Ännu en branschnära julklapp – stormköket

Produktmediaköket, oj, stormköket är årets julklapp.

Pandemin har fått oss att återupptäcka den svenska naturen och att äta ute har fått en helt ny innebörd. Stormköket är årets julklapp och representerar den tid vi lever i där solsemester byts mot fjälltoppar.

Under 2020 har fjäll och vandringsleder slagit besöksrekord, det trots en minskad turism från utlandet. Svenskarna återupptäcker vår svenska natur nu när man behöver träffa nära och kära utomhus. Detta har fört med sig ett behov av nya kläder och utrustning och ett tydligt uppsving för sport- och outdoorbutikerna syns.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen. När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.

För att lyxa till hemestern läggs pengar på ny utrustning som stormkök, tält och sovsäckar istället för utlandsresor. Till vintern väntas även utomhusaktiviteter som pulkaåkning, skridsko- och skidåkning vara populära vardagsaktiviteter där stormköket får följa med.

Stormköket är den 33:e klappen i ordningen och 2019-års julklapp var mobillådan, nu är tiden vi sliter oss från vårt stillasittande och ger oss ut i naturen.

Årets julklapp utses utifrån tre kriterier där minst ett måste uppfyllas.

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Stormköket uppfyller samtliga kriterier, enligt HUI Research.