Krönika: Är du tillräckligt “känd”?

Jonas Persson

Jonas Persson är ny krönikör på Branschkoll.

Vet kollegorna i branschen vem du är? Vad du kan? Att du är social, hårt arbetande och en god medarbetare?

Nästa fråga är: Vet rätt personer vem du är? Kan de påverka så att du får ett nytt jobb om du behöver? Ja, det är viktigt att ha ett stort nätverk men det viktigaste är att veta vem som verkligen kan hjälpa när det bränner till. Ett riktigt och relevant nätverk är lite annorlunda än kompisar på Facebook eller vem du är sammankopplad med på Linkedin.

Jag kommer nedan att beskriva vikten av att vara tillräckligt känd och att vara en integrerad del av ett bra och relevant nätverk. Jag kommer även att förklara varför detta är extra viktigt i Sverige jämfört med många andra jämförbara länder.

Vänta nu, tänker du, i Sverige har vi väl en fantastisk arbetsmarknad med regler samt goda och starka parter (arbetsgivare och fackföreningar). Jo, det trodde jag också tills jag på nära håll upplevt skillnaden. Jag har varit del av att stänga en fabrik i Centraleuropa och parallellt observerat en identisk fabrik stängas i Sverige. Skillnaderna är slående, skrämmande och borde få varje arbetande svensk att fundera över sin egen framtid.

Låt mig illustrera detta med ett mycket färskt exempel – nämligen Findus fabriksnedläggning i Bjuv som offentliggjordes 31 mars. Beslutet omfattar 450 tjänster.

“Det var i ett samband med ett stormöte som representanter för Findus ägare, brittiska Nomad Foods, meddelade att företagets verksamhet i Bjuv ska läggas ner. Samtlig produktion flyttas i stället till en anläggning i Reken i Tyskland. Beslutet motiveras med att det finns en överkapacitet i de befintliga produktionsanläggningarna i Bjuv.” (Sydsvenskan 31 mars)

Överkapacitet är standardskäl i dessa situationer, oavsett om det stämmer eller ej. Faktum är att hela processen för nerläggningar är så lik varandra att jag tror att man kan köpa en steg-för-steg-instruktion.

Nomad Foods köpte förra året Findus europeiska verksamhet för motsvarande 6,7 miljarder kronor.

Nedläggningen omfattar så många i en relativt liten ort att politikerna i Stockholm kände sig manade att visa sig på plats. Det tunga gardet bestående av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S), Jonas Sjöstedt (V) och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson besökte Bjuv.

“Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är eniga. De menar att Findus nya ägare köpte företaget för att lägga ner fabriken i Bjuv.
– Det är svårt att bli fri tanken, säger Ylva Johansson i ett tal.” (Aftonbladet 9 april)

Alltså, jag måste säga att det känns tryggt när politikerna kan räkna ut dessa tämligen självklara samband. En 10-åring hade kunnat göra det samma! Det som är mycket mer känsligt är den verkliga anledningen: Det är förbannat billigt och snabbt att lägga ner produktion i Sverige jämfört med i andra jämförbara länder.

I dessa situationer är arbetslagstiftningen i Sverige enormt svag. Den fabriksnedläggning i Centraleuropa som jag var delaktig i tog 2,5 år med enorma advokatkostnader och avgångsvederlag till alla anställda. Motsvarande nedläggning av den identiska svenska fabriken tog mindre än sex månader och kostade i jämförelse nästan ingenting.

Och till er som har en övertro på svenska fackföreningar, ha inte det. De kanske kan försäkra dig tillfälligt, få till ett hyggligt löneavtal, men när det verkligen gäller har de ingenting att sätta emot och svenska politiker vill ha det så – från höger till vänster – av konkurrensskäl.

“Alla de här visionerna om Food valley of Bjuv finns inte längre. Det är tungt … Många anställda här har jobbat på Findus i hela sitt liv och har inte någon utbildning att tala om, säger en Findusanställd.” (Sydsvenskan 31 Mars)

Detta är pudelns kärna. Människor är generellt mycket naiva i sin övertro på att allting skall förbli som det alltid har varit. De har inte byggt ett eget relevant nätverk, är överhuvudtaget inte förberedda.

Nu kanske ni som sitter i företagsledningen tror att ni inte påverkas av allt det här. Det är inte sant. Det jag själv upplevde som svårast var att behålla nyckelpersoner som är extremt viktiga för den dagliga verksamheten. Det enda sättet att attackera detta är att tänka som en av de riktigt stora entreprenörerna:

Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to” – Richard Branson

Har du ett relevant nätverk som du kan få verklig hjälp av? Om inte, är det tid att bygga det. Lyckligtvis finns ett fantastiskt kompetensnätverk tillgängligt för dig som är verksam i den grafiska branschen, nämligen Grafkom. De har skapat ett mycket starkt nätverk och erbjuder regelbundna events där nyckelorden är ömsesidigt utbyte av kompetens och erfarenhet. Jag har sett många försök att göra detta och Grafkom erbjuder den absolut bästa möjligheten för dig att bli känd, skaffa rätt kompetens och ta kontroll över din egen framtid.

Sanningen är att dina möjligheter skapas av dig själv och ingen annan. Om du inte ser till att vara del av ett relevant nätverk så riskerar du mycket mer än vad du tror.

Detta gäller dig OCH dina anställda.

/Jonas Persson

Vill du kontakta Jonas så når du honom på jonas@grafkom.se

ICA sparar 14 ton plast på ny sås-förpackningar – och därför byter man inte till papper

redaktionen@branschkoll.se

Svensk etiketthistoria: Branschkolls redaktör Åke hamnar på Strömsfors bruk och får sig en historielektion i svensk etikett-produktion

etikettpress

Så här när de flesta närmar sig sin semesterperiod med stormsteg så tänkte jag det kunde passa bra med ett tips om ett industrihistoriskt utflyktsmål.

Själv hamnade jag i Strömsfors bruk (beläget mellan Tranemo och Svenljunga) för en månad sedan av en slump i stort sett. Jag var på genomresa men imponerades av det stora huset, nästan ett slott ser det ut som från vägen, så jag var tvungen att stanna för att ta reda på vad det var för något pampigt som ligger mitt ute i den västsvenska skogen.

Då insåg jag att det inte bara var en villa utan en bit svensk industrihistoria jag kommit till. 1917 uppfanns nämligen etiketteringsmaskinen Svenske här. Den utvecklades i smedjan och det ledde till att den första Svenske levererades till AB Nya Centralbryggeriet i Vimmerby 1926 och drygt 30 år senare hade den 900:e Svenske levererats, och vid den tiden så fanns den över hela världen.

Men redan ett tiotal år innan Svenske blev klar så tillverkades förpackningar till cigarettmärkena Commerce och Fennia på Strömsfors bruk. Maskinerna var enligt uppgift lika snabba som 22 stycken flickor.

Så turistar ni i Sverige i sommar, stanna till då ni ser något uppseendeväckande. En intressant historia kan upptäckas både här och där. Och på köpet så kan man få en intressant middagsupplevelse. I grannbyn till Strömsfors bruk, Uddebo, åt jag min första pizza där fikonmarmelad var en av ingredienserna. Oväntat och överraskande gott.

Så nu får ni helt enkelt ta sommarledigt och leta efter branschrelaterade utflyktsmål. Och testa pizza med marmelad. Sedan hörs vi i augusti igen.

Ha en Trevlig Sommar.

/Åke Persson, redaktör Branschkoll Pack & Label

Strömfors bruk, en riktig svensk sommaridyll.
redaktionen@branschkoll.se

Cirkulärt – ny tidning till dig som omfattas av producentansvaret för förpackningar

Cirkulärt heter Förpacknings- och Tidningsinsamlingen:s helt nya magasin som vänder sig till dig som omfattas av producentansvaret för förpackningar.

Du får följa en förpacknings livscykel via intervjuer och reportage, statistik och tabeller, information och inspiration. Du möter några av FTI:s egna experter, men de blickar också ut mot både nutid och framtid där såväl forskare som konsumenter och producenter har fått komma till tals.

Idun Minerals, Tingstad och SIA Glass berättar om sina satsningar på hållbara förpackningar. Vincent Bjurberg, 21 och Freja Hammar, 19, ger sin syn på varför ungdomar tar återvinning på största allvar och forskaren Helén Williams berättar om vad som ger förpackningen en hjälteroll och hur morgondagens förpackningar kan se ut.

Bläddra i första numret av tidningen via den här länken. Tidningen finns också på engelska som du hittar här.

redaktionen@branschkoll.se

Smurfit Kappa ökar sin närvaro i Latinamerika med förvärv

redaktionen@branschkoll.se