Gå till innehållet

Så här säljer man trycksaker med influencers

Inspiration

Två case där företag säljer trycksaker med hjälp av influencers.

Nya sätt att marknadsföra sina tjänster och produkter kommer hela tiden och senaste åren har användandet av så kallade influencers – kändisar på nätet – ökat kraftigt. Detta används även för att sälja tryckta produkter. Här är två exempel som du kan inspireras av.

Smartphoto säljer mängder med trycksaker till kalas, dop och bröllop lät en bloggare skapa ett ettårskalas.

Företaget Personlig Almanacka, som använder Bording i Borås som tryckeri, lät youtubern Therese Lindgren göra ett studiebesök på tryckeriet.

Youtuber besöker Bording i Borås för att sälja fler almanackor

Personlig Almanacka är en tjänst där man kan skapa sin egen helt specialanpassade almanacka i tusentals olika kombination. Allt sätts ihop i ett lättanvänt verktyg på nätet. Man säljer också väggalmanackor, skrivböcker och massor av tillbehör. Företaget bakom tjänsten omsatte 45 miljoner kronor 2016 med ett rörelseresultat på 8,5 miljoner kronor.

Youtubern Therese Lindgren gjorde ett studiebesök hos Bording i Borås och dokumenterade allt i en sju minuter lång film som tydligt visar upp hur den personliga almanackan produceras. Hon är grymt fascinerad av processen och filmen har fram till idag haft nästan 300.000 visningar.

Det är inte bara bra marknadsföring utan också en reklamfilm för grafiska branschen eftersom det visar upp hur det är att jobba på ett tryckeri idag.

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.


Källa: youtube.com

Bloggare testar kalasprodukter från Smartphoto

(<em>Foto: Emily Ödmark, emilysliv.se</em>)

Smartphoto säljer många olika tryckta produkter via nätet med stort fokus på kalas, bröllop, student och dop. Man har allt från inbjudningskort och etiketter till block och fotoböcker. Nu har man låtit bloggaren Emily som har emilysliv.se, som är känd för att arrangera temakalas, använda sig av Smartphotos kalassortiment för sin systerdotter Almas 1-års kalas.

– Från början handlade det mest om personliga inbjudningskort och tackkort. Men efter ökad efterfrågan så har vi vidgat vårt sortiment ytterligare – och nu har vi en hel temasida i vår webbshop för just kalas, säger Maria Sillén-Sittner Marknadsansvarig Smartphoto Nordic & UK.

Man har skapat olika teman för att kunderna enkelt ska kunna skapa så många olika trycksaker som möjligt. Det blir bland annat vimplar, flasketiketter, klistermärken, gästbok och godispåsar.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll