Arkitektkopia gör strategisk flytt – bygger ut tryckeriet i Göteborg

Gunnar Duintjer och Robine Björklund på Arkitektkopia och ABA.
Gunnar Duintjer och Robine Björklund på Arkitektkopia och ABA.

För åtta år sedan flyttade man in i sina nuvarande lokaler i Bromma men när hyreskontraktet löper ut under nästa år så flyttas all ark- och ritningsproduktion till anläggningen i Göteborg.

I Göteborg finns sedan många år produktionen av storformat och i lokalerna finns plats för att rymma det som idag produceras i Stockholm.

Motiven bakom förändringen är ekonomiska berättar vd Gunnar Duintjer för Branschkoll.

– Efter noga övervägande har vi kommit fram till att det är en bättre lösning, främst ekonomiskt, att satsa i Göteborg där vi har en väl fungerande anläggning och plats att ta in det som finns i Stockholm.

Fortsatt stor representation i Stockholm

Det är viktigt för Arkitektkopia att fortsatt finnas nära kunderna i Stockholm och det kommer säkerställas även fortsättningsvis genom representation i Stockholm av cirka 50 medarbetare.

Höga hyresnivåer i Stockholm har gjort att många andra har flyttat ut från Stockholm och Arkitektkopia gör nu samma strategiska flytt.

– Vi har erfarenhet att göra stora förändringar och det fungerade bra när vi samlade storformat i Göteborg så det kommer att gå bra den här gången också, säger Gunnar Duintjer.

Det är tuffare tider med lägre efterfrågan och Gunnar Duintjer tror att vändningen nog inte kommer förrän 2025.

Flytten kommer succesivt ske under första halvåret 2024 och ännu finns inget slutdatum för när allt ska vara klart spikat.

– Tyvärr är det medarbetare i Stockholm som blir uppsagda, men alla blir erbjudna att flytta med till Göteborg även om det såklart är svårt för de flesta.

Flytten innebär också att man gör en kraftig effektivisering och man kommer också att uppgradera maskinparken i och med flytten.

– Göteborgsflytten representerar en betydande satsning från vår sida, och vi tror starkt på dess potential.

Logistiken kring leveranser ut i landet är redan väl uppbyggd så den delen skapar inga nya utmaningar. Leveranser enligt avtal blir inga problem alls, menar Gunnar som också betonar att man har franchisetagare i närheten av Stockholm (Nyköping och Eskilstuna) som kan lösa snabba leveranser i och runt huvudstaden.

– Vi har inte samma efterfrågan på leveranser samma dag från våra kunder, och om det uppstår så är det något vi kan hantera antingen genom franchisetagare eller med partners.

Stort behov av rekrytering

Processen att hitta ny produktionspersonal till Göteborg är redan inledd. Man ser ett behov av att anställda tio till tolv personer inom tryck och efterbehandling.

– Hela storformatsproduktionenn i Göteborg är idag runt 40 personer och nu blir vi ett tiotal till.

Att lyckas med att hitta rätt personer är något man har funderat igenom noga och man tror inte att det blir ett problem.

– Jag känner att vi har ett  bra rykte som arbetsgivare i Göteborg och vi har redan fått in många svar på våra första annonser. Vi strävar efter en mix av mer erfarna personer och de som är nya i branschen.

Strategi för 2030

När man blickar mot framtiden ser Arkitektkopia en ökande inriktning mot tjänsteerbjudanden med en förändrad efterfrågan på trycktjänster. Med en långsiktig strategi som sträcker sig till 2030 är flytten en del av planen för att minska de fasta kostnaderna, delvis för att kunna utveckla det som krävs på lång sikt.

– Vi kommer fortsätta med tryck, men inriktningen ligger mer på att erbjuda tjänster och lösningar i samarbete med partners och underleverantörer. Den svenska marknaden för tryck visar en tydlig trend, och vi behöver anpassa oss därefter.

Man fortsätter att driva verksamheten i Arkitektkopia med ABA som ett eget separat varumärke. Idag är man 12 franchisetagare medan man finns i Stockholm, Göteborg och Malmö med egna bolag.

När det kommer till bolagets storlek är man nöjda för tillfället. Man är öppna för förvärv men inte nödvändigtvis rena tryckerier utan istället skulle det kunna vara bolag inom tjänster kopplat till tryck.

– Vi har inget tydligt mål att växa. För oss handlar det mycket mer om att skapa en sund lönsamhet som kan ligga till grund för framtida utveckling, avslutar Gunnar.

Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mackmyras Whisky i PET-flaska för miljöns skull

Mackmyra

Från glas till plast.

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska.

”Genom att erbjuda högkvalitativ svensk hantverkssprit till en lägre prispunkt i en miljövänligare förpackning, strävar företaget efter att göra sina produkter tillgängliga för en bredare publik utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller hållbarhet”, skriver man i ett meddelande.

När ”Mack” övergår till PET-flaska erbjuds en kombination av lättvikt, hållbarhet och lägre pris samtidigt som whiskyns ursprungliga kvalitet och smak förblir opåverkad.

Relanseringen av Mack som PET-flaska finns tillgänglig på Systembolaget från och med den 4 mars 2024 och är en del av Mackmyras bredare hållbarhetsstrategi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Installerar ny etikettpress

GallusDCS340

Kombinerar traditionell och digital tryckteknik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tankarna bakom investeringen i digitaltryck för wellpapp

Sutherland HP Pagewide

Amerikanska Sutherland Packaging har sedan en tid tillbaka en HP PageWide C550 för stora volymer digitaltryckta well-förpackningar och displaymaterial.

I en intervju på inkish.tv berättar man om tankarna bakom investeringen och vilka steg man tog för att våga ta klivet att investera.

Genom investeringen har man utvecklat nya tjänster som ska ta företaget in i framtiden.

De som berättar om satsningen är Jake Sutherland (tredje generationen i företaget) och Manny De Barros.

redaktionen@branschkoll.se
Annons