Logga in

Ännu en branschnära julklapp – stormköket

23 november, 2020 | Av: Caroline Karlsson | Dela:

Produktmediaköket, oj, stormköket är årets julklapp.

Pandemin har fått oss att återupptäcka den svenska naturen och att äta ute har fått en helt ny innebörd. Stormköket är årets julklapp och representerar den tid vi lever i där solsemester byts mot fjälltoppar.

Under 2020 har fjäll och vandringsleder slagit besöksrekord, det trots en minskad turism från utlandet. Svenskarna återupptäcker vår svenska natur nu när man behöver träffa nära och kära utomhus. Detta har fört med sig ett behov av nya kläder och utrustning och ett tydligt uppsving för sport- och outdoorbutikerna syns.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen. När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.

För att lyxa till hemestern läggs pengar på ny utrustning som stormkök, tält och sovsäckar istället för utlandsresor. Till vintern väntas även utomhusaktiviteter som pulkaåkning, skridsko- och skidåkning vara populära vardagsaktiviteter där stormköket får följa med.

Stormköket är den 33:e klappen i ordningen och 2019-års julklapp var mobillådan, nu är tiden vi sliter oss från vårt stillasittande och ger oss ut i naturen.

Årets julklapp utses utifrån tre kriterier där minst ett måste uppfyllas.

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Stormköket uppfyller samtliga kriterier, enligt HUI Research.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50.

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)