Arena Reklam fusionerar sig med lokal kollega – bildar nytt varumärke

fabriqen new wave profile karlskoga
På bilden syns Sebastian Weidenhag, Jenny Thermell och Cristoffer Nyhlén Sohl. Tillsammans äger och driver de Fabriqen som är en sammanslagning av Arena Reklam och Simplify Solutions.

Det är Arena Reklam och Simplify Solutions som nu slår sig samman och bildar det nya varumärket Fabriqen, som kommer vara en del av New Wave Profile (vilket Arena redan är i dagsläget).

Branschkoll har pratat med Jenny Thermell som idag är vd för och delägare i Arena Reklam.

Är det en sammanslagning eller förvärv? Vad är det ni har gjort?

– Det är en sammanslagning av våra verksamheter, en fusion. Arena Reklam har tidigare ägts 50/50 av mig och Peter Falk och Simplify ägs av Sebastian Weidenhag och Cristoffer Nyhlén Sohl. Vi tre köper nu ut Peter ur Arena Reklams moderbolag och fusionerar sedan Arena Reklam och Simplify Solutions in i Arena Reklams organisationsnummer, förklarar Thermell.

Byter namn till Fabriqen

Det nya bolaget efter fusionen kommer heta ”FabriQen”, man kommer fortsatt vara en del av New Wave Profile och man kommer vara tre delägare med lite olika storlekar på ägandeposterna. Och det blir Jenny Thermell som kommer vara vd för den nya satsningen.

Hur kommer det sig att ni gör det här draget, vilka fördelar ser ni?

Annons

– Vi har många gemensamma nämnare och visioner, men framförallt har vi styrkor som kanske saknas lite, eller kan förstärkas hos den andra parten. Arena Reklam är duktiga på gåvor, koncept och webbtjänster till exempel. Medan Simplify är mycket duktigare än oss på dekor, wrapping och sport. Vi har också lite olika typer av kunder där vi ser att den andres styrkor kan ge kunden ett stort mervärde. Tillsammans kommer vi bli mycket starkare på samtliga områden och ser bara möjligheter med detta!

”Helt orädda”

Arena är en rutinerad aktör som funnits länge, Simplify är relativt unga men har växt fort, på vilket sätt kompletterar ni varandra och vad ligger bakom Simplifys snabba tillväxt?

– Vi på Arena har erfarenhet, systematiskt arbete, logistik och interna system på plats. Vi är långt framme rörande hållbarhet, och i miljö och kvalitetsarbete, ISO certifierade sedan 2012 och ingår sedan 1998 i kedjan New Wave Profile. Vi har en stabil grund att stå på. Vi har testat oss fram och hittat en bra arbetsmodell, där vi kan implementera Simplify solutions, som å sin sida har ett enormt driv framåt, mycket nya roliga idéer och är totalt orädda. Det är väl det som ligger bakom deras snabba tillväxt – de ser inga hinder – bara möjligheter och kastar sig ut.

Det nya varumärket kommer ha sin bas i Arena Reklams befintliga lokaler på Skogsbovägen 5 i Karlskoga.

Simplify Solutions omsatte 13,6 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Bolaget grundades 2016 och har haft en relativ snabb tillväxt, 2018 omsatte man 3,9 miljoner.

Arena Reklam omsatte 21,3 miljoner kronor vid senaste bokslut (2020-12).

new wave profile fabriqen profilreklam
Fabriqen blir det ny namnet på verksamheten.
Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons