Logga in

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

14 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar.

Allt fler tycks uppleva att tekniken mer och mer tar över våra liv. Och allt fler önskar en digital ”avgiftning”, det avslöjar en ny trendrapport från bilföretaget Ford. En bra nyhet för alla som jobbar med kommunikation i fysiska kanaler – som kan hjälpa människor att ta en paus från det digitala.

Allt fler vill ta en digital paus under 2019

Några av de tydligaste trenderna handlar om digital avgiftning och kluvenheten mellan uppkopplad vs offline.

  • 76 procent av de vuxna världen över tycker sig behöva göra mer i vardagen för att se efter sitt välmående.
  • 69 procent tycker det vore bra med obligatoriska pauser från mobilen och datorn.
  • 39 procent från millennie-generationen och generation Z upplever att de är beroende av sociala medier.
  • 48 procent av alla kvinnor och 39 procent av alla män uppger att de inte riktigt förstår hur AI fungerar.
  • 25 procent av generation Z och millennie-generationen hade hellre gett upp sitt luktsinne än att sluta använda sina teknikprylar.

Människan är splittrad kring ny teknologi

Svaren ovan tyder på att det finns både en osäkerhet och en trötthet hos många människor kring tekniken och hur den påverkar våra liv. Men så finns det såklart en sida till av myntet:

  • 87 procent tycker att teknik är det som starkast driver förändring i samhället.
  • 79 procent tror att teknologi är en positiv kraft – något som gör samhället bättre.
  • 56 procent i generation Z upplever att de är med utåtriktade och sociala online än i verkligheten.

Vi tycks helt enkelt vara splittrade mellan huruvida teknik är något positivt eller inte, eftersom det inte är svart eller vitt. Det finns både bra och dåliga aspekter av vårt växande teknik-användande.

De flesta tycks dock vara överens om att det vore bra med fler pauser. Och vad passar då bättre än lite härliga fysiska produkter. Hjälp människor att ta en paus, de kommer tacka dig.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)