Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer
Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.
Det familjeägda förpackningsföretaget Apak fortsätter att arbeta för att minska sitt klimatavtryck tillsammans med kunder och leverantörer. De siktar på att nå nettonollutsläpp i den egna verksamheten till 2030 och i hela värdekedjan till 2050, helt utan klimatkompensation.
Under 2022 har Apak vidtagit flera åtgärder för att främja hållbarhet, bland annat utbildning av säljare och investeringar i solceller och eldrivna fordon.
Hållbarhetsinitiativ under 2022
Företaget har bland annat installerat 2.700 kvm nya solceller, vilket gör dem självförsörjande på el i Mölndal och producerar 459.000 kWh om året. De har också beställt en ny eldriven lastbil tillsammans med sin logistikpartner och ökat sitt bidrag till Göteborgs Stadsmission med 20 procent.
Samarbete och kunskapsdelning
Apak arrangerade under 2022 ett live-webinar för sina 144 leverantörer för att dela med sig av sitt hållbarhetsarbete, värderingar och kunskap. Dessutom bjöd man in tre av de största kunderna till en workshop om hållbarhet. Apak betonar vikten av att skapa ”den hållbara affären” och tror att nyckeln till det ligger i kunskapsdelning och cirkulära lösningar.
Andra initiativ
Företaget har även lanserat CO2e-värde på sina produkter på webben, inlett ett samarbete med Stena Recycling för att förbättra återvinning och minska mängden avfall som går till förbränning, samt vunnit förpackningstävlingarna Scanstar 2022 och Worldstar 2023 med sin förpackningslösning Turbocharger.