Ännu en branschnära julklapp – stormköket

Produktmediaköket, oj, stormköket är årets julklapp.

Pandemin har fått oss att återupptäcka den svenska naturen och att äta ute har fått en helt ny innebörd. Stormköket är årets julklapp och representerar den tid vi lever i där solsemester byts mot fjälltoppar.

Under 2020 har fjäll och vandringsleder slagit besöksrekord, det trots en minskad turism från utlandet. Svenskarna återupptäcker vår svenska natur nu när man behöver träffa nära och kära utomhus. Detta har fört med sig ett behov av nya kläder och utrustning och ett tydligt uppsving för sport- och outdoorbutikerna syns.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen. När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.

För att lyxa till hemestern läggs pengar på ny utrustning som stormkök, tält och sovsäckar istället för utlandsresor. Till vintern väntas även utomhusaktiviteter som pulkaåkning, skridsko- och skidåkning vara populära vardagsaktiviteter där stormköket får följa med.

Stormköket är den 33:e klappen i ordningen och 2019-års julklapp var mobillådan, nu är tiden vi sliter oss från vårt stillasittande och ger oss ut i naturen.

Årets julklapp utses utifrån tre kriterier där minst ett måste uppfyllas.

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Stormköket uppfyller samtliga kriterier, enligt HUI Research.

Annons

Globala jättar investerar i svensk förpacknings-startup

Produktionen kan vara igång under 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen – den påfyllningsbara tandkrämstuben är här

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En ”Popfree” Industri – projekt för att få bort PFAS

Många företag vill fasa ut PFAS, och är beredda att gå före kommande regleringar. Här är 22 av dem.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plastindustritäta Småland ska öka plaståtervinningen med nytt projekt

Det saknas samordnade initiativ för att göra polymerindustrin mer hållbar. Nu kommer det ett sådant på initiativ av Handelskammaren i Jönköping.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plasttillverkare ska öka cirkuläriteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omfattande viktig certifiering till livsmedelsföretag i Sverige

Certifieringen B Corp växer nu med fler företag som har verksamhet i Sverige. Många förpackningsföretag finns på listan men ännu inga svenska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PFAS-fria förpackningar är framtiden

”Vissa företag inom exempelvis förpackningsindustrin vet inte om att deras produkter innehåller PFAS-kemikalier.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

App för att panta plastförpackningar får tre nya partners

Bower hittar nya partners inom bygg, apotek och dagligvaror kring pant och återvinning av förpackningar.

Idag slängs ungefär hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna och sorteras inte ut. För att öka återvinningen av förpackningar förstärker nu dagligvaruföretaget Orkla sitt samarbete med återvinningsappen Bower.

Även Skruvspecialisten Heco Nordiska hoppar på Bower för sitt varumärke Fast.

Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta förpackningar när de lämnas till återvinning och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön. Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

– Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Genom att samarbeta med Bower hoppas vi bidra till att mer plast återvinns i Sverige och kan återanvändas i nya förpackningar, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige, i ett pressmeddelande.

Bower har funnits på den svenska marknaden sedan 2019.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Förpackningar får ett andrahandsvärde helt utan att förändra den befintliga infrastrukturen. Vi är stolta och glada över samarbetet med Orkla, Säger Suwar Mert, CEO på Bower.

Apotea gör samma sak när man nu vill öka andelen plastförpackningar som återvinns.

– På Apotea har vi jobbat hårt med att fasa ut plasttråg och onödig plast i leveranserna till oss och på att minska luft i pakten från oss till kund. Nu fokuserar vi på återvinning av konsumentförpackningar i samarbete med Bower och vill uppmuntra konsumenterna till ett nytt beteende, säger Erika Svensson, hållbarhet- och kvalitetschef på Apotea.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt etikettpapper från Sappi

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny säljare till Packdesign

Johan Fält har vid årsskiftet börjat som säljare på Lommaföretaget Packdesign, som bland annat har agenturen för förpackningsmaskiner från den spanska maskintillverkaren Ulma, men även tillhandahåller förpackningsdesigntjänster.

Johan har tidigare jobbat flera år i märkningsbranschen, med försäljning av etiketter, applikatorer och skrivare, på ACT Logimark. Han har varit i branschen i cirka tio år.

I övrigt så säger Johan själv:

– Jag är en glad 30-åring som är pappa till en ettårig dotter. Spelar golf och lägger mycket tid på hus och hem men jag vill poängtera att jag alltid finns tillgänglig för mina kunder och kollegor för att kunna bistå dem med min kunskap.

– Jag vurmar också för svensk industri och inhemsk produktion. Och social som jag är så ser jag väldigt mycket fram emot att pandemin ska ta slut så vi alla kan börja umgås igen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons