Årets färg är 32.65.0.0
Om färgföretaget PANTONE får bestämma är årets färg Radiant Orchid – typ orkidé-lila – som man beskriver som både gåtfull och fangslande. För den som vill trycka den i fyrfärgstryck är det en blandning av 32 procents cyan och 65 procents magenta som gäller. För den som inte vill trycka med Pantone 18-3224 vill säga.
Det lär blir mer lila än vanligt under 2014.
Förra årets färg var smaragdgrön.
SCA höjer priset på massa i Europa
16 nordiska vinnare i förpackningstävlingen World Star 2025
Förpackningstävlingen World Star har utsett vinnarna för 2025. Här är alla från Norden.
Optigroup ansluter sig till Science Based Targets Initiative
DS Smith har byggt designutställning i wellpapp
Wellpapp är flexibelt, starkt och vackert.
GBGT Box utbildar om förpackningens miljöpåverkan – vinner nytt designpris
Förra året vann man ett Guldägg i förpackningsdesign. Nu följer man upp projektet med nya ”ärliga förpackningar”.
Stora Enso gör stora nedskrivningar – ”krävs mer”
I slutet av förra året meddelade Stora Enso att man gör nedskrivningar på över 8 miljarder kronor.
Tyskt förpackningsföretag stärker positionen på skandinaviska marknaden genom förvärv
Tyska Ringmetall expanderar till den skandinaviska marknaden genom att förvärva det finska bolaget Hutek.
Klart: Arkitektkopias rekonstruktion avslutad
Fordringsägarna röstade ja till Arkitektkopias plan för skuldnedskrivning.
Förslaget om skuldnedskrivning i Arkitektkopias rekonstruktion röstades igenom utan ändring under planförhandlingen som hölls tisdagen den 14 januari i Solna tingsrätt. Det uppger rådman Evelina Säfwe till Branschkoll.
– Med detta domslut är rekonstruktionen formellt avslutad och den beslutade skuldnedskrivningen i rekonstruktionsplanen kommer nu att verkställas. Berörda parter har röstat ja till planen och ingen har motsatt sig beslutet, säger vd Gunnar Duintjer i en kommentar till Branschkoll.
Branschkoll har tidigare rapporterat om Arkitektkopias rekonstruktion och förslag till nedskrivningar som avser skulder till cirka 200 fordringsägare inklusive Skatteverket.
Gunnar Duintjer blickar nu framåt:
– Arkitektkopia går nu in i 2025 med fokus på att återigen bygga upp en långsiktigt framgångsrik och lönsam verksamhet. Vi vill rikta ett tack till alla de samarbetspartners, leverantörer och kunder som på olika sätt bidragit till att vi nu är igenom denna rekonstruktion, säger Gunnar Duintjer.
LÄS OCKSÅ: Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”
Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige
Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.
Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.
Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.
Fokus på tillväxt i norra Europa
Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.
– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.
”Hon är rätt person”
Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:
– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.
Vill bygga vidare på stark grund
Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.
– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.