Aller Media flyttar redaktionerna för att framtidssäkra printaffären

Lotta Cederbom, Koncernvd Aller Media

”Förändringarna är nödvändiga för att skapa en printaffär som kan leva och vara lönsam under lång tid framåt.”.

Aller Media flyttar de redaktioner som fram tills nu varit lokaliserade i Malmö. Koncernledningen har beslutat att samordna det redaktionella arbetet och flyttar därför redaktionerna till Stockholm. 60 personer i Malmö påverkas av beslutet.

Syftet är att fortsätta bygga en långsiktigt lönsam affär genom att inkorporera även familjetidningarna i den framgångsrika digitala organisation som sedan några år tillbaka har byggts upp i Stockholm.

Från den 1 oktober kommer familjetidningarna, som innefattar Allas, Allers, Allers Trädgård, Antik & Auktion, Hemmets Veckotidning, Matmagasinet, Året Runt, samt tillhörande deskar och specialutgåvor att bli en del av Lifestyle Brands och ledas från Stockholm.

Printmarknaden fortsätter att vika

Printmarknaden fortsätter att vika och tappar stora intäkter varje år, både på lösnummer och prenumeration. Den senaste Orvestorapporten visar stora nedgångar tvärs över hela branschen. Samtidigt fortsätter priserna för papper och distribution att öka. Som en konsekvens av detta ser Aller Media en vikande lönsamhet för familjetidningssegmentet framåt.

– Omorganisationen kommer bidra till att minska kostnaderna för printproduktionen genom processeffektivisering, synergier och interna samarbeten. Förändringarna är nödvändiga för att skapa en printaffär som kan leva och vara lönsam under lång tid framåt. Gör vi ingenting nu riskerar vi stora ebitatapp inom bara några år, säger Lotta Cederbom, koncern-vd på Aller Media i ett pressmeddelande.

Den nya organisationen kommer att bestå av cirka 45 medarbetare.

Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och reklambyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten planerar att bygga stor idrottshall i Kosta

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Region upphandlar konsult för inköp av profilprodukter och trycksaker

Uppdraget består av rådgivning och leverans av tryckeriprodukter, profilprodukter samt give aways. I tryckeriprodukter ingår även kuvert och blanketter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons