Arena Reklam fusionerar sig med lokal kollega – bildar nytt varumärke

fabriqen new wave profile karlskoga
På bilden syns Sebastian Weidenhag, Jenny Thermell och Cristoffer Nyhlén Sohl. Tillsammans äger och driver de Fabriqen som är en sammanslagning av Arena Reklam och Simplify Solutions.

Det är Arena Reklam och Simplify Solutions som nu slår sig samman och bildar det nya varumärketFabriqen, som kommer vara en del av New Wave Profile (vilket Arena redan är i dagsläget).

Branschkoll har pratat med Jenny Thermell som idag är vd för och delägare i Arena Reklam.

Är det en sammanslagning eller förvärv? Vad är det ni har gjort?

– Det är en sammanslagning av våra verksamheter, en fusion. Arena Reklam har tidigare ägts 50/50 av mig och Peter Falk och Simplify ägs av Sebastian Weidenhag och Cristoffer Nyhlén Sohl. Vi tre köper nu ut Peter ur Arena Reklams moderbolag och fusionerar sedan Arena Reklam och Simplify Solutions in i Arena Reklams organisationsnummer, förklararThermell.

Byter namn till Fabriqen

Det nya bolaget efter fusionen kommer heta ”FabriQen”, man kommer fortsatt vara en del av New Wave Profile och man kommer vara tre delägare med lite olika storlekar på ägandeposterna. Och det blir Jenny Thermell som kommer vara vd för den nya satsningen.

Hur kommer det sig att ni gör det här draget, vilka fördelar ser ni?

– Vi har många gemensamma nämnare och visioner, men framförallt har vi styrkor som kanske saknas lite, eller kan förstärkas hos den andra parten. Arena Reklam är duktiga på gåvor, koncept och webbtjänster till exempel. Medan Simplify är mycket duktigare än oss på dekor, wrapping och sport. Vi har också lite olika typer av kunder där vi ser att den andres styrkor kan ge kunden ett stort mervärde. Tillsammans kommer vi bli mycket starkare på samtliga områden och ser bara möjligheter med detta!

”Helt orädda”

Arena är en rutinerad aktör som funnits länge, Simplify är relativt unga men har växt fort, på vilket sätt kompletterar ni varandra och vad ligger bakom Simplifys snabba tillväxt?

– Vi på Arena har erfarenhet, systematiskt arbete, logistik och interna system på plats. Vi är långt framme rörande hållbarhet, och i miljö och kvalitetsarbete, ISO certifierade sedan 2012 och ingår sedan 1998 i kedjan New Wave Profile. Vi har en stabil grund att stå på. Vi har testat oss fram och hittat en bra arbetsmodell, där vi kan implementera Simplify solutions, som å sin sida har ett enormt driv framåt, mycket nya roliga idéer och är totalt orädda. Det är väl det som ligger bakom deras snabba tillväxt – de ser inga hinder – bara möjligheter och kastar sig ut.

Det nya varumärket kommer ha sin bas i Arena Reklams befintliga lokaler påSkogsbovägen 5 i Karlskoga.

Simplify Solutions omsatte 13,6 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Bolaget grundades 2016 och har haft en relativ snabb tillväxt, 2018 omsatte man 3,9 miljoner.

Arena Reklam omsatte 21,3 miljoner kronor vid senaste bokslut (2020-12).

new wave profile fabriqen profilreklam
Fabriqen blir det ny namnet på verksamheten.
Annons

Fjärde nordiska tryckeriet med C2C-certifiering

Ämnen i artikeln: C2C

Fortfarande är inget svenskt tryckeri certifierat.

Ämnen i artikeln: C2C
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibo utökar egen grafisk utbildning – tar in tio elever i år

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo

Kompetensbristen är stor i branschen – Stibo tar saken i egna händer.

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Norges största tryckerikoncern 2021

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby

Nybildade Media og Logistikk Invest, som är en sammanslagning av 07, Bodoni och Lundeby GF har lämnat proforma-bokslut för 2021 – och det ser ganska bra ut.

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Datum klara för Fespa två år framåt

Ämnen i artikeln: Fespa

Fespa Global Print Expo och European Sign Expo har nu fått tiderna bestämda två år framåt för när de ska gå av stapeln.

Mässorna kommer tillbaka till sina två populäraste orter och 2023 kommer platsen att bli Messe München den 23-26 maj.

Året därpå är det Amsterdam som är värdstad och det blir på RAI Exhibition Centre som mässan kommer att hållas den 19-22 mars 2024. Ett par månader senare är det dags för Drupa i Düsseldorf.

Läs mera på Fespas site.

Ämnen i artikeln: Fespa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckintag på distans finns nu hos Brobygrafiska

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska

Pandemin fick Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist på Brobygrafiska att utveckla ett verktyg för trycktester och intag på distans.

Som vi skrivit tidigare så var Branschkoll på besök i Sunne nyligen. Och väl i Sunne så fick vi en rundvandring på Broby Grafiska vilket var väldigt intressant.

Som gammal tryckare blev det att jag fastnade längst hos Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist då han förevisade en innovation han tagit fram.

Trycktester på distans

Under pandemin så uppkom nya frågeställningar här och där i världen och så också i Lollos huvud.

– Hur ska jag kunna ge våra kunder en möjlighet att vara med på testkörningarna, funderade jag på.

Att resa från exempelvis Finland till Sunne gick ju inte, men efter lite funderande och inköp av utrustning så hade Lollo en möjlig lösning på gång. Genom att installera kameror på strategiska punkter i tryckpressen och vid granskningsbordet så var ett första steg mot en distansmedverkan för kunderna taget.

Några problem uppstod och löstes under färdens gång, bland annat så pulserar ljuset från en traditionell lampa vilket störde bildöverföringen, men det löstes med en LED-belysning.

Själva kommunikationen sker med Teams.

Subjektiva perspektiv kan läggas på hyllan

Färgåtergivningen på distans kan man inte garantera. Däremot kopplar man på mätutrustning och delar skärmen till programvara som redovisar mätningen.

– Mätutrustningen är så sanningshaltig som den kan bli. Det är ganska skönt för det lägger många subjektiva perspektiv på hyllan och provtagarna fokuserar istället på att nå sitt mål utifrån värdet som vi fångar med spektrofotometern.

Lollo berättar att själva utrustningen för detta projekt ligger gott och väl under 10.000 kr och att han gärna delar med sig av sina erfarenheter från utvecklingen.

Några företag har testat att vara med på distans de senaste åren och även om de var en aning skeptiska inledningsvis så är erfarenheten hos Lollo att de blivit positivt överraskade och nöjda.

Han tror att detta går att utveckla ytterligare och ju fler som använder det desto mer utvecklat kommer det att bli.

– Detta kommer att bli ett sätt att minska resandet och öka effektiviteten för förpackningsköparna avslutar han.

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 procent inspiration i årets Pida – finalbidragen klara

Ämnen i artikeln: PidaTävling

Årets Pida, Billerudkorsnäs förpackningstävling för studenter, är värd att titta mer på för alla förpackningsföretag som söker inspiration till framtidens förpackningar.

Ämnen i artikeln: PidaTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk Plaståtervinning får hundra miljoner i bidrag från Klimatklivet

Ska kunna hantera plast som tidigare varit mycket svår att sortera och återvinna.

redaktionen@branschkoll.se

Estniskt förpackningsbolag investerar 24 miljoner i nya maskiner – för att bli grönare

Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
redaktionen@branschkoll.se

De ska utveckla genomskinligt material av trä

Vi kommer kunna tillverka fönster, solpaneler och lampor av trä i framtiden. Men också bättre genomskinliga material till förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se

De ska sälja Bobst digitalpressar i Danmark

Ämnen i artikeln: BobstEtikett

Stärker sin position inom etikett i Danmark.

Ämnen i artikeln: BobstEtikett
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]