Arena Reklam fusionerar sig med lokal kollega – bildar nytt varumärke

fabriqen new wave profile karlskoga
På bilden syns Sebastian Weidenhag, Jenny Thermell och Cristoffer Nyhlén Sohl. Tillsammans äger och driver de Fabriqen som är en sammanslagning av Arena Reklam och Simplify Solutions.

Det är Arena Reklam och Simplify Solutions som nu slår sig samman och bildar det nya varumärketFabriqen, som kommer vara en del av New Wave Profile (vilket Arena redan är i dagsläget).

Branschkoll har pratat med Jenny Thermell som idag är vd för och delägare i Arena Reklam.

Är det en sammanslagning eller förvärv? Vad är det ni har gjort?

– Det är en sammanslagning av våra verksamheter, en fusion. Arena Reklam har tidigare ägts 50/50 av mig och Peter Falk och Simplify ägs av Sebastian Weidenhag och Cristoffer Nyhlén Sohl. Vi tre köper nu ut Peter ur Arena Reklams moderbolag och fusionerar sedan Arena Reklam och Simplify Solutions in i Arena Reklams organisationsnummer, förklararThermell.

Byter namn till Fabriqen

Det nya bolaget efter fusionen kommer heta ”FabriQen”, man kommer fortsatt vara en del av New Wave Profile och man kommer vara tre delägare med lite olika storlekar på ägandeposterna. Och det blir Jenny Thermell som kommer vara vd för den nya satsningen.

Hur kommer det sig att ni gör det här draget, vilka fördelar ser ni?

– Vi har många gemensamma nämnare och visioner, men framförallt har vi styrkor som kanske saknas lite, eller kan förstärkas hos den andra parten. Arena Reklam är duktiga på gåvor, koncept och webbtjänster till exempel. Medan Simplify är mycket duktigare än oss på dekor, wrapping och sport. Vi har också lite olika typer av kunder där vi ser att den andres styrkor kan ge kunden ett stort mervärde. Tillsammans kommer vi bli mycket starkare på samtliga områden och ser bara möjligheter med detta!

”Helt orädda”

Arena är en rutinerad aktör som funnits länge, Simplify är relativt unga men har växt fort, på vilket sätt kompletterar ni varandra och vad ligger bakom Simplifys snabba tillväxt?

– Vi på Arena har erfarenhet, systematiskt arbete, logistik och interna system på plats. Vi är långt framme rörande hållbarhet, och i miljö och kvalitetsarbete, ISO certifierade sedan 2012 och ingår sedan 1998 i kedjan New Wave Profile. Vi har en stabil grund att stå på. Vi har testat oss fram och hittat en bra arbetsmodell, där vi kan implementera Simplify solutions, som å sin sida har ett enormt driv framåt, mycket nya roliga idéer och är totalt orädda. Det är väl det som ligger bakom deras snabba tillväxt – de ser inga hinder – bara möjligheter och kastar sig ut.

Det nya varumärket kommer ha sin bas i Arena Reklams befintliga lokaler påSkogsbovägen 5 i Karlskoga.

Simplify Solutions omsatte 13,6 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Bolaget grundades 2016 och har haft en relativ snabb tillväxt, 2018 omsatte man 3,9 miljoner.

Arena Reklam omsatte 21,3 miljoner kronor vid senaste bokslut (2020-12).

new wave profile fabriqen profilreklam
Fabriqen blir det ny namnet på verksamheten.
Annons

Ranhammar förvärvar Beli Kartong

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar

Ranhammar stärker sin position inom den grafiska industrin genom att förvärva 100% av aktierna i Beli Kartong i Spånga. Beli Kartong har idag 7 anställda. Tillskottet gör att Ranhammars personalstyrka nu uppgår till 31.
– Syftet med sammanslagningen är att skapa en ännu starkare och ännu bredare produktionsbas. Vi kommer också att ytterligare kunna effektivisera processerna för att kunna tillmötesgå branschens krav på led- och leveranstider, säger Ranhammars Lennart Jernfast.

För vissa avdelningar planerar man att gå upp på tvåskift och nyinvesteringar i maskinparken görs för att ytterligare att korta ledtider. Bland annat är Stockholms första laserskärare med tillhörande automatisk bockmaskin snart på plats. Laserutrustningen skall ersätta den gamla tekniken för att tillverka stansformar till kartongprodukter.

Genom en nyemission går Beli Kartongs ägare och VD Lena Hultberg in som delägare i Ranhammar med motsvarande en ägarandel på 20%. Niklas Hultberg tilldelas en ägarandel motsvarande 5%.

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.
– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.

På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.

2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.

Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)

E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders Sverige ”klimatneutralt”

Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders Sverige är ett klimatneutralt företag och kan genom en klimatkalkylator producera klimatneutrala trycksaker.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fritidsresor avvecklar katalogen

Fritidsresor ska satsa mer på rörlig bild och efter 40 år slutar man med sin tryckta katalog.

– Det kommer att finnas en trycksak men i en helt annan form, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson till DagensMedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna fortsätter att öka

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts. Detta skriver Resumé i sin nätupplaga.

DagensMedia skriver om samma sak med rubriken ”Medieköpen ökar kraftigt

Siffrorna kommer från IRM och det är fram för allt tv- och bioreklam som växer.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resumé certifierar reklambyråer

Reklambyråer med en omsättning upp till 20 miljoner kan nu få en certifiering av tidningen Resumé. Certifieringen görs på affärsmässiga grunder och syftet är att stärka relationen mellan byrå och reklamköpare.
Tanken är att registret över certifierade byråer ska bli den första gallringen vid en byråvalsprocess. Resumé vill med certiferingen underlätta för i första hand små och medelstora företag som söker konsulthjälp för sin marknadsföring.

För att bli certifierad krävs minst tre bokslutsperioder med en genomsnittlig omsättning över en miljon kronor samt i genomsnitt minst  en anställd under treårs-perioden. Godkända riskklasser  är 3, 4 och 5. Kraven är utarbetade i samarbete med byrådoktorn Håkan Bodman på företaget Effectera. UC levererar fakta kring företagen. Att bli certifierad är gratis.

Under hösten kommer Resumé att resa runt i Sverige och föreläsa om reklam samtidigt som varje ort får sina certifierade byråer presenterade.

Registret med certifierade byråer finns här.

Läs mer på resume.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done växer med lönsamhet i både tryck och webb

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems

Produktionsbyrån DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets andra kvartal på 27,9 (21,9) MSEK, vilket innebär en tillväxt på höga 27 procent. Rörelseresultatet har ökat med 46 procent till 4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15 procent.
Kvartalets tillväxt är till drygt hälften genererat av Done Interactive som haft en mycket positiv utveckling med en tillväxt på 124 procent. Affärsområdet har också förbättrat sin lönsamhet och har för kvartalet en rörelsemarginal på 24 (3) procent*.

Done Prodution är det största affärsområdet och omsatte 21,7 (19,1) MSEK under det första kvartalet. Rörelsemarginalen landade därmed på 20 procent*.

Sedan slutet av 2009 lägger man ut delar av sin produktion inom Done Interactive till Serbien. Då sa vd i ett pressmeddelande ”Att flytta produktion till lågkostnadsländer ser vi som en kontinuerlig process med syfte att ständigt sänka våra kostnader”.

Läs hela kvartalsrapporten här.

Läs pressmeddelandet här.

* Rörelsemarginalen per affärsområde presenteras före avdragna koncerngemensamma kostnader. Rörelseresultatet för hela bolaget presenteras dock med dessa kostnader borträknade. Av denna anledning är siffrorna inte jämförbara. För detaljer se hela kvartalsrapporten.

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems
redaktionen@branschkoll.se
Annons

MRM-leverantören Crossmedia köper Emanuel Identity Manuals

Emanuel Identity Manuals hjälper företag att skapa webbaserade identitets- och varumärkesmanualer med ett enkelt systemstöd. Man slår sig nu ihop med BrandAirport, leverantör av ett mer avancerat system för planering och hantering av ett företags profil- och marknadsföringsmaterial, ofta kallat MRM-system.

I samma företagsgrupp ingår också C2 som är en produktions- och retuschbyrå.

Crossmedia Sverige AB (dotterbolag till C2 och BrandAirport) köper 100% av bolaget och lyfter in hela organisationen till sina lokaler på Kungsgatan 26.

Läs mer på:

www.emanuel.se

www.brandairport.se

www.c2.se

www.hangar.nu

redaktionen@branschkoll.se

Svenska kyrkan behöver ny grafisk leverantör

Mina två barn fick en inbjudan till Svenska kyrkans barnverksamhet. Var sin och helt i onödan att skicka två identiska vykort till samma familj. Detta är tredje gången som vi får dubbla kort från Kyrkan!

Svenska kyrkan behöver en ny leverantör som hjälper dem rensa för dubletter

Vem den ”glada” tryckaren är vet jag för det står på baksidan men frågan är vem som har haft ansvaret för adressfilen? Varför är den inte rensad på dubletter?

Korten är adresserade till barnen men budskapet är naturligtvis till mig som förälder och det hade gått lika bra med ett kort.

Vad kostar detta Kyrkan? Och varför är det ingen som hjälper dem att spara de här pengarna?

redaktionen@branschkoll.se

Statistisk bakgrundsinformation – förtroendeindikatorer

Som ett led i att skapa en portal med relevant bakgrundsinformation, kommer Branschkoll från och med nu att löpande publicera de svenska så kallade förtroendeindikatorer.
Dessa är ett mått på hur man ser på den ekonomiska utvecklingen i landet. Konjunkturinstitutet (KI) ställer varje månad ett antal frågor till hushåll och företag och förtroendeindikatorerna (eller konfidensindikator som KI kallar dem) är en sammanvägning av flera frågor.

Klicka på bilden för att förstora

Siffrorna är nettotal vilket är saldot mellan andelen företag eller hushåll som uppgett ökning respektive minskning av en viss variabel.

I redovisningen tar man hänstyn till säsongsvariationer. På sommaren minskar till exempel orderingången för de flesta företag. Eftersom detta är ett återkommande faktum justeras resultaten så att säsongsvariationerna sprids ut över året.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]