Logga in

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

04 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”.

Detta säger vd för ett av Gelatos senaste tillskott på kundsidan, MRM global, i samband med att man kopplar upp sitt verktyg till Gelatos API.

Gelato har sedan en tid tillbaka ett API som öppnar upp nätverket av tryckerier för beställningar från andra system. Senaste tiden har man tecknat flera avtal med tjänsteleverantörer som gör Gelatos tjänster tillgängliga för massor av nya trycksaksköpare.

Senast ut är MRM Global som erbjuder dryckestillverkare att via ett enkelt system skapa och trycka drinkmenyer, skyltar och offerter till lokala restauranger. Bland kunderna finns gigantiska varumärken som Carlsberg och Pernod Ricard. Tjänsten har funnits i Europa och när man nu ska lansera den globalt gör man det tillsammans med Gelato som tryckeripartner.

– Kunderna behöver inte oroa sig för tullar, moms eller förseningar som det ofta innebär när man ska frakta trycksaker mellan länder och alla har nytta av en mer miljövänlig lösning, säger Craig Letton på MRM Global i ett pressmeddelande.

Med MRM Global kan kundernas säljteam snabbt och enkelt anpassa material till sina lokala kunder och nu även trycka och leverera lokalt med hjälp av Gelatos stora nätverk av tryckerier. Man säger att det blir en unik tjänst som sparar tid och pengar samtidigt som miljöpåverkan sänks avsevärt. Det blir kortare transporter och färre trycksaker som slängs när man trycker lokalt i rätt antal.

– Vi letade efter en teknikdriven lösning för att automatisera leveransen av anpassat marknadsföringsmaterial till barer, restauranger och hotell över hela världen. Gelatos API var exakt det vi letade efter och det ger oss en global lösning för tryckning tillgänglig via ett enda API, säger Craig Letton.

– Avsikten med vårt API är att göra det möjligt för andra företag att skapa nya globala affärer kring trycksaker, säger Henrik Müller-Hansen på Gelato.

Flera nya API-kunder

Nyligen berättade Gelato att man kopplat upp sig till designtjänsten Canva med hjälp av sitt API. Canva hjälper 15 miljoner företagare runt om i världen att skapa kommunikation som ser bra ut även om man själv inte har kunskap inom formgivning och typografi. Det handlar om allt från annonser på Facebook och Instagram till logotyper men också hela profilprogram med tillhörande trycksaker – som sedan en tid tillbaka enkelt går att beställas direkt i Canva och som trycks och levereras av Gelato.

– Jag tror att det kommer att bli en årlig omsättning på ett tvåsiffrigt miljonbelopp i dollar från Canva, men det tar tid att bygga upp det, sa Müller-Hansen för en tid sedan till norska Dagens Næringsliv.

Henrik Müller-Hansen på Gelato berättar för Branschkoll att man tror mycket på att deras API ska generera stora volymer till nätverket av tryckerier.

– Vi rullar nu ut access till våra API-partners runt om i världen och volymen vi ser från dessa kommer accelerera vår tillväxt betydligt.

De styrkor som man framhäver är lokal produktion och distribution tillsammans med betalningslösningar i 30 länder vilket har tagit lång tid för Gelato att få på plats men som kunderna nu på ett enkelt sätt har tillgång till.

Två andra aktörer som idag använder Gelatos API är Imprint Engine i USA och Nettl med massor av butiker i England. Nettl ägs av Grafenia som också driver Printing.com – som är en stor online-aktör i England. Det lokala butiksnätverk som Nettl-kedjan utgör erbjuder produktion av webbplatser men också försäljning av trycksaker.

Nettl har redan expanderat utanför Storbritannien – bland annat till flera länder i Europa (Frankrike, Belgien, Nederländerna), USA, Australien och Nya Zeeland. I alla dessa länder har man redan etablerat sig med en handfull butiker eller fler.

– Såvitt vi känner till så är Gelato den enda globala print-plattformen med lokal produktion och distribution samt betalningslösningar som täcker cirka fem miljarder människor, säger Henrik Müller-Hansen.

2018 omsatte Gelato 391 (356) miljoner norska kronor och man siktar på 600 miljoner under 2019, uppger Henrik Müller-Hansen till Dagens Næringsliv.

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.