Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

hangmatta

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar.

Allt fler tycks uppleva att tekniken mer och mer tar över våra liv. Och allt fler önskar en digital ”avgiftning”, det avslöjar en ny trendrapport från bilföretaget Ford. En bra nyhet för alla som jobbar med kommunikation i fysiska kanaler – som kan hjälpa människor att ta en paus från det digitala.

Allt fler vill ta en digital paus under 2019

Några av de tydligaste trenderna handlar om digital avgiftning och kluvenheten mellan uppkopplad vs offline.

  • 76 procent av de vuxna världen över tycker sig behöva göra mer i vardagen för att se efter sitt välmående.
  • 69 procent tycker det vore bra med obligatoriska pauser från mobilen och datorn.
  • 39 procent från millennie-generationen och generation Z upplever att de är beroende av sociala medier.
  • 48 procent av alla kvinnor och 39 procent av alla män uppger att de inte riktigt förstår hur AI fungerar.
  • 25 procent av generation Z och millennie-generationen hade hellre gett upp sitt luktsinne än att sluta använda sina teknikprylar.

Människan är splittrad kring ny teknologi

Svaren ovan tyder på att det finns både en osäkerhet och en trötthet hos många människor kring tekniken och hur den påverkar våra liv. Men så finns det såklart en sida till av myntet:

  • 87 procent tycker att teknik är det som starkast driver förändring i samhället.
  • 79 procent tror att teknologi är en positiv kraft – något som gör samhället bättre.
  • 56 procent i generation Z upplever att de är med utåtriktade och sociala online än i verkligheten.

Vi tycks helt enkelt vara splittrade mellan huruvida teknik är något positivt eller inte, eftersom det inte är svart eller vitt. Det finns både bra och dåliga aspekter av vårt växande teknik-användande.

De flesta tycks dock vara överens om att det vore bra med fler pauser. Och vad passar då bättre än lite härliga fysiska produkter. Hjälp människor att ta en paus, de kommer tacka dig.

Så gick Elopaks börsintro

redaktionen@branschkoll.se

Förpackningen blir produkten när Fagerhult tänker nytt

Byter ut plast och metall mot kartong.

Belysningsföretaget Fagerhult har funnits i 75 år och tillverkar lampor och armaturer för in- och utomhusmiljöer. Nu meddelar de i ett pressmeddelande att man håller på med flera projekt som ska leda till mindre koldioxidavtryck och ett större kretsloppstänkande.

En av storsäljarna de har är en flatpanel vid namn Multilume Slim. Den har tidigare varit gjord av plast eller metall men nu har man kommit fram till en ny lösning där panelen är tillverkad i hård kartong – och blir också sin egen förpackning.

Lars Eriksson Produkt- och applikationschef på Fagerhults Belysning berättar:

– Genom att producera armaturen i hårdkartong är det en egen låda. Med denna innovation minskar vi förpackningsmaterialet. Armaturkroppen är lika med förpackningen – inga plastdelar eller icke återvinningsbara förpackningar, endast återvinningsbara wellpapprester efter installation‎. Armaturen är också 32 procent lättare, vilket är bättre att transportera, och du kan enkelt få plats med fler armaturer i samma frakt eftersom det är mindre utrymmeskrävande.

‎När armaturernas livscykel är över kan mer än 90 procent av den återvinnas till nytt material, och armaturkroppen kan återvinnas till 100 procent.

Kanske kommer du att hålla den i handen igen i framtiden, men då i form av en mjölkkartong?‎

Du kan läsa mer om denna nyhet i en blogpost från Fagerhult.

redaktionen@branschkoll.se

Skånemejerier minskar på plasten – papperssugrör och inga fönster

I linje med Plastinitiativet reducerar Bravo mängden plast i sina juiceförpackningar.

– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson i ett pressmeddelande.

Bravo minskar nu mängden plast i flera förpackningar.

  • Plastsugrören på portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1,5 ton per år.
  • Plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort, för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget under Plastinitiativet som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

redaktionen@branschkoll.se

Ecolean hämtar tysk försäljningschef från Tetra Pak

redaktionen@branschkoll.se