Lund

AR Packaging söker klichéoperatör

Om jobbet
Har du grafisk bakgrund och är intresserad av att bli en del av en internationell och spännande organisation? Då kan det vara du som är vår nya Klichéoperatör!

Om tjänsten
Som kichéoperatör ingår du i ett team som från en digital dekorfil producerar flexoklichér med Eskos Full HD Flexo inline UV 2 som bas. Du är väl förtrogen med den flexografiska trycktekniken och har en grafisk utbildning som grund. Tidigare erfarenhet av flexo- klichétillverkning är meriterande. Även erfarenhet som etikett- eller flexotryckare är önskvärt. Dina arbetsuppgifter innebär bland annat:

• Löpande produktionsarbete
• Kvalitetskontroll av färdig kliché
• Rapportering av kliché åtgång och övriga kostnadsposter i SAP
• Driva och utveckla klichétillverkningen
• Beställa förbrukningsmaterial
• Löpande underhåll och städning av maskinpark
• God kommunikation inom gruppen och mot andra enheter

Din bakgrund
Vi söker dig som har gymnasiekompetens samt god datavana. Om du tidigare har jobbat med processtyrd produktion är det ett plus. Då du kommer att ingå i ett mindre team är det av vikt att du kan/eller har sedan tidigare jobbat i liknade situationer och inte är främmande för ta egna beslut som löser problem samt gynnar gruppen.

Du som söker
Vi söker dig som är självgående, pådrivande samt flexibel. Dessutom är du kvalitetsmedveten, noggrann och stimuleras av att ha påverkansmöjligheter i ditt arbete. Vidare söker vi dig som naturligt ser till helheten och som har en vilja att förstå verksamhetens flöden. Då du kommer att ingå i ett team är det också viktigt att du är en lagspelare som gillar samarbete.

Vi är övertygade om att ständig förbättring är det enda sättet att fortsätta ligga i framkant och vi ser det därför som en självklarhet att uppmuntra till och stötta våra medarbetare i detta löpande arbete. Bara tillsammans kan vi bli bättre och flytta fram vår position!

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Adventskalender fick flest röster och ”Public Award”

Materialet till kalendern kommer från Billerudkorsnäs och Ducaju i Belgien producerade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här stor är förpackningens andel av en produkts miljöpåverkan

Här kan du hitta de produkter där en förändring hos förpackningen har som störst påverkan på helheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM lanserar nya papper för livsmedelsförpackningar

UPM Speciality Papers lanserar två nya förpackningspapper anpassade för livsmedel.

UPM Confidio och UPM Confidio Pro är namnen på dessa och båda är har en kombination av fukt- och fettbeständighet med goda värmeförseglingsegenskaper berättas det i ett pressmeddelande. Båda är också godkända för direkt livsmedelsberöring.

– Vårt mål är att ersätta konventionella fossilbaserade förpackningar och öka andelen förnybara förpackningslösningar. Dessa nya Confidiopapper är återvinningsbara, kostnadseffektiva och säkra att använda, säger Tommi Heinonen, försäljningschef, UPM Specialty Papers.

Under produktutvecklingsprocessen av Confidioartiklarna har UPM utökat sitt samarbete med externa partners, exempelvis det finska livsmedels- och bageriföretaget Fazer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons