Årets julklapp är en skymf mot innovation och en potentiell kassako för branschen

Årets julklapp är mobillådan enligt HUI. (Bild: HUI)

Jag kan bara föreställa mig att det strax efter tillkännagivandet av årets julklapp tutade upptaget i telefonerna hos de leverantörer och tillverkare som har en mobillåda eller något som påminner om en mobillåda. Och att tryckerier med förpackningskapacitet direkt skapade konstruktionsritningar i sina huvuden.

Och att de återförsäljare som redan satt på en låda fick dollartecken i sina ögon, och det är väl ”all good and well”. Men det finns också, ur ett rent mänskligt perspektiv, en gnutta hopplöshet i att en sådan produkt ska behövas och än mer bli årets julklapp.

Du kanske undrar varför? Låt mig ge dig några högst subjektiva åsikter!

  • Världen behöver inte slösa naturresurser på flera icke produkter. Och ja det är på många plan en icke produkt.
  • Mobilen har både en avstängningsfunktion och ett stör ej-läge.
  • Har mobilberoendet gått så långt att vi behöver stoppa telefonerna i en låda för att kunna hålla oss borta från dem?
  • Och ännu värre, är det så tydligt att mobilberoendet gått så långt att mobillådan behöver bli årets julklapp?

Jag kan inte bärga mig tills mobiltelefonbutikerna säljer mobiltelefoner med ena handen och mobillådor att stoppa dom i när vi behöver avgifta oss med den andra. Lite som att ett apotek skulle sälja cigaretter. Men det är väl som Petter Stordalen säger – det är bättre med dubbelmoral än ingen moral alls.

Förresten … det kanske inte tutade upptaget hos leverantörerna, kanske stod alla telefonerna och buzzade i takt, bortglömda i en mobillåda någonstans, medan kontoret fikade, skrattade och pratade med varandra.

Jardenberg gillar inte mobillådan heller – men av helt andra anledningar

Det är alltid bra att lyfta fram flera perspektiv – tech-entusiasten och influencern Joakim Jardenberg gillar inte heller mobillådan. Men inte för att han tycker vi borde kunna koppla bort ändå, utan för att han tycker koppla bort är det sista vi bör göra. Hör Jardensberg tankar i videon här nedan.

/David Linnér
Redaktör




Annons

Logistik- och efterbehandlingsbolag i rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Globala jättar investerar i svensk förpacknings-startup

Produktionen kan vara igång under 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen – den påfyllningsbara tandkrämstuben är här

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En ”Popfree” Industri – projekt för att få bort PFAS

Många företag vill fasa ut PFAS, och är beredda att gå före kommande regleringar. Här är 22 av dem.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plastindustritäta Småland ska öka plaståtervinningen med nytt projekt

Det saknas samordnade initiativ för att göra polymerindustrin mer hållbar. Nu kommer det ett sådant på initiativ av Handelskammaren i Jönköping.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plasttillverkare ska öka cirkuläriteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omfattande viktig certifiering till livsmedelsföretag i Sverige

Certifieringen B Corp växer nu med fler företag som har verksamhet i Sverige. Många förpackningsföretag finns på listan men ännu inga svenska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PFAS-fria förpackningar är framtiden

”Vissa företag inom exempelvis förpackningsindustrin vet inte om att deras produkter innehåller PFAS-kemikalier.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

App för att panta plastförpackningar får tre nya partners

Bower hittar nya partners inom bygg, apotek och dagligvaror kring pant och återvinning av förpackningar.

Idag slängs ungefär hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna och sorteras inte ut. För att öka återvinningen av förpackningar förstärker nu dagligvaruföretaget Orkla sitt samarbete med återvinningsappen Bower.

Även Skruvspecialisten Heco Nordiska hoppar på Bower för sitt varumärke Fast.

Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta förpackningar när de lämnas till återvinning och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön. Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

– Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Genom att samarbeta med Bower hoppas vi bidra till att mer plast återvinns i Sverige och kan återanvändas i nya förpackningar, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige, i ett pressmeddelande.

Bower har funnits på den svenska marknaden sedan 2019.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Förpackningar får ett andrahandsvärde helt utan att förändra den befintliga infrastrukturen. Vi är stolta och glada över samarbetet med Orkla, Säger Suwar Mert, CEO på Bower.

Apotea gör samma sak när man nu vill öka andelen plastförpackningar som återvinns.

– På Apotea har vi jobbat hårt med att fasa ut plasttråg och onödig plast i leveranserna till oss och på att minska luft i pakten från oss till kund. Nu fokuserar vi på återvinning av konsumentförpackningar i samarbete med Bower och vill uppmuntra konsumenterna till ett nytt beteende, säger Erika Svensson, hållbarhet- och kvalitetschef på Apotea.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt etikettpapper från Sappi

redaktionen@branschkoll.se
Annons