Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

&Repeat

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

En ny rapport från &Repeat och EY Sverige om återvinning av förpackningsmaterial för takeaway visar att Sverige har långt kvar till EUs nyuppsatta återvinningsmål.

Snart kommer hälften av svenskars förpackningsavfall från andra platser än i hushållet. En kategori förpackningar som ökar kraftigt är takeaway-mat. Därför behövs mer fokus på att underlätta sortering och återvinning av den typen av förpackningar.

För att åstadkomma en förändring hos allmänheten behövs också incitament som visar värdet av att återvinna. Det är tydligt då ovan nämnd rapport visar att återvinningsgraden i Sverige av samtliga pappersbaserade förpackningar är 62 procent och för plastförpackningar så lågt som 11 procent, skriver &Repeat i ett pressmeddelande.

Brist på återvinningskärl

Den största orsaken till att man idag inte sorterar bättre är enligt rapporten brist på återvinningskärl i närheten när man ätit klart. Det kommer krävas flera åtgärder för att snabbt få till en förbättring. De viktigaste rekommendationerna från studien är:

  • Fler returstationer på företag, publika platser och i kollektivtrafiken
  • Förpackningsval och -design inom takeaway som bevisat är lätta att återvinna i Sverige
  • Incitament och utbildning av konsumenter för att ändra beteende, pant och digital information är exempel som både underlättar att göra rätt samt ger mätbara resultat.

– I en cirkulär ekonomi måste alla material vi skapar få så många liv som möjligt, först då blir vi resurseffektiva och kan klara vårt behov av material inom planetens gränser. Vi behöver fler möjligheter till återvinning och incitament. Med pant på takeaway-förpackningar har restauranger sett sin återvinningsgrad öka med tre till sex gånger på kort tid, ett bevis på att vi kan göra skillnad, tillsammans, säger Jon Haag, Chief Circular Officer, &Repeat i ett pressmeddelande.

EY är ett företag som insett fördelen med dessa punkter ovan, och har börjat använda &Repeats pantlösning på sitt stora kontor i centrala Stockholm. Den egna restaurangen har pant på takeaway-förpackningar.

Om rapporten:

Rapportförfattarna anser att det har saknats en genomlysning av återvinning av livsmedelsförpackningar, speciellt utanför hushållen. I denna Takeaway packaging recycling insight report har ett stort antal studier gåtts igenom, samt kompletterats med en egen konsumentpanel på över 1.000 personer.

Rapporten finns att ladda ner i sin helhet på www.andrepeat.io/insights

Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Felestad anställer teamleader till backoffice

Felestad har anställt Rebecca Larsson i rollen som teamleader till derasbackoffice.

Passande nog dyker hon in här hos oss nu i juletider. Hon typ älskar julen. Rebecca lägg nu inte beslag på för mycket julgåvor…lämna några åt oss andra också, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Geiger öppnar kontor i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ansluter sig även Vinga till No to PFAS

Allt fler ansluter sig till rörelsen som vill förbjuda / fasa ut högflourerande ämnen, nu har turen kommit till den Västkust-baserade leverantören Vinga.

– Förra veckan anslöt vi oss till Chemsecs initiativ PFAS Movement och signade ”No to PFAS”. Förbjudna eller icke, PFAS-ämnen måste bort! Skriver Vingas hållbarhetschef Mia Marecek på Linkedin.

Vinga är i gott sällskap tillsammans med företag som Houdini och Fjällräven. Ur ett workwear-perspektiv är bland annat Alligo, Tranemo och Paul Brunngård ansluta sedan tidigare. Mer om PFAS och vilka som skrivit under kan du läsa här.

LÄS OCKSÅ: Intersport skriver på ”No to PFAS”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell förvärvar en av Sveriges största digitala verktygs- och yrkesbutiker

yrkeskläder hantverk inspiration
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Profil får tillgång till hyllat kök

mat julkasse delikatess
redaktionen@branschkoll.se
Annons