Logga in

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

14 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar.

Allt fler tycks uppleva att tekniken mer och mer tar över våra liv. Och allt fler önskar en digital ”avgiftning”, det avslöjar en ny trendrapport från bilföretaget Ford. En bra nyhet för alla som jobbar med kommunikation i fysiska kanaler – som kan hjälpa människor att ta en paus från det digitala.

Allt fler vill ta en digital paus under 2019

Några av de tydligaste trenderna handlar om digital avgiftning och kluvenheten mellan uppkopplad vs offline.

  • 76 procent av de vuxna världen över tycker sig behöva göra mer i vardagen för att se efter sitt välmående.
  • 69 procent tycker det vore bra med obligatoriska pauser från mobilen och datorn.
  • 39 procent från millennie-generationen och generation Z upplever att de är beroende av sociala medier.
  • 48 procent av alla kvinnor och 39 procent av alla män uppger att de inte riktigt förstår hur AI fungerar.
  • 25 procent av generation Z och millennie-generationen hade hellre gett upp sitt luktsinne än att sluta använda sina teknikprylar.

Människan är splittrad kring ny teknologi

Svaren ovan tyder på att det finns både en osäkerhet och en trötthet hos många människor kring tekniken och hur den påverkar våra liv. Men så finns det såklart en sida till av myntet:

  • 87 procent tycker att teknik är det som starkast driver förändring i samhället.
  • 79 procent tror att teknologi är en positiv kraft – något som gör samhället bättre.
  • 56 procent i generation Z upplever att de är med utåtriktade och sociala online än i verkligheten.

Vi tycks helt enkelt vara splittrade mellan huruvida teknik är något positivt eller inte, eftersom det inte är svart eller vitt. Det finns både bra och dåliga aspekter av vårt växande teknik-användande.

De flesta tycks dock vara överens om att det vore bra med fler pauser. Och vad passar då bättre än lite härliga fysiska produkter. Hjälp människor att ta en paus, de kommer tacka dig.

Magasin med unik printlösning för att uppmärksamma hudcancer

(Bilder från KK Instagram)

Tryckfärg som reagerar på solljus. (mer…)

Spreadshirt investerar 100 miljoner i ny print-kapacitet

Satsar på att sätta en ny standard i branschen för kvalitet och leveranstider – ”vi kommer aggressivt expandera vårt produktutbud”.

Skolfotokatalogen riskerar att dö GDPR-döden

Fotografer och tryckerier kan drabbas hårt.

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)