Krönika: Är du tillräckligt “känd”?

Jonas Persson
Jonas Persson är ny krönikör på Branschkoll.

Vet kollegorna i branschen vem du är? Vad du kan? Att du är social, hårt arbetande och en god medarbetare?

Nästa fråga är: Vet rätt personer vem du är? Kan de påverka så att du får ett nytt jobb om du behöver? Ja, det är viktigt att ha ett stort nätverk men det viktigaste är att veta vem som verkligen kan hjälpa när det bränner till. Ett riktigt och relevant nätverk är lite annorlunda än kompisar på Facebook eller vem du är sammankopplad med på Linkedin.

Jag kommer nedan att beskriva vikten av att vara tillräckligt känd och att vara en integrerad del av ett bra och relevant nätverk. Jag kommer även att förklara varför detta är extra viktigt i Sverige jämfört med många andra jämförbara länder.

Vänta nu, tänker du, i Sverige har vi väl en fantastisk arbetsmarknad med regler samt goda och starka parter (arbetsgivare och fackföreningar). Jo, det trodde jag också tills jag på nära håll upplevt skillnaden. Jag har varit del av att stänga en fabrik i Centraleuropa och parallellt observerat en identisk fabrik stängas i Sverige. Skillnaderna är slående, skrämmande och borde få varje arbetande svensk att fundera över sin egen framtid.

Låt mig illustrera detta med ett mycket färskt exempel – nämligen Findus fabriksnedläggning i Bjuv som offentliggjordes 31 mars. Beslutet omfattar 450 tjänster.

“Det var i ett samband med ett stormöte som representanter för Findus ägare, brittiska Nomad Foods, meddelade att företagets verksamhet i Bjuv ska läggas ner. Samtlig produktion flyttas i stället till en anläggning i Reken i Tyskland. Beslutet motiveras med att det finns en överkapacitet i de befintliga produktionsanläggningarna i Bjuv.” (Sydsvenskan 31 mars)

Överkapacitet är standardskäl i dessa situationer, oavsett om det stämmer eller ej. Faktum är att hela processen för nerläggningar är så lik varandra att jag tror att man kan köpa en steg-för-steg-instruktion.

Nomad Foods köpte förra året Findus europeiska verksamhet för motsvarande 6,7 miljarder kronor.

Nedläggningen omfattar så många i en relativt liten ort att politikerna i Stockholm kände sig manade att visa sig på plats. Det tunga gardet bestående av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S), Jonas Sjöstedt (V) och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson besökte Bjuv.

“Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är eniga. De menar att Findus nya ägare köpte företaget för att lägga ner fabriken i Bjuv.
– Det är svårt att bli fri tanken, säger Ylva Johansson i ett tal.” (Aftonbladet 9 april)

Alltså, jag måste säga att det känns tryggt när politikerna kan räkna ut dessa tämligen självklara samband. En 10-åring hade kunnat göra det samma! Det som är mycket mer känsligt är den verkliga anledningen: Det är förbannat billigt och snabbt att lägga ner produktion i Sverige jämfört med i andra jämförbara länder.

I dessa situationer är arbetslagstiftningen i Sverige enormt svag. Den fabriksnedläggning i Centraleuropa som jag var delaktig i tog 2,5 år med enorma advokatkostnader och avgångsvederlag till alla anställda. Motsvarande nedläggning av den identiska svenska fabriken tog mindre än sex månader och kostade i jämförelse nästan ingenting.

Och till er som har en övertro på svenska fackföreningar, ha inte det. De kanske kan försäkra dig tillfälligt, få till ett hyggligt löneavtal, men när det verkligen gäller har de ingenting att sätta emot och svenska politiker vill ha det så – från höger till vänster – av konkurrensskäl.

“Alla de här visionerna om Food valley of Bjuv finns inte längre. Det är tungt … Många anställda här har jobbat på Findus i hela sitt liv och har inte någon utbildning att tala om, säger en Findusanställd.” (Sydsvenskan 31 Mars)

Detta är pudelns kärna. Människor är generellt mycket naiva i sin övertro på att allting skall förbli som det alltid har varit. De har inte byggt ett eget relevant nätverk, är överhuvudtaget inte förberedda.

Nu kanske ni som sitter i företagsledningen tror att ni inte påverkas av allt det här. Det är inte sant. Det jag själv upplevde som svårast var att behålla nyckelpersoner som är extremt viktiga för den dagliga verksamheten. Det enda sättet att attackera detta är att tänka som en av de riktigt stora entreprenörerna:

Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to” – Richard Branson

Har du ett relevant nätverk som du kan få verklig hjälp av? Om inte, är det tid att bygga det. Lyckligtvis finns ett fantastiskt kompetensnätverk tillgängligt för dig som är verksam i den grafiska branschen, nämligen Grafkom. De har skapat ett mycket starkt nätverk och erbjuder regelbundna events där nyckelorden är ömsesidigt utbyte av kompetens och erfarenhet. Jag har sett många försök att göra detta och Grafkom erbjuder den absolut bästa möjligheten för dig att bli känd, skaffa rätt kompetens och ta kontroll över din egen framtid.

Sanningen är att dina möjligheter skapas av dig själv och ingen annan. Om du inte ser till att vara del av ett relevant nätverk så riskerar du mycket mer än vad du tror.

Detta gäller dig OCH dina anställda.

/Jonas Persson

Vill du kontakta Jonas så når du honom på jonas@grafkom.se

DM-veteran startar Customer Clinic

Det är Amanda Undin, senast vd på byrån Kaplan RM, som startat byrån tillsammans med två kollegor.

– Customer Clinic arbetar genom att ställa diagnos och föreslå ”rätt medicin” för att uppnå en frisk och långlivad kundbas, säger Amanda Undin till Resumé.

Byrån kommer också att ha en ”laboratorium” där värden som ROI*, CPO*, Churn* och LTV* är viktiga faktorer som hela tiden ska mätas.

Customer Clinic erbjuder följande tjänster:

  • Kunddiagnos – hur ser min kunddatabas egentligen ut? Vem är kunden?
  • Doctors Orders – Strategi för en framgångsrik kundutveckling, lojalitetsprogram
  • Operation – Akuta ingrepp för att värva nya kunder eller sälja mer till befintliga kunder
  • Behandling – Taktiskt genomförande av vad Doktorn ordinerat – ett vanligt recept är direktmarknadsföring i gamla och nya kanaler

Frågan är vilka som blir byråns leverantörer av verktyg för att kunna sköta laboratoriet? Databaser, analyser, variabeldata är några av tjänsterna som de lär behöva.

Läs mer på customerclinic.se

* Liten ordlista:

ROI (Return on investment) – anger hur lönsam en investering är utslaget på investeringens livstid.

CPO (Cost per order) – kostnaden för att få en kund att lägga order/köpa – Det kan också vara någon annan aktivitet som är målet med kommunikationen.

Churn – kundomsättning. Antalet tappade kunder delat med antalet kunder (medeltal) under samma period.

LTV (Life Time Value) – Det förväntade värdet av en kunds framtida aktiviteter (Kallas också CLV – Customer Lifetime Value)

redaktionen@branschkoll.se

Editas stockholmsverksamhet samordnar i nya lokaler

Editas verksamhet i Stockholm flyttar till nya lokaler. Det är bolagen Edita Västra Aros, Citat, BrandSystems och JG Communication som från januari 2011 får nya lokaler med totalt 280 arbetsplatser på Kungsholmen i Stockholm.

Detta skriver Fastighetssverige i sin nätupplaga.

redaktionen@branschkoll.se

manroland avvisar bud från KBA – ska drivas självständigt

Den tyska tidningen Borsen-Seitung skriver att manroland har avvisat ett bud om att köpa konkurrenten KBA. Förslaget ska ha avvisats ”kraftigt”.

Enligt tidningen uppger källor att Manrolands största ägare, Allianz Capital Partners, har för avsikt att driva företaget som det ser ut idag och man kommer inte att överväga KBS:s invit.

News&Tech skriver mer om den avvisade affären.

redaktionen@branschkoll.se

Stora tillväxttal för svensk annonsmarknad

De svenska tidningarnas annonsförsäljning går bra. ”Årets andra och tredje kvartal kommer att visa på stora tillväxttal” säger IRM:s vd Magnus Anshelm till MedieVärlden.

Två faktorer som håller upp resultatet under den här perioden är fotbolls-VM och det stundande valet. Däremot gav inte bröllopet så mycket som många hade trott.

Den svenska annonsmarknaden är den som går allra bäst av de nordiska länderna. Medievärlden skriver att vi kommer att ha en tillväxt på 7,7 procent i Sverige under 2010. Det är den danska mediabyrån GroupM som står för dessa siffror och enligt dem ska nästa år landa på 4,5 procents tillväxt.

redaktionen@branschkoll.se