Logga in

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

04 december, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

100-wattaren belönar kommunikation som fungerar – det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Totalt delades 33 priser ut i valörerna 100, 75 och 50-watt, samt det nya priset 100-fattaren.

I den största kategorin, sett till antal inskickade bidrag, Konsument Kampanj, tog Arla med Åkestam Holst Noa hem högsta vinsten. I kategorin Årets Nytänk vann SBAB med ”Boendeekonomi är jättekul!?”.

Volvo Cars med Forsman & Bodenfors tog 100-watt i kategorin ”Långsiktigt”.  100-fattaren, specialpriset som belönar ansvarsfull och inkluderande reklam, delades ut för första gången och den historiska vinnaren blev Halebop.

Byråerna med flest watt:

  • Åkestam Holst NoA – 500w
  • NORD DDB Stockholm – 400w
  • Abby Priest – 200w
  • Forsman & Bodenfors – 175 w

Annonsörerna med flest watt:

  • Klarna – 250w
  • Adobe – 200w
  • IKEA – 200w
  • Reportrar utan gränser – 200w

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2018:

Ideellt
100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst NoA
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs

Ideellt Kampanj
100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire

Företag
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner – Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM

Företag Kampanj
100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst NoA
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault – Vägen till framgång, Renault, Reaktion

Internationellt
100-watt, IKEA´s response to Balenciaga, IKEA, ACNE/IKEA Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Internationellt Kampanj
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool

Årets Nytänk
100-watt, Boendeekonomi är jättekul!?, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Konsument Strategisk design
100-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls

100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonald´s
Finalist, IKEA

Konsument Singel
100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, IKEA, Åkestam Holst NoA
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World’s Most Boring Billboard, Sioo:x, Stendahls

Konsument Kampanj                                
100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst NoA
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King

Långsiktigt
100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker och Zeta
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består. (mer…)

Mässa: Retail experience live – lär dig mer om konsumentbeteenden, shopping och kommunikation

15 och 16 maj hålls mässan Retail experience live i Kista där ett gäng utställare och föreläsare berätta om alla de senaste trenderna inom retail. Bland bolagen som ställer ut finns flera grafiska företag

Bertelsmann Printing Group stänger tryckeri, byter ledning och effektiviserar

Dirk Kemmerer blir ny vd för Bertelsmann Printing Group. (Bild: Bertelsmann)

Bertelsmann Printing Group, en av Europas största tryckeri-koncerner med 8.000 anställda, meddelar förändringar i koncernen:

Elon gör om 300 butiker – de får uppdraget

Elons över 300 butiker ska få helt nytt utseende – för detta har man valt två partners för extern skyltning och butiksinredning. 

Europas största boktryckeri har bytt ägare igen

Efter bara nio månader har man sålt de 16 tryckerierna. (mer…)