Återvunnet papper ersätter tungmetaller i nya batterier

For most of us, the idea of using paper for energy is limited to throwing it on the fire and enjoying the warmth. However scientists at Sony Japan are working on a far more interesting development. They have come up with a battery powered by waste paper.

Sony’s bio battery is based on the same principles used by insects and herbivores to turn cellulose into energy. Energy is stored in plant matter as a result of photosynthesis and subsequently used for the plant’s growth. When insects and animals chew away at wood and grasses they begin the process of turning the plant tissue into energy, breaking down the raw material into glucose as a result of digestion.

Bugs and grazing animals digest the cellulose in plants and wood using enzymes that turn it into sugar which is the raw material for energy. Sony is using this basic principle in its bio battery. Via a complex process using cellulase, the enzyme that helps reduce cellulose to glucose, Sony’s technique releases the energy stored as sugar in waste paper and cardboards so that it can be used to generate electricity.

The process involves mixing shredded paper and board with a mixture of cellulase enzymes and water. After a while the enymes break down the paper and board, releasing glucose into the water. This water is then added to the Sony bio battery which can be used to power an electrical device. Sony has been working on its technique for turning cellulose into glucose for several years and has demonstrated a prototype bio battery. The batteries are about two cubic centimetres is size and four would be needed to power an MP3 player. It is early days yet and but relative to its mass, Sony reckons that paper is a potentially high density power source: a single A4 sheet can output the same amount of energy as six AA batteries. Sony is working on making their bio battery even better to the point where they hope to “create highly efficient batteries that turn all kinds of waste paper around us into sources of electricity”. The longer-term goal for Sony’s bio battery R&D team is to further enhance performance and to ultimately develop batteries suitable for notebook computers and other mobile devices.

This is quite wonderful stuff and another reason to promote and celebrate print’s sustainability.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsCanon EuropeDigital Dots,drupaEFIEcoPrintFespaHPPragati OffsetRicohSplash PRUnity PublishingXeikon and Xerox.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se