Logga in

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

11 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn.

Genom bland annat ett nytt så kallat pressparti har kapaciteten för PM1 i bruket har utökats med 30.000 ton per år och produktportföljen har breddats. Investeringen har fullt ut finansierats av Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), skriver man i ett pressmeddelande.

– Investeringen möjliggör produktion av ett bredare sortiment av produkter i olika kvaliteter, både grafiskt och förpackningspapper, vilket gör bruket mycket mer flexibelt, säger Michal Jarczyński, CEO för Arctic Paper

Det polska bruket tillverkar obestruket, träfritt papper under varumärket Amber. Bruket är den största tillverkaren av offsetpapper i Polen och den näst största tillverkaren av grafiskt papper. Efter den genomförda investeringen har bruket Arctic Paper Kostrzyn ökat sin årliga produktionskapacitet från 285.000 ton till 315.000 ton.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.