Årets julklapp är ”det återvunna plagget” – här är artiklarna om textil och hållbarhet du missat
Sign o' the Times är ett album av Prince och en lämplig beskrivning av årets julklapp, ja kanske rentav själva premissen för årets julklapp, som ska sätta fingret på en produkt som ligger rätt i tiden. Det återvunna plagget är hetare än någonsin och det är också ett "tecken i tiden" på att textil inte längre befinner sig i utkanten av miljödebatten.

Årets julklapp är det återvunna plagget.
Motivering till Årets julklapp 2018
Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.
Det är HUI som utser årets julklapp och i sitt pressmeddelande så förutspår de att försäljningsvärdet för det återvunna plagget kommer öka och att allt fler plagg kommer säljas. Samt pekar ut det faktum att många stora modeaktörer satt ambitiösa löften om att öka sina volymer av plagg tillverkade av återvunnet material.
Det återvunna plagget är likställt med: ”plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna material eller second hand”.
Kan jag skapa värde för mig och för mina kunder?
Istället för att orda mer om årets julklapp så följer här ett par länkar från Branschkolls Promotion gångna år. Det är några av de artiklar som behandlar ämnet hållbar textil ur olika perspektiv, kanske kan årets julklapp väcka ett intresse för dessa tämligen olästa artiklar.
- Cheap Monday är med och gräver upp arbetsklädernas grav
- Veckans Produkt: Bambutextil
- Adidas ska endast använda återvinningsbar plast år 2024
- Miljömärkningarna i textilbranschen ska kartläggas
- Finskt bolag i framkant med att tillverka kläder från träfibrer
- Tema: Profilkläder under förändring – kopplas upp och inspireras av spelbranschen