Arena Reklam fusionerar sig med lokal kollega – bildar nytt varumärke

fabriqen new wave profile karlskoga
På bilden syns Sebastian Weidenhag, Jenny Thermell och Cristoffer Nyhlén Sohl. Tillsammans äger och driver de Fabriqen som är en sammanslagning av Arena Reklam och Simplify Solutions.

Det är Arena Reklam och Simplify Solutions som nu slår sig samman och bildar det nya varumärketFabriqen, som kommer vara en del av New Wave Profile (vilket Arena redan är i dagsläget).

Branschkoll har pratat med Jenny Thermell som idag är vd för och delägare i Arena Reklam.

Är det en sammanslagning eller förvärv? Vad är det ni har gjort?

– Det är en sammanslagning av våra verksamheter, en fusion. Arena Reklam har tidigare ägts 50/50 av mig och Peter Falk och Simplify ägs av Sebastian Weidenhag och Cristoffer Nyhlén Sohl. Vi tre köper nu ut Peter ur Arena Reklams moderbolag och fusionerar sedan Arena Reklam och Simplify Solutions in i Arena Reklams organisationsnummer, förklararThermell.

Byter namn till Fabriqen

Det nya bolaget efter fusionen kommer heta ”FabriQen”, man kommer fortsatt vara en del av New Wave Profile och man kommer vara tre delägare med lite olika storlekar på ägandeposterna. Och det blir Jenny Thermell som kommer vara vd för den nya satsningen.

Hur kommer det sig att ni gör det här draget, vilka fördelar ser ni?

– Vi har många gemensamma nämnare och visioner, men framförallt har vi styrkor som kanske saknas lite, eller kan förstärkas hos den andra parten. Arena Reklam är duktiga på gåvor, koncept och webbtjänster till exempel. Medan Simplify är mycket duktigare än oss på dekor, wrapping och sport. Vi har också lite olika typer av kunder där vi ser att den andres styrkor kan ge kunden ett stort mervärde. Tillsammans kommer vi bli mycket starkare på samtliga områden och ser bara möjligheter med detta!

”Helt orädda”

Arena är en rutinerad aktör som funnits länge, Simplify är relativt unga men har växt fort, på vilket sätt kompletterar ni varandra och vad ligger bakom Simplifys snabba tillväxt?

– Vi på Arena har erfarenhet, systematiskt arbete, logistik och interna system på plats. Vi är långt framme rörande hållbarhet, och i miljö och kvalitetsarbete, ISO certifierade sedan 2012 och ingår sedan 1998 i kedjan New Wave Profile. Vi har en stabil grund att stå på. Vi har testat oss fram och hittat en bra arbetsmodell, där vi kan implementera Simplify solutions, som å sin sida har ett enormt driv framåt, mycket nya roliga idéer och är totalt orädda. Det är väl det som ligger bakom deras snabba tillväxt – de ser inga hinder – bara möjligheter och kastar sig ut.

Det nya varumärket kommer ha sin bas i Arena Reklams befintliga lokaler påSkogsbovägen 5 i Karlskoga.

Simplify Solutions omsatte 13,6 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Bolaget grundades 2016 och har haft en relativ snabb tillväxt, 2018 omsatte man 3,9 miljoner.

Arena Reklam omsatte 21,3 miljoner kronor vid senaste bokslut (2020-12).

new wave profile fabriqen profilreklam
Fabriqen blir det ny namnet på verksamheten.
Annons

100 nya utbildningsplatser på Brobygrafiska i höst

Brobygrafiska får förnyat förtroende av YH-myndigheten att utbilda kompetens till den grafiska branschen. I höst startar man upp både Förpackningsdesigner och Digital designer vilket nyligen blev beviljat.

Sedan tidigare har man klart att starta en utbildning till Grafisk formgivare/tekniker i höst.

Totalt har man nu 100 sökbara platser till utbildningar specialutformade utifrån kompetenskrav branschen efterfrågar, skriver Evelina Nilsson, som är verksamhetsansvarig på Brobygrafiska i ett inlägg på Linkedin.

– Beslutet från Myndigheten för yrkeshögskolan är otroligt viktigt för den fortsatta kompetensförsörjningen i våra branscher – som en av få skolor kvar inom den grafiska branschen och som en skola i framkant inom Data/IT så är vi på Brobygrafiska en nyckelspelare, säger Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri klär in helt slott med printat tyg

Güstrow Castle får en total makeover med hjälp av tryckeriet Schwerin Druck och HP Latex.

Staden Güstrow i norra Tyskland gör nu en helrenovering av stadens slott. För att man under de två åren som slottet renoveras ska kunna se hur slottet ser ut har byggnadsställningarna täckts av 3.000 kvadratmeter tyg. Tryckeriet som hjälpt till med trycket är Schwerin Druck som använt storformatsskrivaren HP Latex 1500 för uppdraget.

Totalt har 57 tygstycken med längder på mellan 20 och 25 meter satts upp runt slottet. För att skapa en realistisk bild av hur slottet kommer att se ut efter renoveringen användes cirka 2.000 bilder som sattes ihop och trycktes på tyg.

Veporna kommer efter renoveringen att lagras i Mecklenburg-Vorpommerns stadsarkiv.

Schwerin Druck, som har flera andra HP-skrivare installerade, utför uppdrag för festivaler, konserter och företag som ställer ut på mässor. Man jobbar också med inredning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Transportblockad mot UPM

Transportfacket AKT i Finland har inlett en blockad mot UPM med anledning av den pågående pappersstrejken.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Strejken: Så här mycket beräknas UPM förlora varje vecka

Strejken vid UPM pågår för fullt och fabrikerna står stilla.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya prishöjningar på papper och grafiskt material i februari

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekordår för Hudikprofil som dubblade både omsättningen och personalstyrkan

hudikprofil fest bokslut

2021 blev Hudikprofils mest framgångsrika år hittills och sedan ägarskiftet i början av 2020 har företaget fördubblat både omsättningen och personalstyrkan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

USA säger nej till allt från Xinjiang

bomull textil kläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Magasins ägare fortsätter göra förvärv – nu ett inredningsföretag

design inredning midaq
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera presentkort till Göteborgs grundskoleförvaltning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på TM Kontor & Reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons