Arena Reklam fusionerar sig med lokal kollega – bildar nytt varumärke

fabriqen new wave profile karlskoga
På bilden syns Sebastian Weidenhag, Jenny Thermell och Cristoffer Nyhlén Sohl. Tillsammans äger och driver de Fabriqen som är en sammanslagning av Arena Reklam och Simplify Solutions.

Det är Arena Reklam och Simplify Solutions som nu slår sig samman och bildar det nya varumärketFabriqen, som kommer vara en del av New Wave Profile (vilket Arena redan är i dagsläget).

Branschkoll har pratat med Jenny Thermell som idag är vd för och delägare i Arena Reklam.

Är det en sammanslagning eller förvärv? Vad är det ni har gjort?

– Det är en sammanslagning av våra verksamheter, en fusion. Arena Reklam har tidigare ägts 50/50 av mig och Peter Falk och Simplify ägs av Sebastian Weidenhag och Cristoffer Nyhlén Sohl. Vi tre köper nu ut Peter ur Arena Reklams moderbolag och fusionerar sedan Arena Reklam och Simplify Solutions in i Arena Reklams organisationsnummer, förklararThermell.

Byter namn till Fabriqen

Det nya bolaget efter fusionen kommer heta ”FabriQen”, man kommer fortsatt vara en del av New Wave Profile och man kommer vara tre delägare med lite olika storlekar på ägandeposterna. Och det blir Jenny Thermell som kommer vara vd för den nya satsningen.

Hur kommer det sig att ni gör det här draget, vilka fördelar ser ni?

– Vi har många gemensamma nämnare och visioner, men framförallt har vi styrkor som kanske saknas lite, eller kan förstärkas hos den andra parten. Arena Reklam är duktiga på gåvor, koncept och webbtjänster till exempel. Medan Simplify är mycket duktigare än oss på dekor, wrapping och sport. Vi har också lite olika typer av kunder där vi ser att den andres styrkor kan ge kunden ett stort mervärde. Tillsammans kommer vi bli mycket starkare på samtliga områden och ser bara möjligheter med detta!

”Helt orädda”

Arena är en rutinerad aktör som funnits länge, Simplify är relativt unga men har växt fort, på vilket sätt kompletterar ni varandra och vad ligger bakom Simplifys snabba tillväxt?

– Vi på Arena har erfarenhet, systematiskt arbete, logistik och interna system på plats. Vi är långt framme rörande hållbarhet, och i miljö och kvalitetsarbete, ISO certifierade sedan 2012 och ingår sedan 1998 i kedjan New Wave Profile. Vi har en stabil grund att stå på. Vi har testat oss fram och hittat en bra arbetsmodell, där vi kan implementera Simplify solutions, som å sin sida har ett enormt driv framåt, mycket nya roliga idéer och är totalt orädda. Det är väl det som ligger bakom deras snabba tillväxt – de ser inga hinder – bara möjligheter och kastar sig ut.

Det nya varumärket kommer ha sin bas i Arena Reklams befintliga lokaler påSkogsbovägen 5 i Karlskoga.

Simplify Solutions omsatte 13,6 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Bolaget grundades 2016 och har haft en relativ snabb tillväxt, 2018 omsatte man 3,9 miljoner.

Arena Reklam omsatte 21,3 miljoner kronor vid senaste bokslut (2020-12).

new wave profile fabriqen profilreklam
Fabriqen blir det ny namnet på verksamheten.
Annons

Patagonia låter sig återigen bli förädlade – åtminstone på ärmen och under halsen

Ämnen i artikeln: Patagonia

Efter att saknats i branschen under nästan två års tid återvänder Patagonia nu till produktmedia-världen.

Ämnen i artikeln: Patagonia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ska leverera profilprodukter till bussbolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinner upphandling till kommun värd 20 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danska skjortor på svenska poliser

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får dela på leverans av arbetskläder till ambulanspersonal

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe lanserar ny lösning för AI-genererade bilder

Oavsett erfarenhet kan alla skapa bilder, ljud, vektorer, videor och 3D-grafik. Det är revolutionernade!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland lanserar budget-flatbäddsskrivare i Europa

Ämnen i artikeln: Roland

”Utmärkt balans mellan funktionalitet och pris.”

Roland meddelade nyligen lanseringen av EU-1000MF, en storformat UV-LED flatbäddsskrivare, på den europeiska marknaden.

EU-1000MF klarar av att trycka på ett brett spektrum av material, upp till 95 mm tjocka, för en mängd olika tillämpningar, inklusive skyltgrafik, event- och butiksdisplayer, inredning och små upplagor av högkvalitativa specialanpassade varor som kan utöka kundernas tryckverksamhet.

Tony Miller, chef för den globala försäljnings- och marknadsföringsdivisionen, säger:

– EU-1000MF är en produkt med utmärkt balans mellan funktionalitet och pris. Hittills har EU-1000MF endast sålts i vissa regioner. Genom att utöka försäljningsområdet till den europeiska regionen syftar vi till att skapa nya möjligheter för att hjälpa våra kunder att expandera sina verksamheter och öka försäljningen.

EU-1000MF finns i två modeller, 4-färg eller 6-färg, med skrivhuvuden i en förskjuten formation för utskrift upp till 27,6 m2/h i 720 x 600 dpi CMYK-läge, vilket gör det möjligt att hantera cirka nio styva 1.220 x 2.440 mm skivor per timme.

UV-bläcket torkar direkt, vilket gör det snabbtorkande och möjligheten att trycka direkt på en mängd olika material såsom akryl, PETG, PVC, skum, PC, trä och aluminiumkompositplattor.

Ämnen i artikeln: Roland
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ätbar biljett med hampa vann guld i Cannes reklamtävling

”Buy the ticket, take the ride”

Minns ni Berlins lokaltrafik (Berliner Verkehrsbetriebe) i folkmun BVG som för sisådär fem år sedan tog fram en sko tillsammans med Adidas som fungerade som årskort?

Nu har man om möjligt överträffat sig själva när man tagit fram en ätbar biljett, bestruken med hampaolja för att ”hjälpa resenärerna hantera julstressen”.

Biljetten och dess tillhörande reklamfilm har vunnit guld i Cannes Lion, ett av reklamvärldens mest prestigefyllda priser.

– En ätbar biljett bestruken med hampaolja för en lugn åktur är ett roligt sätt att använda trycksaker, för att citera Hunter S Thompson ”Buy the ticket, take the ride”.

Jens Waernes, en av jurymedlemmarna, motiverade beslutet.

Se hur det fungerar i den välgjorde reklamfilmen här nedan.

Printpower.eu har skrivit om den vinnande biljetten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UF-företag vann ”årets innovation” för sin smarta förpackning

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.

redaktionen@branschkoll.se
Annons