Kalmar

Arla Foods söker Production/Packaging Operator

Sommarjobb som operatör på lager, Kalmar

Är du engagerad, positiv och över 18 år? Då har vi sommarjobbet för dig!
Inför sommaren 2021 söker vi semestervikarier här till oss på lager och produktion i Kalmar.

Arla Foods i Kalmar är landets största tillverkare av stor rund ost. I produktionen, som uppgår till cirka 15 000 ton ost per år, ingår bl.a. ostarna Arla Herrgård, Arla Präst, Arla Grevé och Arla Svecia. I Kalmar är vi idag cirka 100 medarbetare, och produktionen pågår dygnet runt.

Vad innebär rollen?

I din roll kommer du huvudsakligen att arbeta med hantering av färska- och färdigpackade ostar, vändning av ost och hantering av processlinjen. Du kommer även att arbeta fysiskt med att diska paletter och handpacka ostar. Vi använder SAP som lagerhanteringssystem. Rengöring är en mycket viktig del av arbetet samt att följa hygienregler och arbetsmiljökrav.

Du kommer att få upplärning och egen handledare så du känner dig säker och trygg i ditt arbete. Du får dessutom en bra introduktionsutbildning i hygien. Självklart får du många trevliga kollegor som berättar om hur allt fungerar hos oss. Arbetet innebär dagtid och/eller skiftarbete under vecka 22 till 35. Ange i ansökan om när du kan starta och under vilken period du kan arbeta.

Vem är du?

Du är minst 18 år och har gymnasiekompetens, mycket goda kunskaper i svenska och engelska samt bra datorvana. Innehar du truckkort AB är det en stor merit. Tidigare arbetslivserfarenheter inom industrin är meriterande, speciellt från livsmedelsindustrin men även erfarenhet av mekaniskt/tekniskt arbete.

Självklart värdesätter vi även din personlighet. Du är engagerad, positiv och lösningsorienterad. Du vågar lyfta problem när de dyker upp och säga till om något behöver förändras eller förbättras. För att trivas i rollen behöver du även tycka om att samarbeta med dina kollegor och med glädje bidra till en bra gemenskap. Om vi trivs med varandra kan det finnas möjligheter till att arbeta extra efter sommaren.

Vad erbjuder vi?

Arla är ett globalt bondeägt företag som arbetar ”från bondgården till tallriken”. Vi är marknadsledare inom vårt område och stolta över vår verksamhet som genomsyras av mångfald och stora ambitioner. En välkomnande företagskultur som skapar arbetsglädje är viktigt för oss och vi månar om att ge våra anställda utmanande arbetsuppgifter och goda utvecklingsmöjligheter.

Create the future – Grow with Arla

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se