Logga in

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

11 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn.

Genom bland annat ett nytt så kallat pressparti har kapaciteten för PM1 i bruket har utökats med 30.000 ton per år och produktportföljen har breddats. Investeringen har fullt ut finansierats av Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD), skriver man i ett pressmeddelande.

– Investeringen möjliggör produktion av ett bredare sortiment av produkter i olika kvaliteter, både grafiskt och förpackningspapper, vilket gör bruket mycket mer flexibelt, säger Michal Jarczyński, CEO för Arctic Paper

Det polska bruket tillverkar obestruket, träfritt papper under varumärket Amber. Bruket är den största tillverkaren av offsetpapper i Polen och den näst största tillverkaren av grafiskt papper. Efter den genomförda investeringen har bruket Arctic Paper Kostrzyn ökat sin årliga produktionskapacitet från 285.000 ton till 315.000 ton.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)