Alligo Produktmedia går in i Norge
Alligo köper 70 procent av aktierna i norska Respond Profilering & Firmagaver AS.
Clein Johansson Ullenvik, vd och koncernchef Alligo.
Alligo har tecknat avtal om att köpa 70 procent av aktierna i det norska produktmediabolaget Respond Profilering & Firmagaver AS. Det är Alligos första produktmediaförvärv i Norge och innebär att koncernen nu tar en nordisk position inom området.
I augusti berättade Andreas Blomkvist, affärsutvecklare för Alligos affärsområde inom produktmedia, om planerna som nu alltså blir konkreta.
Respond ingår i kedjan Gosh med 30 anslutna företag från Alta i norr till Kristiansand i söder.
Responds huvudkontor är baserat i Stavanger, med verksamhet även i Årnes och Haugesund. Det delägda dotterbolaget PGP AS har verksamhet i Sogndal. Tillsammans omsätter bolagen 81 miljoner norska kronor och har 17 anställda.
– Vi är stolta över att bli en del av Alligo-familjen. Det ger oss en stabil grund för fortsatt tillväxt och utveckling, med tillgång till nya resurser, stark kompetens, ökat fokus på hållbarhet och ett större nordiskt nätverk, säger Lise Rossnes, vd och delägare i Respond.
Respond är Alligos tredje förvärv inom produktmedia i år och totalt ingår nu 17 bolag i koncernens produktmediaområde, med en årlig omsättning på cirka 600 miljoner kronor.
– Vi ser att den norska marknaden för produktmedia, precis som den svenska, är fragmenterad och att det finns intressanta möjligheter till att driva en konsolidering. Förvärvet innebär också att vi nu har ett nordiskt erbjudande inom detta område, säger Clein Johansson Ullenvik, vd och koncernchef Alligo.