Logga in

Årets färg 2019 från Pantone är Living Coral – lanseras med produktmedia

12 december, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Färgen som Pantone valt som 2019 års färg blir ”Living Coral” även känd som Pantone 16-1546. Färgen ligger i gränslandet mellan rosa och orange och sägs vara pulserande men ändå mogen och mjuk.

Som vanligt släpper Pantone i samband med annonseringen av årets färg en del verktyg (färgpalleter och dylikt) för att underlätta implementering av årets färg. Nytt för i år är att man lyfter fram en hel del produktmedia i samband med offentliggörandet. Närmare bestämt en mugg, ett USB-minne, en nyckelring och ett anteckningsblock i living coral-färgen.

Produktmedia från Pantone i Living Coral-färgen. Bild: Pantone.

– Som en reaktion mot det angrepp som digitalisering och sociala medier allt mer utsätter oss för i vårt vardagliga liv, så söker vi mer äkta och uppslukande upplevelser som möjliggör förening och intimitet. Det sällskapssökande och livliga framträder i den engagerande naturen hos Pantone 16-1546. Färgen symboliserar vårt medfödda behov av optimism och glädjefyllda strävansmål, skriver Pantone i sin presentation.

 

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.