Logga in

Arbetsflöde och automatisering i fokus på nytt internationellt Grafkom-event

23 augusti, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Nätverket Grafkom gör i höst sin första internationella konferens för den grafiska branschen. Med fokus på både handfasta tips och visioner kring automatisering satsar man på att samla företag från både Norden och Baltikum för att nätverka och utbyta kunskap.

Den 13 november arrangerar man Workflow Summit i Stockholm. Det är ett ambitiöst upplägg med tre olika spår och 22 experter som delar med sig av sin kunskap om hur du kan bygga smartare flöden – från kundkontakt och beställning och hela vägen genom produktionen och vidare till leverans och logistik.

– Det finns så många olika delar inom grafisk produktion som måste automatiseras och kopplas ihop samtidigt som det finns oändligt med möjligheter med de tusentals mjukvarulösningar på marknaden. Vi vill ge deltagarna konkreta tips kring detta som man kan implementera dirket i verksamheten, säger Ulf Sunnberg på Grafkom.

Bland de talare som redan nu är bekräftade finns konsulter och leverantörer som alla lever och andas ”workflow” för grafisk produktion och publicering. Tillsammans med deltagare från företag runt om i Norden finns det stora möjligheter att få ovärderlig kunskap och många nya kontakter.

– Intresset av kunskap inom detta område är stort och vi har redan anmälningar från Norge och Lettland, avslutar Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Mer information finns på Grafkom.se/workflowsummit.

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.