Krönika: Är du tillräckligt “känd”?

Jonas Persson

Jonas Persson är ny krönikör på Branschkoll.

Vet kollegorna i branschen vem du är? Vad du kan? Att du är social, hårt arbetande och en god medarbetare?

Nästa fråga är: Vet rätt personer vem du är? Kan de påverka så att du får ett nytt jobb om du behöver? Ja, det är viktigt att ha ett stort nätverk men det viktigaste är att veta vem som verkligen kan hjälpa när det bränner till. Ett riktigt och relevant nätverk är lite annorlunda än kompisar på Facebook eller vem du är sammankopplad med på Linkedin.

Jag kommer nedan att beskriva vikten av att vara tillräckligt känd och att vara en integrerad del av ett bra och relevant nätverk. Jag kommer även att förklara varför detta är extra viktigt i Sverige jämfört med många andra jämförbara länder.

Vänta nu, tänker du, i Sverige har vi väl en fantastisk arbetsmarknad med regler samt goda och starka parter (arbetsgivare och fackföreningar). Jo, det trodde jag också tills jag på nära håll upplevt skillnaden. Jag har varit del av att stänga en fabrik i Centraleuropa och parallellt observerat en identisk fabrik stängas i Sverige. Skillnaderna är slående, skrämmande och borde få varje arbetande svensk att fundera över sin egen framtid.

Låt mig illustrera detta med ett mycket färskt exempel – nämligen Findus fabriksnedläggning i Bjuv som offentliggjordes 31 mars. Beslutet omfattar 450 tjänster.

“Det var i ett samband med ett stormöte som representanter för Findus ägare, brittiska Nomad Foods, meddelade att företagets verksamhet i Bjuv ska läggas ner. Samtlig produktion flyttas i stället till en anläggning i Reken i Tyskland. Beslutet motiveras med att det finns en överkapacitet i de befintliga produktionsanläggningarna i Bjuv.” (Sydsvenskan 31 mars)

Överkapacitet är standardskäl i dessa situationer, oavsett om det stämmer eller ej. Faktum är att hela processen för nerläggningar är så lik varandra att jag tror att man kan köpa en steg-för-steg-instruktion.

Nomad Foods köpte förra året Findus europeiska verksamhet för motsvarande 6,7 miljarder kronor.

Nedläggningen omfattar så många i en relativt liten ort att politikerna i Stockholm kände sig manade att visa sig på plats. Det tunga gardet bestående av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S), Jonas Sjöstedt (V) och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson besökte Bjuv.

“Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är eniga. De menar att Findus nya ägare köpte företaget för att lägga ner fabriken i Bjuv.
– Det är svårt att bli fri tanken, säger Ylva Johansson i ett tal.” (Aftonbladet 9 april)

Annons

Alltså, jag måste säga att det känns tryggt när politikerna kan räkna ut dessa tämligen självklara samband. En 10-åring hade kunnat göra det samma! Det som är mycket mer känsligt är den verkliga anledningen: Det är förbannat billigt och snabbt att lägga ner produktion i Sverige jämfört med i andra jämförbara länder.

I dessa situationer är arbetslagstiftningen i Sverige enormt svag. Den fabriksnedläggning i Centraleuropa som jag var delaktig i tog 2,5 år med enorma advokatkostnader och avgångsvederlag till alla anställda. Motsvarande nedläggning av den identiska svenska fabriken tog mindre än sex månader och kostade i jämförelse nästan ingenting.

Och till er som har en övertro på svenska fackföreningar, ha inte det. De kanske kan försäkra dig tillfälligt, få till ett hyggligt löneavtal, men när det verkligen gäller har de ingenting att sätta emot och svenska politiker vill ha det så – från höger till vänster – av konkurrensskäl.

“Alla de här visionerna om Food valley of Bjuv finns inte längre. Det är tungt … Många anställda här har jobbat på Findus i hela sitt liv och har inte någon utbildning att tala om, säger en Findusanställd.” (Sydsvenskan 31 Mars)

Detta är pudelns kärna. Människor är generellt mycket naiva i sin övertro på att allting skall förbli som det alltid har varit. De har inte byggt ett eget relevant nätverk, är överhuvudtaget inte förberedda.

Nu kanske ni som sitter i företagsledningen tror att ni inte påverkas av allt det här. Det är inte sant. Det jag själv upplevde som svårast var att behålla nyckelpersoner som är extremt viktiga för den dagliga verksamheten. Det enda sättet att attackera detta är att tänka som en av de riktigt stora entreprenörerna:

Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to” – Richard Branson

Har du ett relevant nätverk som du kan få verklig hjälp av? Om inte, är det tid att bygga det. Lyckligtvis finns ett fantastiskt kompetensnätverk tillgängligt för dig som är verksam i den grafiska branschen, nämligen Grafkom. De har skapat ett mycket starkt nätverk och erbjuder regelbundna events där nyckelorden är ömsesidigt utbyte av kompetens och erfarenhet. Jag har sett många försök att göra detta och Grafkom erbjuder den absolut bästa möjligheten för dig att bli känd, skaffa rätt kompetens och ta kontroll över din egen framtid.

Sanningen är att dina möjligheter skapas av dig själv och ingen annan. Om du inte ser till att vara del av ett relevant nätverk så riskerar du mycket mer än vad du tror.

Detta gäller dig OCH dina anställda.

/Jonas Persson

Vill du kontakta Jonas så når du honom på jonas@grafkom.se

Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Stor svensk organisation upphandlar tryck

150 tryckuppdrag per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra genomför nya prishöjningar på massaved

Sodra massa
Ämnen i artikeln: Södra

”Ett historiskt utbudsöverskott har övergått till ett strukturellt råvaruunderskott”.

Ämnen i artikeln: Södra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons