Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

&Repeat

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

En ny rapport från &Repeat och EY Sverige om återvinning av förpackningsmaterial för takeaway visar att Sverige har långt kvar till EUs nyuppsatta återvinningsmål.

Snart kommer hälften av svenskars förpackningsavfall från andra platser än i hushållet. En kategori förpackningar som ökar kraftigt är takeaway-mat. Därför behövs mer fokus på att underlätta sortering och återvinning av den typen av förpackningar.

För att åstadkomma en förändring hos allmänheten behövs också incitament som visar värdet av att återvinna. Det är tydligt då ovan nämnd rapport visar att återvinningsgraden i Sverige av samtliga pappersbaserade förpackningar är 62 procent och för plastförpackningar så lågt som 11 procent, skriver &Repeat i ett pressmeddelande.

Brist på återvinningskärl

Den största orsaken till att man idag inte sorterar bättre är enligt rapporten brist på återvinningskärl i närheten när man ätit klart. Det kommer krävas flera åtgärder för att snabbt få till en förbättring. De viktigaste rekommendationerna från studien är:

  • Fler returstationer på företag, publika platser och i kollektivtrafiken
  • Förpackningsval och -design inom takeaway som bevisat är lätta att återvinna i Sverige
  • Incitament och utbildning av konsumenter för att ändra beteende, pant och digital information är exempel som både underlättar att göra rätt samt ger mätbara resultat.

– I en cirkulär ekonomi måste alla material vi skapar få så många liv som möjligt, först då blir vi resurseffektiva och kan klara vårt behov av material inom planetens gränser. Vi behöver fler möjligheter till återvinning och incitament. Med pant på takeaway-förpackningar har restauranger sett sin återvinningsgrad öka med tre till sex gånger på kort tid, ett bevis på att vi kan göra skillnad, tillsammans, säger Jon Haag, Chief Circular Officer, &Repeat i ett pressmeddelande.

EY är ett företag som insett fördelen med dessa punkter ovan, och har börjat använda &Repeats pantlösning på sitt stora kontor i centrala Stockholm. Den egna restaurangen har pant på takeaway-förpackningar.

Om rapporten:

Rapportförfattarna anser att det har saknats en genomlysning av återvinning av livsmedelsförpackningar, speciellt utanför hushållen. I denna Takeaway packaging recycling insight report har ett stort antal studier gåtts igenom, samt kompletterats med en egen konsumentpanel på över 1.000 personer.

Rapporten finns att ladda ner i sin helhet på www.andrepeat.io/insights

Annons

De plockar in svenskt tryckeri på sin e-handelsplattformen för förpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aller Media lägger ner Frida

Cia Jansson Aller Media

Unga människor nås nu, enligt Aller Media, framgångsrikt via infuencers och man lägger ner tidningen Frida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun stänger tryckeri – ”utsätter andra aktörer på marknaden för osund konkurrens”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI Skjuts upp till slutet av april

psi mässa profilprodukt

Produktmedia-mässan PSI får nya datum.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettryckeri avvecklar på Västkusten – 32 personer uppsagda

Etikett tryckeri tryckpress

Produktionen flyttar till koncernens övriga anläggningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt pack- och etikettbolag köper tyskt konsultbolag inom förpackning

De utvecklar förpackningar för textil- och modeföretag – förvärvar internationell konsult.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki värvar ny EVP från Tetra Pak

Finska förpackningsjätten Huhtamaki meddelar att man värvat Fredrik Davidsson till ny Executive Vice President, Digital and Process Performance.

Fredrik kommer närmast från en tjänst som Vice President Services, Europe & Central Asia på Tetra Pak.

– Jag är glad att välkomna Fredrik till Huhtamaki-teamet. Med Fredriks utnämning säkerställer vi att vi har toppresurser som arbetar på alla områden av vår digitala agenda, säger Charles Héaulmé, vd och koncernchef för Huhtamaki i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt partnerskap på flexomarknaden

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt inom etikett – branschen diskuterade framtiden i Göteborg

Ett 20-tal medlemmar i Etikettgruppen träffades nyligen i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Installerar 2.000 robotar för att automatisera tillverkning av förpackningar

1.000 produktions-celler ska placeras hos kunderna runt om i världen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons