Logga in

Antalis köper norsk HP-partner inom storformat

09 januari, 2017 | Av: Kjetil Fless, Media Monitor | Dela:

gregersen_antalis

Antalis International köper storformatsleverantören Gregersen i Oslo rapporterar Gregersen på sin hemsida.

Man skriver att ”förvärvet ger utmärkta synergieffekter eftersom företagen hittills har fungerat nästan parallellt inom vissa branscher, men utan betydande intressekonflikter.”

Den långsiktiga planen är att införliva Gregersen i Antalis, men till en början fortsätter verksamheten precis som nu.

Gregersen är HP-partner inom storformat med en stark marknadsposition. År 2015 sålde företaget för 51 miljoner norska kronor och redovisade ett rörelseresultat på 2,6 miljoner. VD Øystein Nordli har aktiemajoriteten med 56 procent av aktierna.

I Norge hade Antalis en total omsättning 2015 på 230 miljoner. Det har varit röda siffror i Norge de senaste fyra åren, men man minskade förlusten kraftigt förra året.

Franska Antalis har en omsättning på 2,6 miljarder euro och totalt 5.585 anställda. Företaget finns representerat i 41 länder och påstår sig ha 120.000 kunder.

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar.

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)

Ny gratistjänst frilägger människor med ett klick – och snart via API

Branschkolls redaktörer friläggs snabbt via gratistjänsten – på en sekund.

Med den nya tjänsten kan vem som helst, helt gratis, frilägga människor med ett klick. Om det finns en person på bilden så rensas bakgrunden bort på ett par sekunder. (mer…)