Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

a_rets_inhouse_web

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
Annons

Vinnarna i Guldnyckeln – Sveriges bästa direktmarknadsföring

Här är alla vinnarna i 2011 års upplaga av Guldnyckeln – tävlingen i direktmarknadsföring. Guldnyckeln arrangeras av Swedma – Swedish Direct Marketing Association.

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet
SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer
SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception
SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring

DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag
SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet

DM för ideella Organisationer
GULD Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet
SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – Barncancerfonden 3 av 4 ”Listan”

Sökmarknadsföringspriset
GULD Search Integration – BabyBjörn – BabyBjörn webbplats
SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk

Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – ApoPlus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb
SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex – passion för mjuk heminredning

Resultat & Analyspriset
Sponsras av DirektMedia
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo – The RM version
SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – inkClub AB – Återaktivering av inkClubs kunder

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo ProDrivers 2011
Endast guld delas ut i denna kategori

Årets Art Director
Christian Barret – The Fan Club – Ann Idstein DR

Årets Copywriter
Magnus Jakobsson – DDB Stockholm – Papercut

Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut
SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 – Ligglistan

Diamantnyckeln
Sponsras av PAR
Pool & Cancerfonden med kampanjen Rosa Bandet
Motivering:
En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat.

Årets branschpersonlighet
Mikael Olander, CDON Group
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander,  vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”

Folkets Nyckel
Sponsras av Alftatell
ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 Ligglistan

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anna Serner lämnar TU och blir vd för Svenska Filminstitutet

Anna Serner har varit vd för TU sedan 1 februari 2008 och lämnar jobbet den första september i år.

– Ett så roligt jobb som vd för Filminstitutet kunde jag inte motstå, trots att jag inser att det i det korta perspektivet drabbar TU:s utvecklingsarbete. Jag kommer dock att kvarstå med fullt fokus på TU fram till 1 september och hoppas att vi under den tiden kommer se de första stegen tas mot en bred utgivarorganisation, säger Anna Serner i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.

– TU befinner vi sig i en spännande process och vi har många viktiga uppgifter framför oss.  Därför är det viktigt att vi snabbt kommer igång med att rekrytera en ny vd för TU, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU.

Före TU var Anna Serner verksam som konsult inom marknadskommunikation i egen firma och innan dess VD för Reklamförbundet 1998-2006.

Hon har bred erfarenhet av styrelseuppdrag, bl a för Berghs School of Communication, Folkoperan, United Minds, Fanzingo och tidskriften Dagens Samhälle. Hon har varit expert i statliga utredningar såsom Upphovsrättsutredningen 2010.

Anna Serner är utbildad vid Stockholms Filmskolas tvååriga praktiska filmutbildning, har läst filmvetenskap samt är utbildad jurist. De senaste 20 åren har hon också föreläst inom juridik, reklam, kreativitet och ledarskap.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidsam i Värnamo investerar i inplastningslinje

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatsmart pocket lanseras av Månpocket och Bonnier

En klimatsmart pocket är FSC-certifierad, klimatkompenserad och stödjer Världsnaturfonden WWFs klimatarbete. På ett år handlar det om cirka 7 miljoner pocketböcker som produceras miljövänligare. I det första klimatsmarta pocketsläppet ingår 16 titlar som når handeln i mitten på april.

– Månpocket och Bonnier Pocket håller i bokbranschens startpistol, jag hoppas att alla andra förlag inspireras att följa efter, säger Mian Lodalen, författare till Tiger, som är en av de böcker som ingår i det första släppet i april.

Klimatsmart pocket innebär att:

  • Böckerna trycks på FSC- märkt papper. FSC står för Forest Stewardship Council och verkar för ett ansvarsfullt skogsbruk.
  • Böckerna trycks i Sverige för att undvika långa transporter
  • Månpocket och Bonnier Pocket klimatkompenserar för de utsläpp som inte går att undvika i bokproduktion (inklusive transport) genom Climate Friendly. Vi har initialt klimatkompenserat för mer än ett års pocketutgivning.
  • Månpocket och Bonnier Pocket stödjer Världsnaturfonden WWF och bidrar till deras klimatarbete.

– Pocket är en bruksvara som produceras i mycket stora volymer varför det är motiverat att ta ett steg mot en miljövänligare produktion. Vår vision är att ge ut böcker där man tagit hänsyn till miljön i varje steg av produktionen – och vi strävar efter att bli ännu bättre. Det här är ett långsiktigt arbete. Samarbetet med WWF är också viktigt för oss, eftersom de har stort inflytande i klimat- och naturvårdsarbete i hela världen, säger Teresa Knochenhauer, förlagschef på Månpocket och Bonnier Pocket.

– Att äntligen kunna läsa en pocketbok som inte bara är bra för vårt välbefinnande utan också för miljön är ett stort steg i rätt riktning. Med hjälp av bidraget från Bonnier Pocket och Månpocket kan vi satsa ännu mer på vårt klimatarbete både i Sverige och globalt, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Du känner igen en klimatsmart pocket genom dess gröna logotyp som finns längs ner till höger på bokens omslag. Den första klimatsmarta sändningen om 16 pocketböcker når handeln i mitten på april.
För mer information om produktionsprocess, samarbetet med Världsnaturfonden WWF och lista över de aktuella pocketböckerna se: www.manpocket.se/klimatsmartpocket samtwww.bonnierpocket.se/klimatsmartpocket.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Photobox satsar ytterligare i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-böckerna etablerade i USA

Under förra året mer än fördubblades e-böckernas andel av den totala bokförsäljningen genom att växa från 3,2 till 8,3 procent. Detta skriver Market som rapporterar från den amerikanska förläggareföreningen (AAP).

I januari 2011 ökade e-boksförsäljningen med 116 procent jämfört med samma månad året innan. E-boksförsäljningen värderas till 441,3 miljoner dollar för 2010.

Frågan är när linjerna möts?

Källa: AAP, Association of American Publishers.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stampen lanserar marknadschefsindex

Stampen, företaget som bland annat äger V-tab, lanserar ett marknadschefsindex där deltagarna är 250 marknadschefer på företag som omsätter mer än en miljard kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rabattkuponger på nätet utmanar tv och print

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR fortsätter att öka kraftigt

I februari ökade DR med 33 procent i Mediebyråernas mätning. Hittills i år har DR gått upp med 44 procent jämfört med 2010. Siffrorna gäller endast för den reklam som mediebyråerna, som är medlemmar i Sveriges Mediebyråer, har förmedlat.

Det är bara Radio och tv som ökar mer än DR. Investeringar i internetbaserad reklam sjönk med 13 procent i februari men hittills i år har internet ökat med 7 procent jämfört med föregående år.

Ta del av hela resultatet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Facebooks ”DR-funktion” lanseras i Sveirge under våren

redaktionen@branschkoll.se
Annons