Alligo förvärvar Svenska Batterilagret och expanderar med 27 butiker


Alligo har tecknat avtal om att förvärva Svenska Batterilagret AB, en aktör inom batterier i Sverige.
Förvärvet är ett av koncernens största hittills och bidrar med bland annat 27 butiker i Sverige samt e-handel. Bolaget har en årsomsättning på cirka 275 miljoner kronor.
Christer Andersson, vd för Svenska Batterilagret, ser förvärvet som en möjlighet till fortsatt tillväxt. Alligos vd, Clein Ullenvik, framhåller att Batterilagrets specialistkompetens och butiksnät kompletterar koncernens erbjudande och att bolaget kommer att fortsätta verka som en fristående enhet inom Alligo, enligt ett pressmeddelande.
Affären är villkorad av myndighetsgodkännanden och väntas bli klar under första kvartalet 2025.
Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.
Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.
Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.
Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.
Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.
En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.
– Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.
Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.
Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.
Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.
Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.
Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper
