Logga in

Anställer ny produktionschef mitt i byggkaoset – ”har den grafiska branschen i blodet”

26 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Ägarna Fredrik Karlsson och Ulf Dunér framför den nya fastigheten som ska husera de tre företagen från och med 1 januari.

De tre Karlskrona-baserade företagen Skylt & Dekor, Tryckcentrum och RC Reklam, som snart ska slå sig samman under ett varumärke och under ett tak, har anställt ny produktionschef.

De tre bolagen ägs och drivs av Fredrik Karlsson och Ulf Dunér och man håller just nu på att bygga en ny lokal där samtliga bolag ska husera och flytten är beräknad till januari nästa år.

LÄS OCKSÅ: Tryckeri inleder offensiv satsning på produktmedia genom nyförvärvat bolag

I den nya lokalen kommer det finnas en ny butik, en komplett bilhall med alla faciliteter och säkerhetsanordningar, en sammanhållen produktionsanläggning och administrativa lokaler.

– Det här är en verklig satsning för framtiden. Vi ser en fantastisk utvecklingspotential med kompetenta medarbetare och skapar nu också bättre yttre förutsättningar, säger Ulf Dunér som är vd och delägare.

Har den grafiska branschen i blodet

Thomas Andersson kliver in i rollen som produktionschef i december.

Och mitt i byggkaoset passar man alltså på att anställda en ny produktionschef, nämligen Thomas Andersson, som kommer från förlaget Albinsson & Sjöberg där han jobbat i 33 år.

Thomas Andersson sägs ha den grafiska branschen i blodet, hans pappa var maskinsättare och typograf på BLT under 35 år. Och Tomas har gedigen erfarenhet från fyrfärgsmontering, repro, storformatsproduktion samt från rollen som produktionschef.

– Självklart hoppas jag kunna överföra erfarenhet av drygt 30 år på en kreativ arbetsplats till mitt nya jobb som samordnare och utvecklare av produktionen på Tryckcentrum, Skylt & Dekor och RC Reklam.

Pandemin slog ner som en bomb, men nu rullar hjulen igen

Karlskrona-företagen har inte varit skonade från Corona, men nu är man åter igång och kör på full kapacitet.

– Pandemin slog ned som en bomb också för oss. Nu, i slutet av augusti, kan vi konstatera att produktionen åter är igång med full kapacitet, säger Ulf Dunér.

Det här märks inte minst på RC Reklam, som är den del av verksamheten med fokus på produktmedia och arbetskläder, där det sägs vara högt tryck under hösten.

– Trenden är tydlig. Hjulen har åter börjat rulla. Kunderna har allt fler uppdrag och det märks direkt. Efterfrågan på våra produkter ökar i rask takt. Det känns bra efter den starka reaktionen i samband med pandemin, säger Jean Holgersson, på RC Reklam.

Ännu inget gemensamt marknadsnamn

Hur, var och när man kommer slå ihop de tre företag under ett och samma varumärke vill man ännu inte svara på, en kvalificerad gissning är att det sker i samband med att man flyttar in i den nya fastigheten om drygt 5 månader. Men vi får väl se, Branschkoll följer utveckligen.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)