Är Alibaba en konkurrent till Europeiska tryckerier

Alibaba

(Bild: www.alibabagroup.com)

Alibaba, ”Asiens Amazon”, fortsätter växa i rasande takt och på senaste tiden har de satsat allt mer på sitt print-utbud.

Amazon gav sig för inte allt för länge sedan in i tryckeribranschen, kanske främst genom Amazon Merch där de trycker på kläder. Något som Branschkoll skrivit om flera gånger, bland annat här. Och även om Amazon och Alibaba har lite annorlunda affärsmodeller och opererar i varsin del av världen, där Alibaba framförallt har Kina och vissa andra delar av Asien som sin huvudmarknad, så ställer sig Bernd Zipper sig följande fråga i en artikel i Beyond Print:

Är det avståndet mellan den asiatiska e-handelsjätten och den europeiska marknaden verkligen så stort, eller kommer billiga trycksaker som du kan beställa online förr eller senare skölja över den europeiska marknaden, trots att dessa produkter uppfattas ha extremt lång leveranstid?

Sökningen ”business card printing” på Alibaba.com visar upp 82.671 träffar, samma sökning på Amazon.com ger 1.000 träffar, varav många inte är relevanta.

Print Alibaba

Annons
Tre olika träffar från sökningen ”business card printing” på Alibaba. Bild: Alibaba.com

Om jag endast söker på ”print” utan att avgränsa mig får jag upp över 17 miljoner träffar. Allt från böcker till posters och industriella printers.

I artikeln så listar Bernd Zipper de inslagen i Alibabas print-utbud som han tycker sticker ut och som han således menar är en indikator på hur pass konkurrenskraftiga de är gentemot europeiska bolag. Bland de som pekas ut finns:

  • Ett väldigt stort utbud av olika produkter
  • Det är enkelt att hela avgränsa sin sökning lager för lager , genom att välja material, hårdvara, användningsområde, region, certifikat och så vidare.
  • Det finns det ingen möjlighet att personifiera dina produkter genom programvara, ofta direkt i webbläsaren, som vi blivit så vana vid i Europa.
  • Däremot kan du göra dina produkter mer personliga i nästa steg av beställningen när du har valt din produkt. Då kan du bland annat ladda upp mallar och bilder.
  • Leveranstiden sätts vanligtvis till mellan 8-38 dagar, beroende på vad du beställer och av vem.
  • Zippers slutsats är att Alibaba, trots sitt breda och ibland väldigt billiga utbud, inte utgör något hot mot den europeiska marknaden i dagsläget.

– Europeiska tryckare behöver inte vara alarmerade över Alibabas nuvarande utbud, trots att de har ett brett utbud så lämnar orderprocessen och leveranstiden fortsatt mer att önska. Tryckare ska dock inte underskatta det Alibaba håller på med, för e-handelsjätten fortsätter att expandera, säger Bernd Zipper.

Alibaba växer i Europa

En annan sak Zipper vill uppmärksamma är att Alibaba även växer i Europa, med sina befintliga kontor i Europeiska metropoler, samt redan planerade logistik-centers. Och förutom tillväxten i Europa så växer bolaget både på höjden och på bredden, i en på snudd till exponentiell takt. Förutom e-handel så har de dessutom en väldigt framgångsrik molntjänst och en egen betaltjänst ”Alipay”.

De har dock inte någon egen kryptovaluta ännu, trots att det finns ett ”Alibaba-coin”, som e-handelsjätten försökt stämma till ett namnbyte utan någon framgång.

Zipper avslutar med att konstatera att Alibaba kommer fortsätta växa och att det i framtiden är fullt möjligt att Alibaba kommer kunna konkurrera med Amazon och andra europeiska print-aktörer. Men inte i dagsläget på grund av deras långa leveranstider, deras relativt krångliga köpprocess och för att de till skillnad från Amazon – som har egna produkter – endast är en broker.

Annons

Alligo förvärvar Svenska Batterilagret och expanderar med 27 butiker

Ämnen i artikeln: Alligo

Alligo har tecknat avtal om att förvärva Svenska Batterilagret AB, en aktör inom batterier i Sverige.

Förvärvet är ett av koncernens största hittills och bidrar med bland annat 27 butiker i Sverige samt e-handel. Bolaget har en årsomsättning på cirka 275 miljoner kronor.

Christer Andersson, vd för Svenska Batterilagret, ser förvärvet som en möjlighet till fortsatt tillväxt. Alligos vd, Clein Ullenvik, framhåller att Batterilagrets specialistkompetens och butiksnät kompletterar koncernens erbjudande och att bolaget kommer att fortsätta verka som en fristående enhet inom Alligo, enligt ett pressmeddelande.

Affären är villkorad av myndighetsgodkännanden och väntas bli klar under första kvartalet 2025.

Ämnen i artikeln: Alligo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam grafisk företagsprofilerare till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Bedriver verksamhet i egna lokaler och har stabil försäljning.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dags för skulduppgörelsen i stor tryckerirekonstruktion

Upphanlding tryck overklaga

Nu närmar man sig ett avgörande och skulderna som tynger bolaget har klarnat. Ett förslag på uppgörelse finns på bordet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerier överklagade i storupphandling – får avslag i förvaltningsrätten

Forvaltningsratten Carl Johan Erikson
Ämnen i artikeln: Kammarkollegiet

Domar har meddelats i de två överprövningarna av den stora statliga upphandlingen av tryckeritjänster värd sammanlagt 500 miljoner kronor.

Ämnen i artikeln: Kammarkollegiet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny avancerad grafisk utbildning startar i Malmö

MYH AI

I slutet av januari påbörjar de första studerande sin tvååriga utbildning till Content Producer på Malmö Yrkeshögskola. Det finns fortfarande ett par platser kvar.

Utbildningen är helt nyskriven och täcker allt från AI-styrd trycksaksproduktion, alla nya AI-verktyg för copy, ljud, bilder, video, interaktivitet, webb, appar och signage, hela vägen till gränssnittsdesign för Apple Vision Pro och annan ny teknik.

– Det här är en nyskriven och heltäckande utbildning, skräddarsydd för den som verkligen vill behärska ALLA framtida sätt producera och publicera innehåll, säger Claes Magnusson, rektor på Malmö Yrkeshögskola. 

Utbildningen omfattar även grundläggande affärsmannaskap med upphandlingar och offerter, datatransformatering med AI-stöd, samt delkurser om integritet, juridik, tillgänglighet och säkerhet. En termin arbetsplatsförlagd utbildning (LIA) ingår också för de företag och organisationer som vill prova på en av de studerande.

Annons

All utbildning på Malmö Yrkeshögskola är godkänd, kostnadsfri och ger rätt till studiestöd, inklusive omställningsstudiestöd.

– Det är en fantastisk chans för den som vill lär sig utnyttja de nya affärsmöjligheter och AI-verktyg som den snabba utvecklingen bjuder på, säger Claes Magnusson.

Content Producer har utvecklats tillsammans med både stora och små grafiska företag samt olika marknads- och informationsavdelningar. Utbildningen kommer styras av en ledningsgrupp där arbetslivet har majoritet.

Läs mer på my.se/cpro eller kontakta skolan på telefon 0200-210 999.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

21grams-affären: Konkurrensverket inleder särskild undersökning av Postnords förvärv

hanna witt KKV 1800
Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord

Myndigheten behöver mer tid för att utreda Postnords planerade uppköp av 21grams.

Vi har i en rad artiklar skrivit om Postnord Strålfors planerade köp av 21grams. I juni skrev bolagen på avtalet. En affär som väckt debatt där kritiker menar att om förvärvet går igenom skulle det innebära att den statliga postjätten får ytterligare dominans och monopolställning på post- och tryckerimarknaden.

Förlängd utredningstid

26 november skickade Postnord in sin anmälan om företagskoncentration till Konkurrensverket. Myndigheten har i ett första läge haft 25 dagar på sig att avgöra frågan om affären ger upphov till osund konkurrens på marknaden.

Konkurrensverket meddelar nu att utredningstiden förlängs med tre månader och att en så kallad särskild undersökning inleds.

Annons

”För att Konkurrensverket ska kunna ta slutlig ställning till koncentrationen krävs ytterligare utredning och analys av de effekter som den kan komma att medföra.”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Pratat med fler branschaktörer

Myndigheten meddelar i sitt beslut att man har varit i kontakt med ett stort antal aktörer från olika led i branschen under den inledande utredningen såsom kunder, leverantörer av kundkommunikationslösningar, tryckerier och postdistributörer.

”Flera aktörers beskrivningar av marknadsförhållandena står i kontrast med beskrivningar i anmälan,
exempelvis avseende utbytbarheten mellan fysiska och digitala tjänster.”

Oro över affären

Flera aktörer ska ha uttryckt oro till myndigheten över företagskoncentrationen mellan Postnord Strålfors och 21grams, meddelar Konkurrensverket. Farhågorna inkluderar risken för att Postnord får en dominerande ställning inom tryckeritjänster och kundkommunikation. Dessutom befaras att affärskänslig information om konkurrenter, som finns i 21grams programvaror, kan komma att missbrukas. Vidare oroas man över potentiella förändringar i 21grams programvaror som kan gynna Postnord eller leda till att programvarorna slutar erbjudas till andra aktörer.

Senast 8 april 2025 ska Konkurrensverket besluta om affären får grönt ljus eller om den ska förbjudas.

Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Modemagasin lämnar tryckpressarna efter 63 år

Magazine 1800

Avslutade 2024 med att ge ut sin allra sista tryckta tidning för att fortsätta digitalt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hans Sahlin ny vd för Speed Group

Hans Sahlin 01 lr 2048x1366 1800
Ämnen i artikeln: LogistikSpeed Group

Hans Sahlin har tillträtt som ny vd för Speed Group, en nordisk aktörer inom logistik och bemanning. Han ersätter Jesper Andersson, en av bolagets grundare, som efter två decennier lämnar rollen men fortsätter som konsult med fokus på strategisk rådgivning.

Sahlin har lång erfarenhet av ledarskap inom logistik- och fastighetssektorn och har sedan augusti haft rollen som vice vd på Speed Group. Fokus framöver ligger på att utveckla verksamheten med fokus på tillväxt, hållbarhet och innovation.

Hans Sahlin tillträdde som vd den 8 januari 2025, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: LogistikSpeed Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediehus i samarbete – ska få fler att köpa print

newspapers 444447 1280 1800

Ett nytt verktyg för att boka printannonser.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Haglöf & Nordkvist förvärvar 50 procent av Docupartner

ceb76ad6c1d7101071ef30cd66ddab94 69aa7f1a44af2fbf742b85fcdf8b3da7 2 1800
Ämnen i artikeln: Haglöf & Nordkvist

Ny företagsgrupp bildas med 60 anställda och en omsättning på cirka 140 miljoner kronor.

Haglöf & Nordkvist AB, leverantör av IT- och kontorslösningar, har förvärvat 50 procent av Docupartner i Stockholm AB. Genom partnerskapet bildas en företagsgrupp med cirka 60 anställda och en årlig försäljningsvolym på cirka 140 miljoner kronor.

IT, profil och dokumenthantering

Den nya gruppen har kontor från Stockholm i söder till Umeå i norr och erbjuder tjänster som IT, printlösningar, dokumenthantering, kontorsmaterial, profilprodukter och digital signage. Ledning och personal i båda bolagen kommer att fortsätta sina roller.

Annons

”Gruppens målsättning är att möta det ökade behovet av en stabil och pålitlig partner som kan effektivisera den dagliga verksamheten för befintliga samt nya kunder”, enligt ett pressmeddelande och man framhåller även att produktportföljen växer i samband med affären.

– Bolagen delar samma syn på hur affärer skall bedrivas och nu när min tidigare kompanjon valt att sälja sin del av verksamheten är jag oerhört glad att vi får bilda partnerskap med Haglöf & Nordkvist, tillsammans kommer vår personal och våra breda erbjudanden attrahera befintliga och nya samarbeten säger Mikael Falk i en kommentar.

Passar in i tillväxtstrategin

Filip Nordkvist, grundare och vd på Haglöf & Nordkvist säger att de i och med de nya partnerskapet stärker sin position och att förvärvet medför positiva synergieffekter som passar väl in i tillväxtstrategin:

– Vi känner till Docupartner sedan länge och vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären där vi går in som delägare, tillsammans med bolagets vd, Mikael Falk. Docupartner har kompetent personal och starka kundrelationer i hela landet, så det finns många likheter i våra verksamheter. Vi ser stora möjligheter framöver för våra paketerade tjänster och tillsammans kompletterar vi varandras erbjudande väl.

Koncernen Haglöf & Nordkvist uppges omsätta cirka 100 miljoner kronor årligen, medan Docupartner har en omsättning på cirka 50 miljoner kronor per år.

Ämnen i artikeln: Haglöf & Nordkvist
redaktionen@branschkoll.se
Annons