Arbetskläders-leverantörens vd lämnar hastigt

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Sommarens konkursstatistik

Antalet företagskonkurser minskade med 11 procent under juli månad jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 14 procent.

Informations- och kommunikationsbranschen klarar sig sämre än genomsnittet med en fem-procentig minskning hittills i år.

Det är tionde månaden i rad som företagskonkurserna minskar vilket tydligt visar på att allt fler företag har fått ett stabilare kassaflöde och allt bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever.

Källa: UC, bearbetat av Branschkoll

redaktionen@branschkoll.se

Exakta och Printing bildar ett av sveriges största tryckerier

Den första juli gick Printing i Malmö och Exakta i Hässleholm samman till Exaktaprinting AB. Koncernen får cirka 100 anställda med anläggningar i Malmö, Hässleholm och Kristianstad där Kristianstad Boktryckeri ligger.AGI skriver att Håkan Larsson, Exaktas tidigare vd tar över som vd för den nya konstellationen som kommer att omsätta ca 160 miljoner.

Bokbinderiarbete kommer att utföras i Kristianstad dit all utrustning flyttas och de medarbetare som jobbar med efterbearbetning i Malmö och Hässleholm kommer att erbjudas anställning i Kristianstad. Leif Bågesjö sitter kvar som vd i Kristianstad.

redaktionen@branschkoll.se

Sommarläsning – Sällsynt visdom om tryckets framtid

Disrupting the futureEn helt ny bok om den grafiska branschens utmaningar finns nu att hämta helt gratis på whattheythink.com. Själv har jag köpt den på lulu.com som tryckt bok eftersom jag har för avsikt att läsa den på semestern och inte vid skrivbordet (jag har ingen iPad).

Det är en av de fulare formgivna böckerna jag har sett på länge men innehållet verkar vara riktigt intressant. Med mycket stor humor ger de två författarna den grafiska branschen en stor spark i baken – det är dags att förstå vad internet egentligen är och hur det påverkar den tryckta produkten.

Författare är Dr Joe Webb (analytiker på whattheythink.com) och Richard Romano (konsult och skribent och Frank Romanos son (om det nu är en merit?)).

Jag återkommer med en recension i augusti för nu blir det lite semester.

redaktionen@branschkoll.se

Arkitektkopia startar tävling för inhouse-producerad reklam

Det blir allt vanligare med så kallade inhouseavdelningar hos svenska företag, det vill säga att man anställer personal som skapar marknadsföringsmaterial, trycksaker och reklam. Tidningen Dagens Media och Arkitektkopia drar nu igång tävlingen Inhouse – där endast internproducerad reklam får tävla.

I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland sina medlemmar under våren 2010 framgick det att 57 procent av företagen arbetade med inhouseproduktion parallellt med reklambyråköp. 5 procent gjorde all produktion själva. Vart tredje företag tror att inhouseproduktionen kommer att öka.

– Vi har många direktkunder bland svenska företag och ser mycket bra reklam som tagits fram direkt av företagen, säger Matilda Evertsson som är marknadschef på Arkitektkopia.

Bästa Kampanj, Bästa Trycksak och Bästa Expo är några av de kategorier som belönas med guld och silver när årets bästa inhousereklam ska utses.

Dagens Media är också arrangör till tävlingen.

– Vi har en stor läsarkrets bland svenska marknadsförare och vänder oss i hög utsträckning direkt till företagen och därför vill vi gärna vara med och arrangera Inhouse, säger Fredrik Svedjetun som är Dagens Medias chefredaktör.

Tävlingens gala och prisutdelning kommer att äga rum den 15 februari på Berns i Stockholm

redaktionen@branschkoll.se