Åtta.45 i outsourcingavtal med Tryckeribolaget

Åtta.45 fyller på tratten med offset och storformat. Tryckeribolaget i Sundsvall har tecknat ett treårigt samarbetsavtal med Åtta.45 i Stockholm med målet att Åtta.45 tar över ägandet av Tryckeribolaget.

Tryckeribolaget flyttar vid årsskiftet till nya lokaler i ”Gamla Bryggeriet” i centrala Sundsvall samtidigt som man investerar i en ny digital tryckpress för de mindre jobben.

– De större tryckuppdragen och storformatsproduktionen kommer från den första januari att produceras på Åtta.45, säger Erik Mauritzon på Åtta.45 i en kommentar.

Kunderna gör fortsatt affärer med Tryckeribolaget och genom det nya samarbetet öppnas nya möjligheter enligt Lars Einarsson som är vd och ägare på Tryckeribolaget.

– Det här kommer att ge både våra kunder och tryckeriet många fördelar och vi ökar våra chanser att växa i framtiden, säger Lars Einarsson i en kommentar.

För Åtta.45 är detta ett strategiskt samarbete där man fortsätter att driva konsolideringen i branschen.

– Vi är självklart intresserade av flera liknande upplägg där offsettrycket centraliseras, säger Erik Mauritzon.

Läs också: Åtta.45 bygger tratt för tryck

Tryckeribolaget öppnar i de nya lokalerna den 7 januari 2015.

Plastproducenterna oroliga för kvalitetsförsämringar när kraven inom återanvändning höjs

redaktionen@branschkoll.se

Grundstenen lagd till nytt massabruk i finska Kemi

redaktionen@branschkoll.se

Avisera har kompenserat för 20.000 ton koldioxid – ”bättre än vi kunnat föreställa oss”

Förpackningsföretaget Avisera tog 2017 fram en produktmärkning för klimatkompenserade förpackningar, trycksaker och påsar. Efter att de senaste fem åren klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxid lägger man nu till nya projekt som bland annat ska skydda regnskogen i Amazonas.

– Miljömärkningen Återbära är numera standard hos oss och majoriteten av Aviseras kunder ser det som en hygienfaktor med helt klimatneutrala förpackningslösningar, berättar Rosanna Selén, Head of Sustainability på Avisera.

Sedan lanseringen har Återbära har kunder som J.Lindeberg, Haglöfs, Nudie Jeans, Vagabond och Lyko tillsammans klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxidutsläpp.

– Att vi fem år efter lansering har klimatkompenserad för tjugotusen ton koldioxidutsläpp är ett bättre utfall än vad vi kunnat föreställa oss. Det är ett bevis för att det går snabbt att göra skillnad för miljön när man väl bestämmer sig, säger Rosanna Selén på Avisera.

Klimatkompenserar i Amazonas

För att kompensera kombinerar Avisera nu två nya projekt som är Verra-certifierade enligt VCS-standarden (Verified Carbon Standard). Klimatkompensationen äger rum i Amazonas, Brasilien samt östra Uruguay. I Amazonas verkar projektet för att skydda regnskogen och minska utsläpp genom att förebygga skövling av skog.

– I Uruguay omvandlas mark som blivit skadad av betesdjur till en skog med biologisk mångfald. Som komplement till detta så har projektet skapat en hållbar timmerindustri i landet som är FSC-certifierad. Projektet har redan tiodubblat arbetstillfällena i området.

redaktionen@branschkoll.se

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se