Logga in

Årets grafiska gaseller – tryckeri överst på pallen

17 december, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Dagens Industri utser varje år Gaseller bland svenska företag. De som har lyckats bäst under de senaste fyra åren. Två tryckerier, ett logistikbolag och två materialleverantörer kvalar in på årets lista.

Bland annat ska man ha dubblat sin omsättning och har stabila finanser. I år innehåller listan färre grafiska aktörer men det är några som utmärker sig och tar sig in på den åtråvärda listan som i år består av drygt 800 hundra bolag.

Industritryck lyfter Pecon Print

Bäst i branschen är Boråsbaserade Pecon Print, ett screentryckeri som bland annat trycker snusdosor men också en stor del profilprodukter som kläder och pennor. På fyra år har man gått från 5,1 miljoner till 26,4 miljoner i omsättning.

Det som lyft Pecon Print så kraftigt hittar man inom det segment de kallar industritryck – som man nu ska satsa ytterligare på när reklamtrycket minskar. Branschkoll har pratat med Lars Petterson på Pecon Print och historien bakom framgången är intressant och du läser den här.

Övriga företag med anknytning till grafisk bransch

  • På plats 144 hittar vi Mapiful som säljer posters med personliga motiv till hela världen. Man har nyligen gått över till att använda Gelato och deras API för tryck och distribution.
  • DCOS Sweden och Primeblade Sweden är två teknikleverantörer inom tryck som båda sett en fin tillväxt under perioden och tar sig in på listan.
  • Skyltmax (Signmax) fortsätter att växa med sin skyltomat som nått framgångar även internationellt.
  • ISY Informationssystem är logistikbolaget med tjänster inom print, utskick och kampanjhantering. Förra året omsatte man 86 miljoner kronor med 12 anställda.

Profil- och produktmedia

Inom området profil- och produktmedia finns ytterligare företag på listan – läs om dem i den här artikeln: DI Gasell 2020 – de är ensamma på tronen

Informationen i den här artikeln är baserad på DI Gasell 2020, du hittar hela listan här. Saknar du något grafiskt företag i vår lista som vi har missat – hör gärna av dig!


För att bli Gasell krävs det att:

  1. En nettoomsättning som överstiger 10 miljoner kronor, enligt den senaste årsredovisningen.
  2. Minst tio anställda, enligt den senaste årsredovisningen.
  3. Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret i den fyraåriga undersökningsperioden.
  4. Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
  5. Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren.
  6. I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  7. Sunda finanser.

 

Skogens missförhållanden fortsätter uppmärksammas i ny kampanj av Naturskyddsföreningen

Skogen tystar i det tysta och den biologiska mångfalden i skogen sägs vara i akut kris, det här vill Naturskyddsföreningen nu rikta fokus mot i nya kampanjen ”Tyst skog”.

Vykorts-app vann guld i Svenska Designpriset – kraftigt ökade volymer

(Fotograf: Jenny Jurnelius)

Bara under december 2020 skickades över 1,3 miljoner vykort från tjänsten.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50. (mer…)

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.