Arena Reklam fusionerar sig med lokal kollega – bildar nytt varumärke

fabriqen new wave profile karlskoga
På bilden syns Sebastian Weidenhag, Jenny Thermell och Cristoffer Nyhlén Sohl. Tillsammans äger och driver de Fabriqen som är en sammanslagning av Arena Reklam och Simplify Solutions.

Det är Arena Reklam och Simplify Solutions som nu slår sig samman och bildar det nya varumärketFabriqen, som kommer vara en del av New Wave Profile (vilket Arena redan är i dagsläget).

Branschkoll har pratat med Jenny Thermell som idag är vd för och delägare i Arena Reklam.

Är det en sammanslagning eller förvärv? Vad är det ni har gjort?

– Det är en sammanslagning av våra verksamheter, en fusion. Arena Reklam har tidigare ägts 50/50 av mig och Peter Falk och Simplify ägs av Sebastian Weidenhag och Cristoffer Nyhlén Sohl. Vi tre köper nu ut Peter ur Arena Reklams moderbolag och fusionerar sedan Arena Reklam och Simplify Solutions in i Arena Reklams organisationsnummer, förklararThermell.

Byter namn till Fabriqen

Det nya bolaget efter fusionen kommer heta ”FabriQen”, man kommer fortsatt vara en del av New Wave Profile och man kommer vara tre delägare med lite olika storlekar på ägandeposterna. Och det blir Jenny Thermell som kommer vara vd för den nya satsningen.

Hur kommer det sig att ni gör det här draget, vilka fördelar ser ni?

– Vi har många gemensamma nämnare och visioner, men framförallt har vi styrkor som kanske saknas lite, eller kan förstärkas hos den andra parten. Arena Reklam är duktiga på gåvor, koncept och webbtjänster till exempel. Medan Simplify är mycket duktigare än oss på dekor, wrapping och sport. Vi har också lite olika typer av kunder där vi ser att den andres styrkor kan ge kunden ett stort mervärde. Tillsammans kommer vi bli mycket starkare på samtliga områden och ser bara möjligheter med detta!

”Helt orädda”

Arena är en rutinerad aktör som funnits länge, Simplify är relativt unga men har växt fort, på vilket sätt kompletterar ni varandra och vad ligger bakom Simplifys snabba tillväxt?

– Vi på Arena har erfarenhet, systematiskt arbete, logistik och interna system på plats. Vi är långt framme rörande hållbarhet, och i miljö och kvalitetsarbete, ISO certifierade sedan 2012 och ingår sedan 1998 i kedjan New Wave Profile. Vi har en stabil grund att stå på. Vi har testat oss fram och hittat en bra arbetsmodell, där vi kan implementera Simplify solutions, som å sin sida har ett enormt driv framåt, mycket nya roliga idéer och är totalt orädda. Det är väl det som ligger bakom deras snabba tillväxt – de ser inga hinder – bara möjligheter och kastar sig ut.

Det nya varumärket kommer ha sin bas i Arena Reklams befintliga lokaler påSkogsbovägen 5 i Karlskoga.

Simplify Solutions omsatte 13,6 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Bolaget grundades 2016 och har haft en relativ snabb tillväxt, 2018 omsatte man 3,9 miljoner.

Arena Reklam omsatte 21,3 miljoner kronor vid senaste bokslut (2020-12).

new wave profile fabriqen profilreklam
Fabriqen blir det ny namnet på verksamheten.
Annons

Bong Q1 – fortsätter omvandling till ett ”Light Packaging”-företag

Ämnen i artikeln: Bong
Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säljer wellpappanläggningar i Ryssland

Ämnen i artikeln: Stora Enso

En nedskrivning på 35 miljoner euro är redan gjord och övriga förluster uppgår till cirka 55 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso lanserar svenskt program för biologisk mångfald

Ämnen i artikeln: Stora Enso
Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt vattentåligt papper

Vattenbeständigt och återvinningsbart i systemet för pappersförpackningar.

Smurfit Kappa har utvecklat ett nytt vattentåligt papper vid namn Aquastop. Papperet är vattenbeständigt men fullt återvinningsbart ”trots” detta.

Det nya papperet ingår i företagets Better Planet Packaging-portfölj, som erbjuder det man kallar för ”hållbara alternativ till engångsplaster”.

– Vi är mycket glada över Aquastop och tror att det är ett papper som kommer att bli populärt, särskilt bland dem som transporterar varor i mer krävande miljöer, säger Lars Henriksson, vice vd för produktutveckling på Smurfit Kappa Paper Division, i ett pressmeddelande.

Papperet kommer att visas upp på Smurfit Kappas kundinnovationsevenemang i slutet av maj 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecolean får miljöutmärkelse för andra året i rad

För andra året i rad har Ecolean belönats med Platinum Ecovadis-medaljen, vilket placerar företagets hållbarhetsarbete bland de högst rankade globalt.

Globala hållbarhetsvärderingsleverantören Ecovadis utvärderar 90.000 företag från över 200 industrier och 160 länder varje år.

– Vi använder de årliga hållbarhetsbetygen från Ecovadis för att få en oberoende bedömning av det arbete vi gör och för att kunna jämföra vårt hållbarhetsarbete med andra företag. Det är med stor stolthet som vi ännu en gång är uppmärksammade bland de bästa en procenten globalt inom hållbarhet, säger Anna Palminger, hållbarhetsdirektör, Ecolean Group i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny rapport: Innovationstakten inom förpackningsutveckling måste öka

200 förpackningsexperter ger sin syn på framtidens livsmedelsförpackning. Här laddar du ner rapporten.

redaktionen@branschkoll.se

Upprop: Två nya grafiska utbildningar – ”vi behöver branschens stöd”

Brobygrafiska kommer under kommande år ta initiativet till att ansöka om att få bedriva två nya utbildningar; Traditionellt grafiskt hantverk och en Lärlingsutbildning med inriktning tryckare.

Ansökningarna är en följd av Grafiska Företagens rekryteringsundersökning 2022 där det framkommer att branschens de kommande åren är i stort behov av kompetens – över tusen personer ska anställas fram till 2024.

Upprop utbildning – tillsammans kompetensförsörjer vi den grafiska branschen

– Som en av få aktörer kvar inom utbildningssektorn i den grafiska branschen behöver vi ta ett omtag och hitta vägar för att tillsammans med branschen bevara, utveckla och utbilda för framtiden, säger Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig Brobygrafiska.

Nu söker Brobygrafiska företagskontakter som kan vara med och tycka till om utbildningarna samt intyga att de behövs.

– Ju fler som är med och intygar att dessa utbildningar behövs – desto större är chansen att vi med hjälp av statliga medel har möjlighet att vara med och bidra till en strategisk kompetensförsörjning, menar Evelina Nilsson.

Så om du är företagare i branschen och vet att du behöver anställa grafisk kompetens de kommande åren – se till att fylla i de här fomulären och hjälp till att skapa nya utbildningar:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill plantera 2,4 miljarder träd

Kan binda in 220 miljoner ton koldioxid fram till 2032.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Smurfit Kappa ökar kapaciteten i Nybro

Smurfit Kappa investerar 75 miljoner kronor i sin anläggning i Nybro.

redaktionen@branschkoll.se

Arta Plast nyrekryterar

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]