Allt fler digitaltryckta etiketter i Finat Label Competition

FINAT LC2022 Best in Show-Group E and Cat E1 Cabas - Gerolemo Maratheftiko _800

Vinetikett från Grekland blev ”Best in show”. Ingen pristagare från Norden. Se alla vinnande bidrag här.

Den internationella tävlingen för etiketter, Finat Label Competition 2022, är avgjord och prisutdelningsceremonin hölls 1 juni i samband med Finats konferens European Label Forum i italienska Baveno.

Tävlingen lockade 205 bidrag från 21 länder världen över. Förutom de sju gruppvinnarna och de 34 kategorivinnarna delades totalt 73 ”Highly Commended-certifikat” ut.

Flest bidrag kom från Österrike med 32 bidrag och Turkiet med 26 bidrag. Andelen bidrag som trycks digitalt fortsätter att öka, från året innan med över 30 procent.

Best in Show

Best in show detta år blev det grekiska bidraget Gerolemo – Maratheftiko Sweet inlämnat av etikettryckeriet Cabas.

Annons

Historien bakom denna etikett går tillbaka till medeltiden. Etiketten speglar en era av kungar, riddare och högadel som hänvisar till ”Kingdom of Cypern” som grundades 1197, sex år efter att Richard Lejonhjärta ockuperade Cypern.

Reproduktionen av vapenskölden föreställer tre lejon och ett kors och återges i detalj, och tillsammans med girlangerna som omger skölden och produktnamnet ger det ”en kunglig känsla” på den tryckta etiketten.

Kombinationen av guldfoliering och ”high build”-lack på ett matt sandfärgat återvunnet papper gjorde att Gerolemo – Maratheftiko Sweet blev Best in Show.

Vinnare i övriga kategorier samt mer om tävlingen finns här: Finat Label Competition 2022

Bilder på alla vinnande etiketter

En video-presentation av Best in Show-bidraget ses här:

Annons

Matproducent går över till flergångsförpackning

Gordon circular

Levererar nu mat i förpackningar som snabbt får lägre klimatpåverkan jämfört med alternativ av papper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Planerad utbyggnad av svensk förpackningsfabrik stoppas

Pure Fibre 0118 – Salad bowl with hand and herbal tray 1800

Den planerade investeringen i kraftigt ökad produktion av formad fiber avbryts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priserna på förpacknings- och etikettmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu pantar vi ännu mer

panta
Ämnen i artikeln: Återvinning

Stockholmare är sämst på att panta – Värmlänningar bäst!

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går åt rätt håll – kunskap om källsortering ökar

Kallsortera 1800
Ämnen i artikeln: Återvinning

Tre av fyra känner till att de har skyldighet att källsortera och lämna förpackningar till återvinning. Och betydligt fler än tidigare har koll på miljö- och klimatskälen till att återvinna, enligt en undersökning från Avfall Sverige.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han säljer lönsamt tryckeri efter 42 år

tillsalu

✔️”Jag är den enda i Sverige på detta” ✔️Maskinpark för att producera frakthandlingar till flera större kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk bokbindare vill ha ny märkning av trycksaker – ”vi står vid ett vägskäl”

Mattias Nya Aros

Förra hösten startade Mattias Carlsson upp Nya Aros Bokbinderi i Västerås. För Branschkoll berättar han hur det går och vad han ser som kritiskt för att svensk grafisk produktion ska kunna fungera.

Bokbinderiet i Västerås har en lång historia med flera olika ägare och konkurser bakom sig – men nu ägs och drivs det av en mångårig anställd som har sitt hjärtat i den grafiska branschen.

– Vi startade ett helt nytt bolag och det finns ingenting kvar av det som varit tidigare, säger Mattias Carlsson.

Lokalen och maskinerna, som Mattias Carlsson hyr, har samma ägare sedan förr-förra ägaren av bokbinderiet.

Ville inte driva igenom ännu en omstart som platschef

Mattias hade varit platschef de fem senaste åren och när det var dags för en ny omstrukturering hade han fått nog.

– Jag var platschef ville faktiskt inte stå för en göra samma sak med uppsägningar och omstart en vända till, det var min fru som frågade mig om det inte skulle vara bättre att driva det själv istället.

Och så blev det. Den första september i fjol var allt igång och fram till nu har man varit 13 anställda.

– Vi städade bort allt, både juridiskt och fysiskt så att det kunde kännas som en riktig nystart.

Laminering är det enda som saknas

Personalen är samma sedan väldigt många år tillbaka. Alla har varit med sedan det var Bengt Perssons bokbinderi. Så erfarenheten av att driva verksamheten är stor – flera hundra år faktiskt.

– Vi som är här nu har jobbat ihop i minst 20 år och jag är själv den som anställdes sist, säger Mattias Carlsson är utbildad tryckare vilket han jobbade som innan han kom till bokbinderiet.

Nya Aros Bokbinderi erbjuder nästan allt man kan tänka sig av bokbinderitjänster. Från trådhäftning av böcker med hård- och mjukband till klamring, limning, registerhugg och inplastning samt distribution av tidskrifter och mer därtill.

– Det enda vi saknar av det kunderna efterfrågar är laminering, säger Mattias och fortsätter.

– Styrkan är att vi gör allt i huset så kunderna slipper skicka runt sina produkter till olika ställen.

Och kunderna är till allra största delen svenska tryckerier, från norr till söder, som inte har egen kapacitet.

När det kommer till bindning av böcker så står det för runt 30 procent av bokbinderiets verksamhet idag. Av dessa så är det en fördelning på 50/50 mellan trådhäftning och limbindning. 

Svalare marknad tvingar till varsel

Sedan årsskiftet har marknaden varit svalare och det som har minskat mest är trådbindning av böcker. Och med anledning av detta har man nu tvingats varsla tre personer och man ska därmed bli tio totalt på företaget.

– Det var inget jag tänkte vi skulle behöva göra men när marknaden går ner måste vi anpassa oss, säger Mattias.

Efterlyser märkning av svenskproducerade trycksaker

Mattias är en stor förespråkare för svensk produktion och har sedan länge haft en idé om att ta fram en officiell märkning av trycksaker som är producerade i Sverige. Detta är något som har drivits framgångsrikt i Norge under flera år och det finns även initiativ i både Danmark och Finland.

– Nu är det ett bra läge att få in en märkning, som man har i till exempel Norge, att man bevisar att en produkt är producerad i Sverige och av företag som har schyssta villkor.

Med ökat intresse för hållbarhetsfrågor, där transporter är en viktig komponent, så blir argumenten för kunderna att köpa lokal produktion starkare. Det kommer också en skolboksreform som driver på att det ska finnas fler tryckta böcker i skolorna – men hur får man förlagen att producera dessa i Sverige?

Annons

– Jag har pratat med branschorganisationen om att de ska ta fram en märkning som vi kan använda, vi får se om det blir något.

Kan flytta fokus lite från pris

Mattias säger att det är de anslutna företagen som ska marknadsföra och skapa efterfrågan för en sådan märkning, men den måste tas fram av branschen gemensamt för att bli trovärdig.

– Just nu blir det bara en prisfråga, med en märkning kan man tillföra ett nytt värde till den tryckta produkten som bara vi i Sverige kan erbjuda.

Andelen fristående bokbinderier har minskat snabbt och frågan är hur framtiden inom branschen kommer att se ut. Det krävs både stor kunskap och maskinell utrustning för att driva ett bokbinderi och frågan är hur denna del av branschen kommer att utvecklas framöver. Bara för några veckor sedan gick ett mindre bokbinderi i Mälardalen i konkurs.

Mattias Nya Aros 2

Enligt Mattias Carlsson måste alla delar av branschens finnas i landet för att det ska kunna fungera långsiktigt.

Vad krävs för att svensk grafisk industri ska frodas?

– Vi måste hjälpas åt att bevara den grafiska branschen, även de fristående bokbinderierna behövs, man saknar inte hästen för än spiltan är tom, menar Mattias.

Det krävs kompetens för att driva ett bokbinderi och det är svårt att behålla den om det inte finns specialiserade bolag. 

– Det är nog bra att höja blicken lite, alla tryckerier kan inte göra alla de specialgrejer som ett specialiserat bokbinderi gör.

När det kommer till kompetens så är det en stor fördel att ha flera hundra års erfarenhet kring vad som fungerar och vad som inte gör det.

– Vår styrka är att vi vet som som fungerar med både form, funktion och hållbarhet när det kommer till olika material och produkter.

Som utbildad tryckare har Mattias också koll på hur det fungerar på ett tryckeri.

– Jag vet hur processerna går till på ett tryckeri och vad som kan bli fel och du måste gå på en del minor för att lära dig allt det vi har kunskap om i vårt företag.

Är Svensk bokkonst verkligen svensk?

En annan käpphäst som Mattias kommer tillbaka till är tävlingen Svensk Bokkonst. Det senaste årtiondet så har det varit en stor andel av böckerna som anses vara Sveriges vackraste böcker som är producerade helt i utlandet.

LÄS OCKSÅ: Tryckerierna som producerat Sveriges vackraste böcker 2022

För att få vara med så krävs det att minst två av det man kallar för ”produktionsfaktorerna” ska vara utförda i Sverige. Till produktionsfaktorer räknas formgivning, förlag, tryck/bindning samt repro och därmed räcker det att boken ges ut av ett svenskt förlag och har formgivits i Sverige för att kunna vara med i tävlingen.

Enligt Mattias borde det inte få kallas för Svensk Bokkonst. 

– Det är absolut bokkonst, men det är inte svensk bokkonst när nästan allt är producerat i utlandet.

Detta är något som en märkning också skulle kunna hjälpa till att förändra hoppas Mattias.

Men om man tittar framåt så menar Mattias att vi står vid ett vägskäl. 

– Frågan är vart vi är på väg? Hur många bokbinderier har försvunnit de senaste tio åren? Om vi ska ha en bra grafisk bransch i Sverige som kunderna kan lita på så måste vi fundera på hur den ska se ut.

– Kunderna måste veta att svensk produktion fungerar, och lyckas vi inte med det så vänder de sig någon annan stans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern bygger stor bokfabrik – blickar mot Sverige

MG 1800

– Flera delar av den svenska marknaden kommer att få en möjlighet som jag tycker är mycket intressant, säger vd:n om nya produktionen och den nya geografiska placeringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så gick försäljningen för Heidelberg Sverige

DSC 2420 heidelberg gafs 1800
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Lars Lindberg på Heidelberg Sverige kommenterar bokslutet som stängde i mars och vilka maskininstallationer som gjorts. Framåt ser han en ljusning för offset på civilsidan och en investeringsvilja i pågående kundprojekt på förpackningssidan.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya innovatörer i den grafiska branschen som du kanske inte känner till

Inkish API

Morten Reitoft på Inkish diskuterar ny teknik i den grafiska branschen. Och hans gissning är att det inom kort kommer att ske stora förändringar som du nu måste skaffa dig kunskap om. Och Drupa är ett bra tillfälle för att ta tag i detta.

morten
Morten Reitoft driver Inkish.tv som följer alla de nya aktörerna i den grafiska branschen.

Fram tills nu har de flesta av oss sett företag som HP, Landa, Highcon, Scodix, Kornit och fler andra som de mest intressanta innovatörerna i vår bransch. Jag behöver inte berätta vad de gör och vad de erbjuder på marknaden, men utan att förminska vad de gör och hur de kommer att påverka framtiden, finns det nya företag som du aldrig har hört talas om – eller åtminstone inte vet så mycket om.

Missa inte att träffa de nya innovatörerna

Vi har i årtionden sett en enorm teknologisk utveckling med snabbare, mer automatiserade maskiner och teknik som fokuserat på ökad produktivitet. Men den nya hemliga ingrediensen är sammankoppling – och företag som Atomyx, Gelato, CoCoCo, CloudPrinter och fler andra är företag som i framtiden kommer att förändra vår bransch mer än du ens kan föreställa dig.

LÄS OCKSÅ: Effektivare inköp, arbetsflöde och logistik med nya Gelato Connect

LÄS OCKSÅ: Ny plattform för att automatisera print – ”Allt måste kopplas ihop”

De är alla molnbaserade och levererar mjukvara som kopplar ihop saker och ting. Kanske är deras affärsmodeller inte smarta, deras marknadsföringsargument fåniga, eller det värde de tillför dig just nu inte särskilt intressant – men de gör något essentiellt för framtiden.

De tre bokstäverna bakom revolutionen är API, eller Application Programming Interface. API:er gör det möjligt för mjukvaror att kopplas samman och använda tjänster som erbjuds av andra applikationer. API:er tillåter utvecklare att integrera molnbaserade lösningar och eliminerar behovet av datorintensiva processer lokalt på ditt företag. Du använder troligen redan molnbaserade lösningar och API:er idag – och kanske vet du inte ens om det.

Låt oss prata teknologi en stund

Idag utvecklas mjukvara i molnet, vilket ger användarna många möjligheter. Datorerna i molnet har oändlig kraft, lagring och bandbredd. En sak är tillgänglighet, men det riktigt intressanta är skalbarhet. Med molnbaserade applikationer kan mjukvaran själv tilldela de resurser som behövs vid varje given tidpunkt, vilket frigör dina investeringar i hårdvara och mjukvara – och du kommer alltid ha de senaste, nyaste och mest effektiva datorerna till hands.

Många av oss upplever redan detta med våra molnlagringslösningar, som bara blir större och större till nästan samma pris. Lagring är idag så billigt att Dropbox till exempel erbjuder företagslösningar med oändlig lagring till ett fast pris.

Idag ser vi lösningar som växer med dina behov. Impostrip och Ultimate Bindery från Ultimate Tech i Kanada är bara två exempel. Så föreställ dig att du har oändlig datorkraft och molnbaserade applikationer – den saknade länken är att koppla ihop allt.

Standardgränssnitt till programvaror

Att koppla ihop appar, oavsett om de är lokala eller i molnet, har alltid krävt teknisk kompetens – och jag säger inte att du inte kommer behöva detta i framtiden. Men företag som CoCoCo och Atomyx bygger standardgränssnitt till de mest använda tjänsterna som möjliggör utbyte av information.

Ditt MIS-system kan kommunicera med din 365-lösning, som pratar med ditt CRM-system, som pratar med ditt HR-system, som pratar med… jag tror att du förstår poängen!?

Annons

API:er möjliggör detta, och det kommer att ge dig oändliga möjligheter. Om du tycker att ovanstående är tråkigt, så är det bara en tidsfråga innan du kan börja distribuera CPU-belastning, minne, lagring, etc., till dina datorer oavsett var de är fysiskt placerade och erbjuda tjänster till dina kunder som möjliggör äkta omnikanalsupplevelser, med hjälp av AI, IoT och alla modeord som vi idag inte ens vet vad de riktigt betyder!

När illa skrivna pressmeddelanden diskuterar kraften i ovanstående mjukvaruapplikationer, är den stora frågan: vem kommer kunna leverera en tjänst som verkligen kan integreras och vara en viktig aktör i framtiden?

När du ser namnen på de ovan nämnda företagen, kanske du tänker – ja, jag behöver inte detta. Eller du kanske tror att några av de etablerade företagen kommer att erbjuda liknande lösningar – och ja, några av de ”äldre” företagen har sina ögon riktade mot en API-baserad framtid. Självklart tittar företag som Enfocus, ESKO, Ultimate Tech, etc. på dessa teknologier – och många använder dem redan. Men jag tror att de sanna disruptörerna i framtiden KAN vara ett av de ovan nämnda företagen.

När de når en viss storlek kan företag som HP förvärva dem, eller till och med ett företag som Koenig & Bauer. På drupa 2024 kommer Koenig & Bauer att visa dig otrolig teknik, och att lyssna på Sandra Wagner från Koenig & Bauer, det över 200 år gamla företaget är på väg att bli en mjukvaruleverantör som kan bli en av de väsentliga aktörerna i framtiden!

Vänta inte

För att utnyttja och förstå konsekvenserna av dessa företag, affärsmöjligheterna och potentialen, måste du ha anställda som förstår detta. De bör ta kontakt med dessa och många fler så att ditt företag kan vara redo när sättet att jobba på får sitt genombrott. Det KAN hända inom kort, kanske nästa år, två år eller om tio år – men inom kort är nog inte en dålig gissning.

Denna krönika är skriven av Morten B. Reitoft och publicerades först på Inkish.news.

redaktionen@branschkoll.se
Annons