Gå till innehållet

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Puls

Arkitektkopia har utökat sin maskinpark med två nya tillskott skriver de i ett pressmeddelande, Det här ska enligt bolaget öka leveranskapaciteten och ge tillgång till ny teknik.

De två nya maskinerna som köpts in är en Projet CJP 660Pro som printar i gips. Samt en Projet MJP 2500 Plus, som kan printa i flera olika material, även elastiskta material likt gummi. De nya maskinerna är på plats och i drift i Stockholm.

Man skriver i ett pressmeddelande:

Arkitektkopia har arbetat med 3D-print i flera år. Det har gjort att man byggt upp en gedigen kompetens på företaget, något som är avgörande för framgången. Så sent som i höstas investerades i nya maskiner men i takt med att allt fler kunder ser fördelarna med 3D-print behövdes ytterligare tillskott. Med två nya maskiner kan ledtiderna kortas och ett större utbud av print-tekniker erbjudas,.

– Den största vinsten för våra kunder är att de sparar tid. Det tar ofta veckor att producera prototyper på traditionellt vis medan de med 3D-print kan få fram bättre produkter inom några dagar. Tiden från idé till färdig produkt har aldrig varit så kort, säger Klaus Junkers, försäljningschef 3D-print.

Bygg fortfarande störst

Det är inom bygg-, teknik- och fastighetsbranschen som efterfrågan är störst, där är modeller och prototyper de vanligaste beställningarna och används oftast till att visualisera olika projekt. Men även inom industri och design ser bolaget ett ökat behov av 3D-print.

– 3D-printing är inte en framtidsvision längre. Tekniken finns här och vi har kompetensen som krävs för att hantera den. Vi märker att våra kunder får effekt av de produkter vi tar fram vilket gör att maskininvesteringarna ligger helt rätt i tiden, säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia.

Målet för Arkitektkopia är att bli marknadsledande på 3D-print i utvalda branscher inom några år.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll