsningar på digitala erbjudande och tjänster. Vi är en fantastisk samling av människor och har en ägare som vill och kan satsa inför framtiden.

Annons

Marbach expanderar till Skandinavien genom förvärv

Stallinjestans

Marbach har förvärvat Stållinjestans Laserform AB i Malmö.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith i europeiskt leverantörsavtal för e-handelspåsar

E-handelspåsar i papper från Jonsac
Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac

Svenska Jonsac och DS Smith har skrivit produktionsavtal för e-handelspåsar som ska vara 100 procent fiberbaserade och återvinningsbara.

Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gaia Biomaterials tar in 50 miljoner för global expansion

Gaia biomaterials
Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials

Ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar, vårdförkläden och matkassar.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har avslutat en nyemission på femtio miljoner kronor. Almi Invest Greentech och andra internationella samt inhemska investerare stödde emissionen, enligt ett pressmeddelande.

Pengarna ska främja marknadssatsningar i USA och Indien. Företaget tillverkar ett hemkomposterbart material baserat på krita. Detta ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar och matkassar.

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

Företagets produktionskapacitet ligger på upp till 50 000 ton per år.

Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid gör sin första affär i Norge

Liplid 7500
Ämnen i artikeln: Liplid
Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion stoppar finskt kartongbruk

metsae kemi

Riskerar att stå still i upp till tre månader.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare genomför ytterligare prisökningar på papper

Siktar på att genomföra en prisökning på minst 10 procent senast den 1 maj 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith skjuter upp deadline för bud

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bryter ut försäljning och digitala tjänster – lanserar nytt varumärke

Delar

Nu ska tryckeriet helt fokusera på produktionen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget förstärker i ledningen

FotoJet
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Den forne försäljningschefen är tillbaka och går in en nyinrättad ledningsposition. En framåtlutad satsning för att bygga en starkare organisation, enligt företaget.

Patrick Söderberg har tidigare arbetat på Storbildsbolaget i Helsingborg mellan åren 2019 och 2021. Då i rollen som försäljningschef. Nu har han nyanställts. I februari började han på den nyinrättade tjänsten som vice vd med syftet att stärka företaget och ledningen för framtiden.

– Dels är jag tillbaka till något jag tror på. Det är ett väldigt starkt nischat företag i en stor grafisk marknad, säger han och tillägger att han känner stor uppbackning och ett förtroende från såväl anställda som vd:n Jonas Hellke.

Han säger att det var viktigt att tillsätta en ny roll för att axla framtiden.

– Dels för att få en översyn hur produktionen och kompetensen i företaget ser ut i dag, men också vad som behövs och hur den ska se ut i framtiden. Vart ska vi ta vägen i en framtid som fortsatt kommer att vara utmanande och om inte annat, omväxlande?, säger Patrick.

Operationellt och strategiskt arbete

I sin nya roll blir Patricks huvudsakliga uppgifter att leda företagets strategiska planer framåt, stärka ledningsgruppen samt ta ett operationellt ansvar för företagets teamledare.

– Det blir mycket strategiarbete och mycket kring det dagliga operationella. Det är det jag främst kommer att jobba med.

Patrick Storbildsbolaget
Patrick Söderberg ska jobba både stragiskt och operativt på sin nya position.

Jonas Hellke säger att företaget har mognat och växt och nu kommit till en punkt när det är dags att blicka in i framtiden mot att bli en större organisation. Det gör också att det blir en kontinuitet i mycket och att man ser saker som chef i en ledande person. Då går det inte att bygga allt som rör företaget kring en person.

Annons

– Nu bygger vi det hela mer kring de processer vi har och säkerställer det.

Investerat för framtiden

När Patrick Söderberg nu blivit vice vd säger Jonas Hellke att han nu än mer kommer att får möjlighet att fokusera på det han brinner för och tycker är roligt, bland annat försäljning och att utveckla kunder. Att det skulle vara tal om att trappa ner för egen del kommer inte på fråga.

Han säger att Storbildsbolagets strategiska arbete för framtiden tog höjd redan 2018 när de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. Det var metoder som öppnade för nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt, men framförallt hållbara och effektivare produktionsflöden.

– I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shop-lösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa – står vi nu redo att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium.

”Fortsätta på inslagna banan”

Han ser ett stort värde i att fortsätta utveckla alla delar i produktionen och processer, från ax till limpa. Det är också något de förberett sig för senaste åren, inte minst sedan de flyttade in i sin nya fastighet med 3.500 kvadratmeter produktionsyta på Långeberga i södra Helsingborg i slutet av 2022, där de också tagit stora investeringar i automatiseringslösningar och maskiner inför framtiden. På företaget arbetar i dag 25 anställda.

– Vi ska fortsätta på den inslagna banan. Det finns ett behov att bli rationellare i produktionen av många olika anledningar. Dels för leveranssäkerheten, dels för att ha mindre handpåläggning på jobben för att det ska vara kostnadseffektivt, för vi agerar på en ganska utsatt marknad, säger han och tillägger att ur kundernas behov är det viktigt att fortsätta utveckla shop-lösningarna som är väldigt uppskattade.

Internt och externt arbete

Drygt en fjärdedel av Storbolagets ordrar kommer in via kundportaler i dag.

– En nyckelfaktor i den interna funktionen är att vara effektiva i produktionen och att vi jobbar rätt. Men givetvis handlar det om saker externt också. Alla de effektiviseringar vi gör internt kommer också behöva synas externt, alltså mot kund. Där har vi ett jobb att göra, framför allt konkretisera arbetet ut mot våra slutkunder vad nyttan är med våra webbshoppar som vi haft och arbetat med i sex år, säger Patrick Söderberg.

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stark försäljning i Norden för tillverkare av offsetpressar

Morten

Det blev ett tionde år i rad med vinst, och fjolåret gav tre gånger högre vinst än 2022. Starkt bidragande var fyra stora installationer av trycklinjer hos förpackningskunder i Sverige och Danmark under 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons