Åtta45 gör strategiska förflyttningar – formar framtidens grafiska jättekoncern
Åtta45:s vd Erik Mauritzon i stor intervju: ✔️Så ska miljardkoncernen byggas för lönsamhet ✔️Kommande förvärv ✔️Ska bredda med nya tjänster ✔️Planerar namnbyte

Erik Mauritzon är vd för Åtta45 som nu ska satsa på breddning av verksamheten med nya produkter och tjänster.
För drygt tio år sedan flyttade Åtta45 till helt nybyggda lokaler i Veddesta norr om Stockholm. Då var målet att nå en omsättning på 400 miljoner kronor. I och med samgåendet med Exakta går man nu över miljarden, men det ska inte stoppa där.
– En noga genomtänkt plan för tillväxt hade vi långt innan vi flyttade hit, men att det skulle bli så stort som i dag hade jag inte trott, berättar vd:n och största ägaren Erik Mauritzon för Branschkoll.
Efter att ha förvärvat över 30 företag sedan starten 1999 siktar man nu på att bygga en struktur för att öka lönsamheten. Det är en tuff bransch och det måste hända saker hela tiden.
– Vi har ju aldrig fått någon lönsamhet att tala om, men förhoppningsvis så kan vi få till det hyggligt nu.
Och lönsamheten är en grundförutsättning för att man ska kunna utvecklas och växa. Målet är att landa på ett resultat runt fem procent på sista raden, vilket enligt Erik Mauritzon ger utrymme att göra investeringar i både kompetens och ny teknik.
Konsoliderar produktionen till storstäderna
I dag består koncernen i huvudsak av de tre bolagen Åtta45, Exakta och GBGT Box. Man är just i färd med att initiera en omstrukturering av sina produktionsenheter med syftet är att koncentrera olika delar av verksamheten för att öka effektiviteten.
Exakt hur allt ska se ut är inte klart – men förpackningsproduktionen i Stockholm flyttas till GBGT Box i Göteborg. Malmö blir en hubb för digitaltryck och storformat i Exaktas lokaler. Offsetproduktionen ska till slut landa på enheten i Stockholm, en flytt som ska vara klar om drygt ett år. Digitaltrycket i Ödeshög flyttas också till Malmö.
– Vi kommer att behålla digitalproduktion för närmarknaden i Stockholm, men större digitala volymer ska hanteras i Malmö i skiftproduktionen där, säger Erik Mauritzon.
Den digitala produktionen inom DM/DR med digitalprint, adressering och kuvertering, där kunderna framför allt är organisationer, kommer att vara kvar i Stockholm. Detta affärsområde är i huvudsak den produktion som flyttades från Falun förra våren.
Några nya investeringar i offset kommer inte att göras i nuläget.
Omflyttningarna innebär också förändringar i personalstyrkan, enligt Mauritzon. Totalt beräknas antalet anställda minska med omkring 20 personer, motsvarande cirka fem procent. Även om inget är klart så hoppas man på att en del av uppsägningarna kan lösas med pensionsavgångar.
Utöver produktionsenheterna så finns det ett flertal kontor runt om i landet med säljare och projektledare. Man har totalt runt 450 anställda fördelat i stort sett lika mellan tjänstemän och produktionspersonal. Runt 80 personer jobbar med försäljning och projektledning.
Framtiden ligger i bredd och service – inte bara storlek
Istället för att bara fortsätta expandera inom tryck på papper ser Erik Mauritzon större värde i att bredda företagets erbjudande. Produktmedia, logistiklösningar och paketerade tjänster är exempel på områden som nu prioriteras.

Det är viktigare att vi hittar rätt kompletterande erbjudanden än att köpa nästa tryckeri.
– Det är viktigare att vi hittar rätt kompletterande erbjudanden än att köpa nästa tryckeri, säger Erik.
Tittar man tio år tillbaka så var till exempel produktmedia något som tryckerier nästan såg ner på – idag är situationen en annan och området är ett uttalat fokusområden de kommande åren för Åtta45.
– Förut sa jag att vi trycker på papper. Nu är det ju tryck på vad som helst egentligen. Hur ska vi kunna göra det här?
– Där har vi ett jättejobb att göra och vi måste nog köpa till oss både kompetens och företag.
Att man inte redan tagit större steg inom detta område säger Erik Mauritzon beror på att man inte riktigt har mäktat med. Men när man nu samlar ihop den nya koncernen så ska steg tas inom området.
– Vi pratar ju hela tiden om korsförsäljningen internt, vi måste bli mycket bättre på det.
Åtta45 och Exakta har runt 8 000 köpande kunder där planen nu är att erbjuda en bredare portfölj av tjänster:
– Och sen vill jag gärna producera också för det är då jag tror att det blir pengar av det, rätt eller fel, säger Erik.
Etiketter är ett helt annat område som man redan är inne och nosar på i dag men där han ser stor utvecklingspotential.
Tryck som tjänst växer i betydelse
Lagerhållning och leveranser blir en allt viktigare del av Åtta45:s erbjudande. I Falun hanterar företaget stora mängder material åt sina kunder.
– Att kunna erbjuda en komplett lagertjänst är ett starkt försäljningsargument. Kunderna lyssnar verkligen när vi presenterar den möjligheten.
Han ser en tydlig koppling mellan smart produktion, effektiv logistik och kundnöjdhet – särskilt i segment där snabba leveranser är avgörande. Och utvecklingen går åt samma håll inom flera andra områden, där själva trycksaken är en del av den tjänst man säljer och som innehåller många andra delar.
Konkurrensen kommer främst från andra svenska tryckerier och det beror på de korta leveranstiderna.

– Klart att vi känner av Baltikum och Polen en del, men det blir spännande att se om kronan tänker fortsätta stärkas. Då kommer vi att känna av dem mer misstänker jag.
Utmaningar med e-handel
Konkurrensen från onlinetryckerierna har man inte märkt av särskilt mycket. Det har också varit en stor utmaning att få företagskunderna att beställa via nätet men det ska man nu ta tag i ordentligt.
– Jag trodde att vi skulle kunna lyckas få företagen att beställa via nätet, men det har inte fungerat.
Nu ska man lägga större resurser på att öka volymer i e-handeln, men frågan är vad som har stoppat Åtta45 från att göra detta tidigare?
– Vi har inte riktigt haft de ekonomiska resurserna men nu blir det ett prioriterat område på ett annat sätt.
Konsolidering och effektivisering i branschen är oundviklig
Tryckeribranschen i Sverige består fortfarande till stor del av små till medelstora företag. I övriga nordiska länder har konsolideringen gått mycket längre än i Sverige. Erik Mauritzon är övertygad om att antalet aktörer kommer att minska, särskilt bland de företag som saknar djup kompetens inom IT, miljö och all ny lagstiftning som kommer.
– Det är svårt att vara ett bolag som omsätter 50-100 miljoner kronor och klara alla de krav som ställs från både myndigheter och större kunder, du ska kunna svara upp och inte bara säga ja.
Han ser också en möjlig utveckling mot skandinaviska koncerner, även om Åtta45 i dagsläget fokuserar på att växa inom Sverige.
– Det är klart att vi kanske till slut tittar utanför landets gränser men just nu är det viktigare för oss att bredda oss vad gäller nya tjänster.
Därför tittar man nu hellre på att koppla på en eller flera aktörer inom produktmedia, logistik och förpackning.
Nyckeln till lönsamhetsproblemet
Själva produktionen idag är ganska effektiv i stora delar av branschen, menar Erik. Lönsamhetsproblemet ligger på ett annat ställe i företagen.
– Det är ju hela sälj- och projektledningssidan, tiden att få in en order i systemet, som är det stora problemet.
Kostnaden för administration, sälj, projektledning och så vidare är i dag alldeles för hög och detta är ett av de områden Åtta45 kommer investera i de kommande åren.
– Vi har en stor utmaning inom administration, projektledning och sälj. Vi jobbar i mångt och mycket på samma sätt idag som vi gjorde för tio år sedan, säger Erik.
Han är övertygad om att hela branschen sitter med samma utmaningar. Här ska man med hjälp av rätt mjukvarustöd och AI ändra arbetssätt för att effektivisera hela processen i företaget.

Det kommer bli tufft för branschen men jag tror att vi inom ett antal år mer eller mindre måste halveras inom sälj och projektledning.
– De största anledningarna till att vi måste göra detta är att mycket kompetens kommer att försvinna med pensionsavgångar de kommande åren och att faktiskt 80 procent av vår hantering är kopplat till standardprodukter.
Med ett smartare arbetssätt ska man nu frigöra stora resurser för fortsatta satsningar inom digitalisering och automatisering.
Grafisk bransch är till stora delar processindustri och det gäller nu att gå hela vägen för att få full effekt. I sin nya kostym ska man få både kraft och möjligheter att genomföra detta.
– Det kommer bli tufft för branschen men jag tror att vi inom ett antal år mer eller mindre måste halveras inom sälj och projektledning.
Minskningen kommer kunna ske ”med automatik”, med stora pensionsavgångar, så man kommer trots detta behöva få in nya människor.
– Det finns en jättepotential, och där måste vi in på ett mycket bättre sätt med systemstöd. Det är fortfarande alldeles för mycket manuell hantering. Och de som klarar detta förändringsarbete kommer också utvecklas bäst.
Vem hjälper branschen med det?
– Du får nog ha ganska mycket själv. Vi har känt att vi inte riktigt har hunnit med att göra det, men nu tillsätter vi resurser, det finns inget val. Prioriteringen måste ligga på att få in ordrarna på ett enklare sätt i systemet, sedan har vi ganska bra koll på resten.
Dags för ett nytt namn
Åtta45 har konsekvent genom åren tagit in sina förvärv under det egna varumärket men nu är det dags för ett nytt gemensamt varumärke, berättar Erik.
– För mig är inte namnet det allra viktigaste, det är människorna som står bakom det, och det ska helst finnas en bra story, så som vi haft med Åtta45.
Ska det vara gångbart internationellt också?
– Ja, det kanske inte ska vara ett Å som första bokstav i namnet.
Under hösten kommer man att inleda ett jobb med ett nytt namn och varumärke.
Aros bokbinderi blir en ny pusselbit
Genom övertagandet av Aros bokbinderi som nyligen blev klart stärker koncernen sin produktionskapacitet inom efterbehandling, särskilt hårdband och trådbindning. Det är också en strategiskt viktig affär i takt med att koncernens egna lokaler börjar bli för små.
– Vi behöver Aros för att klara av flytten från andra enheter. Det är troligt att vi framöver även kommer behöva anställa fler i Västerås.
Enligt honom kommer bokbinderiet användas internt, men kan även serva andra tryckerier, så som det var när Aros var fristående.
Kompetensförsörjning en växande utmaning
Branschens demografi är en tydlig utmaning. Många av företagets projektledare har hög kompetens, men det är svårt att rekrytera yngre medarbetare. Samtidigt behövs nya roller med andra kunskapsprofiler.
– Vi måste frigöra de erfarna till mer kvalificerade uppgifter och låta ny personal växa in i enklare arbetsuppgifter, säger han.

Hur många är egentligen säljare? Det här är ju ett dilemma, vi har väldigt få spjutspetsar som är duktiga på nyförsäljning.
Att man har många små hubbar runt om i landet är egentligen ett arv från pandemin – men idag handlar det om att få tag på rätt kompetens och då måste man erbjuda anställning på den plats där rätt personer finns.
En annan fråga som Erik Mauritzon också brinner för är kompetensen på säljsidan. Här måste hela branschen bli mycket bättre.
– Hur många är egentligen säljare? Det här är ju ett dilemma, vi har väldigt få spjutspetsar som är duktiga på nyförsäljning.
Det handlar om att ställa om till tjänsteförsäljning.
– Det vi håller på med är att vi ska leverera en tjänst, det är inte produkten som är det viktiga, trycksaken är bara någonting som tillhör tjänsten och det är ett nytt sätt att tänka på som säljare.
Ekonomin stärks efter ett utmanande år
Efter ett ganska svagt 2024 med stora omflyttningar och förändringar, med bara runt en procent i marginal, inleder Åtta45 det nya året starkare än väntat.
– Januari var riktigt skapligt, februari var skit för alla, det här gäller nog hela branschen, och mars och april har varit helt okej. Och så tror jag att maj blir ganska bra också. Det är otroligt förvånande med tanke på den turbulens som är i omvärlden, säger Mauritzon.
Förra året landade resultatet på runt sex miljoner kronor på en omsättning på cirka en halv miljard kronor. Nu finns det enligt Erik Mauritzon förutsättningar för ökad lönsamhet, vilket också möjliggör fortsatta investeringar och utveckling.