Amelia Adamo får grafiska branschpriset


Grafiska Företagens Förbund och Tidningsutgivarna delar, genom stiftelsen GYF, varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens branschpris på 100 000 kronor till Amelia Adamo.
– Det känns väldigt, väldigt roligt men oväntat! Att GYF tycker mitt arbete har bidragit till den grafiska industrins utveckling känns mycket hedrande, säger Amelia.
Amelia Adamo har under de senaste två decennierna med stort engagemang skapat nya framgångsrika tidningar som alla nått en stor publik. Hon har med mod, energi och innovativt tänkande kontinuerligt förnyat det tryckta mediet. Som krävande kund till den grafiska industrin har hon också utvecklat dess företag och möjligheter. Amelia Adamo är en stark och framåtdrivande entreprenör och årets branschpris är ett uttryck för uppskattning av hennes insatser under hela hennes livslånga karriär, vilka så tydligt stämmer med syftet för stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande.
UF-företag: Smart förpackning vann årets innovation

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”
Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.
Firar 87 världscupssegrar med specialförpackning i limited editon

Barilla hyllar Mikaela Shiffrins historiska 87:e världscupseger i alpin skidåkning med ett specialdesignat pastapaket i begränsad upplaga.
Förpackningen innehåller pasta i form av siffrorna ”8” och ”7” och totalt har 87 specialutgåvor av paketet producerats, varav 86 kommer att signeras av Mikaela Shiffrin inför auktionen och försäljningen.
Paketen kommer auktioneras ut till förmån för välgörenhet via plattformen Charity Stars, där intäkterna går till ideella organisationen Food for Soul. Barilla har haft ett långvarigt partnerskap med Shiffrin och lanserar även en 87 sekunder lång film för att fira hennes prestationer, skriver man i ett pressmeddelande.
Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer

Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.
2,5 miljoner ton förpackningar till återvinning de senaste fem åren – ökning med 15 procent

Återvinningstrenden i Sverige fortsätter att stärkas, med en ökning på 15 procent i insamlingen av förpackningar sedan 2018.
Hushållen har blivit bättre på att sortera ut plastförpackningar, och de senaste fem åren har mängden insamlade plastförpackningar motsvarat 1,5 varv runt jorden med uppradade diskmedelsflaskor, enligt Förpackningsinsamlingen (FTI).
Under 2022 lämnades 530.000 ton förpackningar in till återvinning, vilket motsvarar 50,4 kg per invånare. Insamlingen av pappersförpackningar ökade mest, med 28 procent, medan plastförpackningar ökade med 22 procent. Insamlingen av metall- och glasförpackningar ökade med sex respektive fyra procent.
Insamlingsstatistik från FTI
Material | Glas | Papper | Plast | Metall | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 22,2 | 17,5 | 9,0 | 1,7 | 50,4 |
2018 | 21,8 | 14,1 | 7,6 | 1,7 | 45,2 |
2013 | 19,5 | 12,4 | 5,3 | 1,6 | 38,8 |
UPM påskyndar nedläggning av tidningspappersbruk

UPM meddelar planer på att minska kapaciteten för tidningspapper i Tyskland och Österrike.
Alvöen går ihop med sin service-partner

Alvöen startade upp en svensk verksamhet 2019 och har under verksamhetens första år byggt upp en bas i form av intressenter och samarbetspartners. Inför 2023 stärker man såväl organisation som utbud bland annat genom att slå sig samman med CNC Sweden AB.
– Med dessa två bolag i ett kan vi skapa ett center där vi erbjuder kunden en komplett lösning bestående av fräs- och skärutrustning, service, rådgivning, frässtål samt övriga tillbehör och förbrukningsmaterial, säger Hendrik Fasmer, ägare och vd för Alvøen i ett meddelande.
Alvöen AB säljer Multicam CNC fräs- och skärbord på den svenska marknaden. CNC Sweden är sedan tidigare servicepartner till Alvöen i Sverige.
Läs också: VD-byte på Alvöen i Sverige
Nya lokaler med showroom
Från och med februari är Alvöen AB på plats i nya lokaler i Sandared strax utanför Borås. I april månad kommer en ny demomaskin i form av en MultiCam Apex3 med tillbehör. I det nya showroomet kommer man även att kunna se tillbehör som frässtål och förbrukningsmaterial. På sikt är planen att utöka med fler intressanta produkter.
Ny webbshop
Som en del av den nya satsningen publicerar företaget inom kort även en webbshop med fler nyheter, bland annat ett större lager och ett utökat serviceutbud.
Alvöen AB består idag av vd Hendrik Fasmer, Sverigeansvarig Johan Millby, Patrik Kivistö från tidigare CNC Sweden AB som tekniker och Katarina Millby som har hand om marknadsföringen. Man har också flera tekniker tillgängliga i både Bergen och i Sarpsborg vid gränsen Sverige/Norge.
Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.