Aller Media förvärvar fem titlar av LRF Media

Pressmeddelande från Aller Media 2013-05-02

Idag tillkännages ett avtal mellan Aller Media och LRF Media som innebär att Aller Media förvärvar varumärkena Drömhem & Trädgård, Trädgård & Blommor, Residence, Fiske för Alla och Allt om Flugfiske. Förvärvet omfattar även samtlig redaktionell personal som erbjuds följa med till Aller Media med start 1 juni

Aller Media förvärvar fem varumärken inom trädgård, inredning och fiske och stärker därigenom sin marknadsandel inom populärpress. LRF Media fortsätter sin satsning på att renodla portföljen och utveckla sina plattformar.

– Dessa välkända varumärken passar väl in i vår portfölj och kommer att stärka vår position inom några av våra huvudsegment. Vi når nya läsare samtidigt som vi stärker vårt totala erbjudande mot annonsmarknaden, säger Hans Althin, affärsutvecklingsdirektör på Aller Media.

– Vi är väldigt nöjda med affären. Aller Media är en trygg och långsiktig ägare för de här titlarna. Att vi släpper just de här fem är en del i vår långsiktiga strategiska affärsplan. Inom inredningssegmentet kommer vi att fokusera på Lantliv och Gods & Gårdar, säger Ruben Jacobsson, vd på LRF Media.

Förvärvet innebär att Aller Media blir betydligt större i flera viktiga segment. Inom inredning och trädgård fördubblas marknadsandelen och inom fiske nås en ny marknadsandel på 59%.

LRF Media har också för avsikt att lägga ut förlagets tre båttidningar till försäljning.

– De varumärken som vi har kvar efter de här affärerna kommer vi att fokusera mycket kraft på i den långsiktiga strategiska affärsplan vi kallar LRF Media 2017, säger Ruben Jacobsson

Personalen vid de båda bolagen har informerats idag och den formella övergången beräknas ske 1 juni 2013. Totalt berörs 18 personer hos LRF Media.

Digital signage-bolag till salu

Digital sign
Ämnen i artikeln: Till salu

Företaget har en årlig stabil intäkt på en halv miljon kronor och en kundbas främst i Stockholm.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Är (EU) 2023/988 en ”branschdödare”?

killer

Nya regler för produktsäkerhet skärper kraven på e-handlare och tillverkare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blev profilbranschens gaseller 2024

gasell ai

Dagens Industri har presenterat årets gaseller och här är bolagen från profilbranschen som kom med.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Expo-aktör väljer cirkulära arbetskläder

hr bjorkman uni
Ämnen i artikeln: Beskow von Post

Hr Björkmans Entrémattor som man med lite god vilja kan kalla för en ”expo-aktör” har valt nya arbetskläder, cirkulära sådana, i samarbete med Beskow von Post.

Ämnen i artikeln: Beskow von Post
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-butik håller öppet dygnet runt och installerar tryckeri

butik workwear natten
Ämnen i artikeln: AhlsellWorkwear

”Kunderna kan få tillgång till butiken dygnet runt, veckans alla dagar, året om”.

Ämnen i artikeln: AhlsellWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Team Workwear rekryterar en butik till – den här gången i Småland

gary tranos
Ämnen i artikeln: Team Workwear

Senaste tillskottet i kedjan Team Workwear heter Gary profile & workwear och har sedan 1980 en modebutik i småländska Tranås. Sedan 2022 säljer de även profil- och arbetskläder och nu är man alltså även medlem i Team Workwear.

Ämnen i artikeln: Team Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här blir Vasaloppskollektion från Craft 2025

vasaloppet 25 craft
Ämnen i artikeln: Craft

Craft gör det igen, klär skidåkarna, i det alltid så populära Vasaloppet.

Årets kollektion är designad av Sofia Ekvall som berättar att hon tagit inspiration från Dalarnas textila tradition med en design som bygger på krusbandet från folkdräkter,

– Kollektionen för 2025 utgår från det mönstervävda krusbandet som känns igen på folkdräkter runtom i Dalarna, ett mönster som också återfinns i bandet till Vasaloppsmedaljerna. Årets uttryck är en modern variant av detta hantverk, där formspråket har blivit mer illustrativt med skidåkare, sol, granar och snöflingor i kombination med en grafisk förenkling av mönstret i krusbandet, säger Sofia Ekvall, i ett pressmeddelande.

– På Vasaloppet är vi jätteglada över att presentera årets kollektion som brukar vara mycket uppskattad. Det här är funktionella kläder som inspirerar till att ge sig ut för att uppleva och upptäcka naturen på ett lustfyllt sätt och som bjuder in till rörelse. Motiv och mönster flirtar också med en tradition, historia och folklighet som än idag bidrar till att föra människor samman på och runt den plats där Vasaloppet en gång föddes, säger Maria Fridén, Key Account Manager på Vasaloppet.

Vasaloppskollektionen lanserades den 27 november och finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se samt på plats i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka. Kollektionen innefattar bland annat hoodie, t-shirt, mössa, pannband och halstub.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Större norsk profilaktör flyttar hela verksamheten från Oslo till Trondheim

Prosess branding trheim1

Flyttar från Oslo till Trøndelag – bygger ny grossist- och tryckeriverksamhet på 2.800 kvm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettbolag blev årets internationella Gasell

gaseller24
Ämnen i artikeln: EtikettGaseller

Här är årets alla gaseller inom förpackning och etikett.

Ämnen i artikeln: EtikettGaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fiberkork från Blue Ocean Closures sålde slut direkt

ApotekHjartat6 1800

Blue Ocean Closures och Great Earth har introducerat en ny fiberbaserad kork för kosttillskott. Nu har man genomfört de första testerna i butik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons