Krönika: Är du tillräckligt “känd”?

Jonas Persson
Jonas Persson är ny krönikör på Branschkoll.

Vet kollegorna i branschen vem du är? Vad du kan? Att du är social, hårt arbetande och en god medarbetare?

Nästa fråga är: Vet rätt personer vem du är? Kan de påverka så att du får ett nytt jobb om du behöver? Ja, det är viktigt att ha ett stort nätverk men det viktigaste är att veta vem som verkligen kan hjälpa när det bränner till. Ett riktigt och relevant nätverk är lite annorlunda än kompisar på Facebook eller vem du är sammankopplad med på Linkedin.

Jag kommer nedan att beskriva vikten av att vara tillräckligt känd och att vara en integrerad del av ett bra och relevant nätverk. Jag kommer även att förklara varför detta är extra viktigt i Sverige jämfört med många andra jämförbara länder.

Vänta nu, tänker du, i Sverige har vi väl en fantastisk arbetsmarknad med regler samt goda och starka parter (arbetsgivare och fackföreningar). Jo, det trodde jag också tills jag på nära håll upplevt skillnaden. Jag har varit del av att stänga en fabrik i Centraleuropa och parallellt observerat en identisk fabrik stängas i Sverige. Skillnaderna är slående, skrämmande och borde få varje arbetande svensk att fundera över sin egen framtid.

Låt mig illustrera detta med ett mycket färskt exempel – nämligen Findus fabriksnedläggning i Bjuv som offentliggjordes 31 mars. Beslutet omfattar 450 tjänster.

“Det var i ett samband med ett stormöte som representanter för Findus ägare, brittiska Nomad Foods, meddelade att företagets verksamhet i Bjuv ska läggas ner. Samtlig produktion flyttas i stället till en anläggning i Reken i Tyskland. Beslutet motiveras med att det finns en överkapacitet i de befintliga produktionsanläggningarna i Bjuv.” (Sydsvenskan 31 mars)

Överkapacitet är standardskäl i dessa situationer, oavsett om det stämmer eller ej. Faktum är att hela processen för nerläggningar är så lik varandra att jag tror att man kan köpa en steg-för-steg-instruktion.

Nomad Foods köpte förra året Findus europeiska verksamhet för motsvarande 6,7 miljarder kronor.

Nedläggningen omfattar så många i en relativt liten ort att politikerna i Stockholm kände sig manade att visa sig på plats. Det tunga gardet bestående av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S), Jonas Sjöstedt (V) och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson besökte Bjuv.

“Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är eniga. De menar att Findus nya ägare köpte företaget för att lägga ner fabriken i Bjuv.
– Det är svårt att bli fri tanken, säger Ylva Johansson i ett tal.” (Aftonbladet 9 april)

Alltså, jag måste säga att det känns tryggt när politikerna kan räkna ut dessa tämligen självklara samband. En 10-åring hade kunnat göra det samma! Det som är mycket mer känsligt är den verkliga anledningen: Det är förbannat billigt och snabbt att lägga ner produktion i Sverige jämfört med i andra jämförbara länder.

I dessa situationer är arbetslagstiftningen i Sverige enormt svag. Den fabriksnedläggning i Centraleuropa som jag var delaktig i tog 2,5 år med enorma advokatkostnader och avgångsvederlag till alla anställda. Motsvarande nedläggning av den identiska svenska fabriken tog mindre än sex månader och kostade i jämförelse nästan ingenting.

Och till er som har en övertro på svenska fackföreningar, ha inte det. De kanske kan försäkra dig tillfälligt, få till ett hyggligt löneavtal, men när det verkligen gäller har de ingenting att sätta emot och svenska politiker vill ha det så – från höger till vänster – av konkurrensskäl.

“Alla de här visionerna om Food valley of Bjuv finns inte längre. Det är tungt … Många anställda här har jobbat på Findus i hela sitt liv och har inte någon utbildning att tala om, säger en Findusanställd.” (Sydsvenskan 31 Mars)

Detta är pudelns kärna. Människor är generellt mycket naiva i sin övertro på att allting skall förbli som det alltid har varit. De har inte byggt ett eget relevant nätverk, är överhuvudtaget inte förberedda.

Nu kanske ni som sitter i företagsledningen tror att ni inte påverkas av allt det här. Det är inte sant. Det jag själv upplevde som svårast var att behålla nyckelpersoner som är extremt viktiga för den dagliga verksamheten. Det enda sättet att attackera detta är att tänka som en av de riktigt stora entreprenörerna:

Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to” – Richard Branson

Har du ett relevant nätverk som du kan få verklig hjälp av? Om inte, är det tid att bygga det. Lyckligtvis finns ett fantastiskt kompetensnätverk tillgängligt för dig som är verksam i den grafiska branschen, nämligen Grafkom. De har skapat ett mycket starkt nätverk och erbjuder regelbundna events där nyckelorden är ömsesidigt utbyte av kompetens och erfarenhet. Jag har sett många försök att göra detta och Grafkom erbjuder den absolut bästa möjligheten för dig att bli känd, skaffa rätt kompetens och ta kontroll över din egen framtid.

Sanningen är att dina möjligheter skapas av dig själv och ingen annan. Om du inte ser till att vara del av ett relevant nätverk så riskerar du mycket mer än vad du tror.

Detta gäller dig OCH dina anställda.

/Jonas Persson

Vill du kontakta Jonas så når du honom på jonas@grafkom.se

Pulpac visar upp första produktionslinjen – ”Dry molded fiber är redo för marknaden”

redaktionen@branschkoll.se

AR Packaging och Pulpac utökar sitt partnerskap

redaktionen@branschkoll.se

Motala steppar upp platsåtervinningen – inför dygnet-runt-sortering

redaktionen@branschkoll.se

Inspireras av två aktörer som tillverkar plast från havsråvara

Fiskrens och alger blir till plast.

redaktionen@branschkoll.se