Ark-tryckaren i Jönköping investerar

Mattias_B_Ark-tryckaren

Mattias_B_Ark-tryckaren

Mattias Bjursell är vd för Ark-Tryckaren i Jönköping och har nyligen investerat i ny utrustning för digital produktion och effektivare arbetsflöden.

Ark-tryckaren i Jönköping har investerat i utrustning för digitaltryck, efterbearbetning samt ett systemverktyg för beställning, mallbaserad produktion och automatisering av arbetsflödet.

– Tanke är att vi ska automatisera beställningsrutinerna och förenkla hanteringen av trycksakerna för våra kunder, säger Mattias Bjursell som är vd för Ark-tryckaren.

Senaste åren har Ark-tryckaren växt bra. 2009 omsatte man 11,6 miljoner och 2014 ligger man i nivå med 2013 – runt 18 miljoner kronor i försäljning med en tvåsiffrig vinstmarginal. 2012 investerade man i en ny Heidelberg SX-74 i 50×70-format.

Utveckling har varit väldigt positiv för oss de senaste åren och vi har jobbat hårt med vår egen marknadsföring för att ge företaget en identitet och visa att tryck lever, berättar Mattias Bjursell för Branschkoll.

Bland annat vann Ark-tryckaren 2012 Svenska Publishing-Priset för bästa informationstrycksak.

Ny digitalpress

Den nya digtialpressen är Xerox nya Versant 2100 och kompletterar befintlig produktionsportfölj som består av flertalet olika digital- och offsetpressar.

– Det här innebär att vi utökar kapaciteten inom digitaltryck. Maskinen är kraftfull och till stor del automatiserad när det gäller färgkalibrering och registrering, säger Mattias Bjursell som är vd på Ark-tryckaren.

Automatiserad efterbehandling

Man investerar också i efterbehandlingsutrustning från Horizon, en begagnad Stitchliner 5500 med plockning, bigning, falsning, häftning och trekantsskärning i ett.

Stitchlinern gör produktionen mer automatiserad och flexibel när antalet jobb ökar och upplagorna går ner säger Mattias Bjursell. Man ersätter en tidigare häft och kompletterar den mer traditionella klammerlinan som finns på företaget. Sedan tidigare har man också tre falsar från MBO och Horizon.

Effektivare beställningar

Det nya digitala verktyget som man kallar för marknadsportal, är mjukvaran Haikom som ska användas för att bland annat effektivisera rutinerna i samband med beställningar.

– Inom kort kommer vi att lansera portalen på vår hemsida, vilket kommer till nytta för alla våra kunder. Inte minst gäller det vid framställning av unika, kundanpassade lösningar i framtiden, säger Mattias Bjursell.

Xerox-pressen och Haikom-systemet levereras av Primotek.

Länk: Ark-tryckaren

Ny generation i ledningen för Horizon i Norden

IMG 0135 1800
Ämnen i artikeln: Horizon

Paul Jakobson som sålt Horizons lösningar inom efterbehandling i Sverige och Norden under lång tid lämnar nu över rodret till en ny generation.

Ny Norden-vd är Mathias Jakobson som kommer att leda teamet med sälj och service.

Jack Dahl, som länge varit på den norska marknaden tar nu steget upp och ska leda den Nordiska säljorganisationen.

Paul Jakobson, avgående Nordenchef, kommer att ta rollen som senior advisor till verksamheten.

Ämnen i artikeln: Horizon
redaktionen@branschkoll.se

Automatiserad e-handel med unik nisch av posters till salu

redaktionen@branschkoll.se

Lidl tar fram exklusiv posterkollektion

lidl 2

Tillsammans med konstnärerna Emilia Ilke och Elin PK släpper Lidl Sverige nu en exklusiv posterkollektion som illustrerar det nya varumärket Matriket.

redaktionen@branschkoll.se

Till salu: Reklamfirma i Jämtland

Omsätter 2,5 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se

Allmedia i Malmö köper en Vanguard storformatare från Marabu

Allmedia Marabu
Ämnen i artikeln: AllmediaMarabuVanguard


Allmedia i Malmö, som drivs av Jonas Rydje, växer vidare och investerar nu i en storformatsskrivare från Vanguard som levereras av Marabu.

– Det är installation i Malmö nästa vecka, säger Jonas Rydje på Allmedia till Branschkoll.

Den nya printern, VK3220T-HS som printa i format upp till 200×318 cm, gör att Allmedia ökar sitt produktionsformat för att kunna optimera produktionen.

– Nu har vi möjlighet att leverera produkter i ett stycke istället för tvådelat, säger Jonas Rydje.

Det ökade produktionsformatet gör även att man effektivisera sin produktion på övriga jobb när man lättare kan samköra och optimera utskjutningar.

Jons berättar vidare att man har ”gott att göra på alla avdelningar”.

– Vi har gjort flera stora investeringar under senaste året i Indigo och en Colorado M5W för att höja Allmedias tryck-kvalité samt för att stå väl rustade för framtiden.

Två personer ytterligare har kommit in i bolaget och idag är man åtta personer.

Ämnen i artikeln: AllmediaMarabuVanguard
redaktionen@branschkoll.se

Sandéns Security Printing köper en Fujifilm-press från Visutech

Sandens Visutech
Ämnen i artikeln: FujifilmVisutech

Sandéns Security Printing investerar i en Revoria Press PC1120. Affären meddelandes på Sign&Print-mässan i veckan.

Med den nya investeringen Revoria Press PC 1120 kan Sandéns erbjuda specialfärger såsom silver och vitt, vilket man har sett en ökad efterfrågan av från marknaden. Detta ger företaget möjlighet att leverera mer skräddarsydda tryckprodukter till sina kunder.

Det var nyligen som Visutech skrev avtal med Fujifilm om att sälja både toner- och inkjet-pressar från leverantören.

Fujifilm Revoria Press PC1120 är en digital tonerpress med möjlighet att använda specialfärger som vitt och silver.

– Vi ser en potential i att mer flexibelt kunna använda specialfärger som t.ex. vitt och silver, detta ger oss möjlighet att även erbjuda marknaden digitaltryckta specialeffekter vilket vi hoppas på och tror skall generera oss fler nya affärsmöjligheter. Den nya pressen erbjuder också en betydligt större kapacitet än vår nuvarande lösning. Dessutom ser vi såklart stor nyttan av Visutechs serviceorganisation, säger Martin Sandén, vd på Sandéns Security Printing.

Ämnen i artikeln: FujifilmVisutech
redaktionen@branschkoll.se

UPPDATERAD: Konkurs för Stockholmstryckeri

Säljs på auktion.

redaktionen@branschkoll.se

Tryckt direktreklam på väg ner – men flera aktörer ökar sina investeringarna

ODR 1800

Fungerar bra för att marknadsföra priserbjudanden.

redaktionen@branschkoll.se

Addbrand utökar sin portfölj med färgat papper

Lessebo Addbrand.jpg 1800
Ämnen i artikeln: AddbrandLessebo

Addbrand och Lessebo har skrivit ett grossistavtal gällande det färgade papperet Lessebo Colours.

Därmed blir Lessebo Colours nu tillgängligt i Norge, Danmark, Finland och Sverige via Addbrand.

– Detta upplägg gäller vår färgade pappersserie Lessebo Colours i mindre kvantiteter som understiger en pall. Större kvantiteter finns att tillgå via Lessebo Paper, säger Ebba Ingvarsson på Lessebo till Branschkoll.

Addbrand säljer grafiska produkter (både med och utan tryck) och tjänster till tryckerier, profilföretag och förpackningstillverkare i Norden, och utökar alltså nu sitt sortiment.

Lessebo Colours lanserades 2022 och är en serie färgade papper bestående av 48 nyanser.

– Vårt nya samarbete med Lessebo Paper gör att vi både kompletterar och utökar vårt produktsortiment. Samarbetet stärker vårt löfte om att förse våra kunder med hållbart och högkvalitativt premiumpapper, säger Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand.

– Med Addbrands starka distributionskanaler och expertis är vi glada över att kunna erbjuda våra hållbara pappersprodukter till en bredare kundkrets över hela Norden, säger Ebba Ingvarsson.

Ämnen i artikeln: AddbrandLessebo
redaktionen@branschkoll.se

Lessebo uppmärksammas för lansering av ny färg-kollektion

Lessebo colours
Ämnen i artikeln: Lessebo

Byrån F&B Happy tog fram kampanjen som nu kan vinna Svenska Designpriset.

Ämnen i artikeln: Lessebo
redaktionen@branschkoll.se