Är Alibaba en konkurrent till Europeiska tryckerier

(Bild: www.alibabagroup.com)

Alibaba, ”Asiens Amazon”, fortsätter växa i rasande takt och på senaste tiden har de satsat allt mer på sitt print-utbud.

Amazon gav sig för inte allt för länge sedan in i tryckeribranschen, kanske främst genom Amazon Merch där de trycker på kläder. Något som Branschkoll skrivit om flera gånger, bland annat här. Och även om Amazon och Alibaba har lite annorlunda affärsmodeller och opererar i varsin del av världen, där Alibaba framförallt har Kina och vissa andra delar av Asien som sin huvudmarknad, så ställer sig Bernd Zipper sig följande fråga i en artikel i Beyond Print:

Är det avståndet mellan den asiatiska e-handelsjätten och den europeiska marknaden verkligen så stort, eller kommer billiga trycksaker som du kan beställa online förr eller senare skölja över den europeiska marknaden, trots att dessa produkter uppfattas ha extremt lång leveranstid?

Sökningen ”business card printing” på Alibaba.com visar upp 82.671 träffar, samma sökning på Amazon.com ger 1.000 träffar, varav många inte är relevanta.

Tre olika träffar från sökningen ”business card printing” på Alibaba. Bild: Alibaba.com

Om jag endast söker på ”print” utan att avgränsa mig får jag upp över 17 miljoner träffar. Allt från böcker till posters och industriella printers.

I artikeln så listar Bernd Zipper de inslagen i Alibabas print-utbud som han tycker sticker ut och som han således menar är en indikator på hur pass konkurrenskraftiga de är gentemot europeiska bolag. Bland de som pekas ut finns:

  • Ett väldigt stort utbud av olika produkter
  • Det är enkelt att hela avgränsa sin sökning lager för lager , genom att välja material, hårdvara, användningsområde, region, certifikat och så vidare.
  • Det finns det ingen möjlighet att personifiera dina produkter genom programvara, ofta direkt i webbläsaren, som vi blivit så vana vid i Europa.
  • Däremot kan du göra dina produkter mer personliga i nästa steg av beställningen när du har valt din produkt. Då kan du bland annat ladda upp mallar och bilder.
  • Leveranstiden sätts vanligtvis till mellan 8-38 dagar, beroende på vad du beställer och av vem.
  • Zippers slutsats är att Alibaba, trots sitt breda och ibland väldigt billiga utbud, inte utgör något hot mot den europeiska marknaden i dagsläget.

– Europeiska tryckare behöver inte vara alarmerade över Alibabas nuvarande utbud, trots att de har ett brett utbud så lämnar orderprocessen och leveranstiden fortsatt mer att önska. Tryckare ska dock inte underskatta det Alibaba håller på med, för e-handelsjätten fortsätter att expandera, säger Bernd Zipper.

Alibaba växer i Europa

En annan sak Zipper vill uppmärksamma är att Alibaba även växer i Europa, med sina befintliga kontor i Europeiska metropoler, samt redan planerade logistik-centers. Och förutom tillväxten i Europa så växer bolaget både på höjden och på bredden, i en på snudd till exponentiell takt. Förutom e-handel så har de dessutom en väldigt framgångsrik molntjänst och en egen betaltjänst ”Alipay”.

De har dock inte någon egen kryptovaluta ännu, trots att det finns ett ”Alibaba-coin”, som e-handelsjätten försökt stämma till ett namnbyte utan någon framgång.

Zipper avslutar med att konstatera att Alibaba kommer fortsätta växa och att det i framtiden är fullt möjligt att Alibaba kommer kunna konkurrera med Amazon och andra europeiska print-aktörer. Men inte i dagsläget på grund av deras långa leveranstider, deras relativt krångliga köpprocess och för att de till skillnad från Amazon – som har egna produkter – endast är en broker.

Två nyanställningar på Unitedprofile

Unitedprofile har anställt Evelina Lindstedt i en ny roll som projektkoordinator.

– Evelina har tidigare haft lite olika uppdrag i Unitedprofile men kommer nu vara en del i vår större satsning på att förbättra vår projekthantering, säger Jesper Löfgren som är kommunikationsansvarig på Unitedprofile.

Ny webbdesigner

Och så har man även anställt Emma Hedlund som ny webbdesigner, Emmas roll sägs bli att hjälpa kunderna att designa webbshoppar och webbplatser.

redaktionen@branschkoll.se

New Wave Profile 2020 – så gick det bolag för bolag

redaktionen@branschkoll.se

Fatazz-grundare lämnar IT-branschen för att satsa fullt ut på roliga profilprodukter

Henrik Jansson som tillsammans med Per Larsson grundat Fatazz svängde förbi Branschkolls redaktion och berättade mer om den fas bolaget befinner sig i just nu och vart man är på väg.

– Tidigare har Fatazz varit en sido-business men nu blir det seriöst, jag har bestämt mig för att lämna it-branschen och ta den här vägen, säger Henrik Jansson som för ett halvår sedan sålde sitt IT-bolag Data Professional till Logic IT.

När Henrik beskriver hur Fatazz grundades är det snarast en scen från en Hollywood-film som målas upp, hur han tillsammans med kollegan Per Larsson från en pool-madrass i den kinesiska ”spelhålan” Macau syr ihop alla de komponenter som idag är bolagets grundstomme.

– Vi var på en mässa i Hongkong för att köpa stämpelklockor, men vi hittade inga och Per sa då till mig att vi åker ju inte hem härifrån utan att ha köpt minst en container. Så vi började leta prylar, det slutade med att vi köpte en container med Fat-riders [den cykel bolaget kanske förknippas mest med] och en container med högtalaren Boom. Och så på mässan sista dag hittade vi till slut också de där stämpelklockorna, berättar Henrik och fortsätter:

– Efter mässan var det dags att ha lite semester så då drog vi till Macau, men jag är ingen spelare så vad gör man då i Macau? Vi låg i poolen och på tre dagar så grundade vi Fatazz AB, tog fram loggan med hjälp av en designer och bokade in vårt bås på Nordic Profile Fair. Vi ville ha ett namn som stack ut, ett namn som mamma tycker är kul men också konstigt, och valet föll på Fatazz eftersom allt vi gör ska vara fett.

Sålde för 1,5 miljon på Elmia

Fatazz Rider och Fatazz Boom, bolagets två första produkter som man ställde ut med på Elmia 2019.

Man kommer hem, ställer ut på Nordic Profile Fair i januari 2019 och Henrik får för första gången träffa profilbranschen. Kollegan Per Larsson som också driver Smart Import Sweden har däremot mer erfarenhet av profilbranschen och mässan blir en succé, med beställningar där och då för 1,5 miljoner kronor.

– Vi gick runt med ordersedlar i en Buttericks-påse, säger Henrik och skrattar.

Vi spolar fram till nutid och Fatazz har nyligen stängt sitt brutna räkenskapsår på cirka 10 miljoner kronor i omsättning och målet för 21/22 är enligt Henrik 25 miljoner kronor. Huvudkontoret för bolaget finns i Göteborg och idag är man totalt sex medarbetare.

Första anställningen för sex månader sedan var Louise Heurling som tidigare varit på Merx i 20 år och som Henrik beskriver som en ”sjukt duktig innesäljare”.

Vidare har man anställt Pierre Erlingsson som tidigare varit på Nimbus och om en månad börjar också Mats ”Sibban” Elf på företaget.

– Vi ska bygga vårt dreamteam ”Fatazz united” och bara jobba med de bästa, vi ska vara elva Zlatan på plan och ha grymt roligt och samtidigt tycka olika annars kommer man ingenstans, säger Henrik.

Samarbetet med New Wave Group expanderar nu till Finland och 36 anslutna återförsäljare där

Fatazz har ett avtal med New Wave Group till vilka man är partner. Samarbetet som än så länge tycks fungera ganska väl utökas nu även till att gälla Finland och de 36 NWP-återförsäljare som finns där.

– Vi är en fristående spelare som New Wave kan handla av och vi finns med i deras kataloger, det är ett stort och viktigt bolag för branschen och en bra plattform för oss äger Henrik.

Nej tack till presentkort, stekpannor och showrooms med heltäckningsmattor

Ledorden ”quality fun” är något som Henrik menar kommer upp på nästan varje möte Fatazz har och som ska genomsyra allt bolaget gör. Henrik med sitt förflutna från IT-branschen är van att få stora och pampiga gåvor, kaffemaskiner, tv-apparater och feta högtalare. Men när han själv skulle köpa gåvor till sina anställda var det ”coolaste som fanns en stekpanna”.

– Jag vill aldrig få ett presentkort, det är så tråkigt, vi är så rädda att tycka något, och ska jämt hitta något som passar alla trots att det inte går. Då tycker jag det är bättre att hitta något som passar 30 procent men de blir hur nöjda som helst och resten är glada ändå. Jag tror det är väldigt viktigt att våga sticka ut och hitta saker som sticker ut. Om vi ska få andras företag att synas måste vi också synas, om vi sitter i ett höghus med med heltäckningsmatta och dammiga kataloger så blir det svårt, säger Henrik Jansson.

Och i nästa mening berättar han att han bara häromdagen var och kollade på ett fartyg som han skulle vilja ha som kontor och showroom.

– Det skulle väl vara häftigt och rimma väl med vårt företag, men inget är bestämt ännu!

På djupt vatten

Trivs Fatazz som bäst, både när det kommer till produkter och sitt sätt att existera i branschen. Förra årets stora succé för bolaget var ”Suppen”, alltså en Stand up paddle, eller som Henrik säger ”Vi har sålt suppar så de visslar om det”. Häromveckan var man på den tyska mässan Die Lieferantentage, på svenska blir det ungefär ”Leverantörsdagarna”, och fick då en förfrågan på om man kunde leverera 2.500 suppar.

Och nästa stora sak bolaget har på gång är en ”väldigt dyr men väldigt rolig vattenleksak” som är tänkt vara en statement-produkt mer än något annat.

– Det är en av de roligaste vattenleksakerna jag någonsin lekt med, vi har skrivit kontrakt med ett tyskt bolag och kan avslöja produkten om några månader. Den är lite udda och väldigt dyr men kommer visa vad vi jobbar med och hur vi tänker – Fatazz ska vara en blandning mellan seriositet och galenskap, säger Henrik.

En blandning mellan seriositet och galenskap

Ja, han sa de bäst själv Henrik, en blandning mellan seriositet och galenskap. Det gäller Fatazz och det gäller Henrik Jansson också som flera gånger under vårt samtal sa att ”jag tror jag är lite galen”. Det är svårt att beskriva Henrik som något annat än en extravagant lekmästare.

Han har ett Champagne-rum i sitt hus, han är en auktoritet på vattenleksaker och han anordnar helikopter-luncher i Stockholms skärgård och ”Ski and tea” i Himalaya och Japan. Hans kontor återfinns i baksättet av en BMW 740 Limo som han även gör leveranser med och han har en heltidsanställd chaufför.

Samtidigt som han har ett halvt yrkesliv inom IT bakom sig, framförallt på säljsidan, och så är han en doer av rang. Eller som han själv säger ”jag gillar idéer och jag gillar att förverkliga dem”.

Under intervjun rangordnar Henrik sina intressen för mig och de är som följande:

  1. Champagne
  2. Båtar / vatten
  3. Försäljning
  4. Hitta och testa nya prylar

Och vilka kan då möjligen passa bättre att leda det glada och lustfyllda varumärket Fatazz än Henrik Jansson som tillsammans med kollegan Per Larsson, som beskrivs som ”likasinnad men lite mer seriös”, har gått från en pool i Macau till att sträva efter 25 miljoner kronor i omsättning på ett par år?

redaktionen@branschkoll.se

Jobbiga Kläder anställer Bengt Backhaus

arbetskläder profilkläder workwear

Jobbiga Kläder som säljer arbets- och profilkläder samt profilreklam med bas i Strängnäs har anställt en riktig branschveteran vid namn Bengt Backhaus.

– Bengt började hos oss för två veckor sedan som ansvarig för skyltar, bildekor och grafiskt jobb, säger Christer Strömvall vd på Jobbiga Kläder.

Senast kommer Bengt från Robertssons skylt och solfilm i Vendelsö men har arbetet i branschen sedan 1987 på bland annat Screenbolaget och Profilogen, enligt hans Linkedinprofil.

redaktionen@branschkoll.se