Årets julklapp är en skymf mot innovation och en potentiell kassako för branschen

Årets julklapp är mobillådan enligt HUI. (Bild: HUI)

Jag kan bara föreställa mig att det strax efter tillkännagivandet av årets julklapp tutade upptaget i telefonerna hos de leverantörer och tillverkare som har en mobillåda eller något som påminner om en mobillåda. Och att tryckerier med förpackningskapacitet direkt skapade konstruktionsritningar i sina huvuden.

Och att de återförsäljare som redan satt på en låda fick dollartecken i sina ögon, och det är väl ”all good and well”. Men det finns också, ur ett rent mänskligt perspektiv, en gnutta hopplöshet i att en sådan produkt ska behövas och än mer bli årets julklapp.

Du kanske undrar varför? Låt mig ge dig några högst subjektiva åsikter!

  • Världen behöver inte slösa naturresurser på flera icke produkter. Och ja det är på många plan en icke produkt.
  • Mobilen har både en avstängningsfunktion och ett stör ej-läge.
  • Har mobilberoendet gått så långt att vi behöver stoppa telefonerna i en låda för att kunna hålla oss borta från dem?
  • Och ännu värre, är det så tydligt att mobilberoendet gått så långt att mobillådan behöver bli årets julklapp?

Jag kan inte bärga mig tills mobiltelefonbutikerna säljer mobiltelefoner med ena handen och mobillådor att stoppa dom i när vi behöver avgifta oss med den andra. Lite som att ett apotek skulle sälja cigaretter. Men det är väl som Petter Stordalen säger – det är bättre med dubbelmoral än ingen moral alls.

Förresten … det kanske inte tutade upptaget hos leverantörerna, kanske stod alla telefonerna och buzzade i takt, bortglömda i en mobillåda någonstans, medan kontoret fikade, skrattade och pratade med varandra.

Jardenberg gillar inte mobillådan heller – men av helt andra anledningar

Det är alltid bra att lyfta fram flera perspektiv – tech-entusiasten och influencern Joakim Jardenberg gillar inte heller mobillådan. Men inte för att han tycker vi borde kunna koppla bort ändå, utan för att han tycker koppla bort är det sista vi bör göra. Hör Jardensberg tankar i videon här nedan.

/David Linnér
Redaktör





Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se