Logga in

Alla vinnarna i Svenska Publishingpriset

07 oktober, 2014 | Av: Branschkoll | Dela:

grupp530
Årets bästa kommunikatörer är utsedda! På måndagskvällen delades Svenska Publishingpriset ut för 22:a gången. Tävlingen är Sveriges mest heltäckande jurybedömda publishingtävling och premierar god och tydlig kommunikation.

Vinnare av det Stora Publishing-Priset blev förlaget Max Ström för boken Sune Jonsson Livstycken. Elanders vann i kategorin Årsredoviningar börsbolag och Strokirk Landström, som hade fyra nominerade bidrag för sina kunders räkning, vann i kategorin Reklamtrycksaker.

– Samtliga bidrag bedöms av juryn utifrån grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll och – beroende på typ av tävlingsbidrag – användbarhet eller fysiskt utförande, säger Björn Karlsson, vd för Populär Kommunikation och instiftare av tävlingen.

Alla vinnare:

Stora Publishing-PrisetSune-omslag

Sune Jonsson Livstycken, Bokförlaget Max Ström

För en fulländad och ödmjuk berättelse om ett svunnet Sverige.
Bokförlaget Max Ström. Sune Jonsson (fotograf), Val Williams (text), Jeppe Wikström (förläggare), Patric Leo (formgivning, bildurval), Charlotta Broady (
redaktion), Hans Dackenberg (redaktion), Patric Leo (redaktion), Britta Lundgren (redaktion), Petra Ahston Inkapööl (original), Amelie Stenbeck-Ramel (original).

B2B-sajter – produkter

Doberman på uppdrag av Verbum

Verbum – För en snygg och trevlig sajt med konsekvent navigering och god användbarhet.

B2B-sajter – tjänster

Stockholm Graphics för Stockholm Graphics

Stockholm Graphics – För en formmässigt stabil sajt – kreativ och rolig, med ett stort plus för proffsigt och lekfullt foto.

Besöksguider

Giv Akt Skåne på uppdrag av Stiftelsen Skånska Landskap

Ut i Skåne – För ett välstrukturerat upplägg, homogent bildspråk och text som lockar till läsning.

Fackböcker

Bokförlaget Arena

Svensk illustration – För ett imponerande pionjärarbete som bjuder på såväl lustfylld som intressant läsning för alla och envar.

Facktidningar/specialtidningar

Hemslöjd

Hemslöjd – För en rolig, vacker och välgjord tidning som genomsyras av kärleken till ämnet.

Handböcker

Klirr Stockholm på uppdrag av Scan

Lilla Köttguiden – För en välgjord, smart och pedagogisk guide – en handbok i ordets rätta bemärkelse.

Infomagasin

Tidningen Vi

Vi Trädgård – För slagkraftiga rubriker och ett foto som med sin komposition tar fram såväl personligheter som atmosfär.

Informationstrycksaker

Pelicula på uppdrag av Jernhusen

Den stationära staden – För väl genomförd design, genomtänkta illustrationer, utmärkt färgkomposition och bra pappersval.

Kataloger

Grand Public på uppdrag av Byarums Bruk

Byarum Home – För en visuell upplevelse med sparsmakad färgskala och sensuellt foto – ett konstverk!

Konsumentsajter – produkter

Södra tornet kommunikation på uppdrag av Andersson & Tillman

Andersson & Tillman – För en föredömligt enkel sajt med saklig information, sammanhållen stil och känsla.

Konsumentsajter – tjänster

Welcom på uppdrag av HSB Göteborg

Hisingenftw – För en kul sajt med lobbyism på hög nivå – WOW! säger juryn.

Kundtidningar B2B

A4

#4 – För vassa, starka och egensinniga berättelser med strålande fotografisk berättarteknik – därtill utmärkt repro, pappersval och bokbinderi.

Kundtidningar konsument

Uppdragsmedia på uppdrag av Hötorgshallens företagarförening

Hallen – För en kryddig och smakrik färgskala, lekfull typografi och en layout med bra känsla för rytm.

Läromedel

Liber

Matlagning 1 – För ett äckelfräckt omslag, instruktivt foto, klargörande texter och bra repro.

Massmediesajter/webbtidningar

W4 på uppdrag av Extrakt

Extrakt – För en inspirerande sajt med välskrivna texter och hög trovärdighet.

Medborgartidningar

Kullaliv

Kullaliv – För visuellt väl sammanhållna bildreportage, bra variation och tempoväxlingar – en solklar vinnare.

Medlemstidningar hem och individ

RFSU

Ottar – För tuff attityd, bra grepp och en utmärkt teknisk produktion – kaxigt helt enkelt.

Medlemstidningar yrke och bransch

Svenska Fotografers Förbund

Fotografisk Tidskrift – För en tidning som visar mångfalden inom svensk fotokonst och dessutom månar om texten – en källa till inspiration.

Offentlig sektor-sajter

Grand Public på uppdrag av Partnerskap Småland.

Mitt Småland – För en charmig och varierad sajt med trevligt upplägg.

Organisationssajter

NY reklambyrå på uppdrag av Ung Cancer.

Kolla Pungen – För en sajt som stannar kvar på näthinnan – tuff, snygg och rörande.

Personaltidningar

Intellecta Corporate på uppdrag av ICA.

Goda Affärer – För snärtiga texter och vackra illustrationer – en behändig publikation.

Praktverk

Bokförlaget Max Ström.

Sune Jonsson Livstycken – För en välfunnen titel, bilder som uttrycker kärlek och vemod, fantastisk repro samt ett utsökt bokbinderi – en i knivskarp konkurrens värdig vinnare.

Programkataloger

Stockholm Graphics på uppdrag av Kungliga Operan.

OPERAN 2014.2015 – För en harmonisk, lustfylld och kreativ presentation med ett ambitiöst foto.

Rapporter

IK Stockholm på uppdrag av Cancerfonden.

Cancerfondsrapporten 2014 – För en, vad gäller färg och illustration, konsekvent genomförd rapport – angelägen, tydlig och lättillgänglig trots ett blytungt ämne.

Reklamtrycksaker (två vinnare)

Lewander & co på uppdrag av Brödinstitutet.

Bröd i skolan – För ett välstrukturerat upplägg, pigg färgskala och ett korrekt tilltal som aldrig blir tråkigt.

Strokirk-Landströms på uppdrag av Englessons.

Englesson Furniture & Beds – För elegant smörande, snygg typografi och korrekt foto – flott och maffig.

Utbildningsprogram

Fru Berg på uppdrag av Högskolan för lärande och kommunikation.

Högskolan för lärande och kommunikation – För allittererande rubriker, överskådligt upplägg och väl sammanhållet fotografiskt maner.

Utbildningsprogramsajter

BERG på uppdrag av Utbildningsförvaltningen.

Valet är ditt – gymnasietvalet 2014 Stockholms stad – För en överskådlig och lättnavigerad portal med fina illustrationer och foton

Verksamhetstidningar

Intellecta Corporate på uppdrag av Umeå universitet.

Tänk – För porträtt med stark personlighet, foto som får ta plats och en utmärkt teknisk produktion.

Årsredovisningar – webb

Läkare Utan Gränser i samarbete med Anders Birgersson Produktion.

Läkare Utan Gränser – årsredovisning 2013 – För utmärkt typografi, dokumentärt bildspråk och ett nyskapande berättande – elegant och mycket gripande.

Årsredovisningar börsbolag

Elanders i samarbete med More PR och Rubrik.

I tiden – Elanders årsredovisning 2013 – För en årsredovisning som går utöver mallen och som har en kommunikativ ambition – snygg, välgjord och finurlig.

Årsredovisningar företag

Sthlm Kommunikation på uppdrag av Apoteket.

Apoteket Års- och hållbarhetsredovisning 2013 – För en förtroendeingivande framställning med ett klassiskt dokumentärt bildspråk och utmärkt bildrepro.

Årsredovisningar/verksamhetsberättelser organisation

Gracemill Communication på uppdrag av EKN.

EKN:s årsredovisning 2013 – För tydligt och klart språk och en strävan bort från myndighetsprosan – en hederlig produktion.

SPECIALPRISER

Användbarhetpriset

Obviuse på uppdrag av Mattecentrum.

Matteboken  matteboken.se – För en underbar sajt med väl fungerande övningsuppgifter, instruktiva filmer och tydlig navigation.

Designpriset

Icon Magazine/Bonnier Tidskrifter.

Icon Magzine – För väl avvägd typografi, snyggt balanserade proportioner och en form som är stram utan att bli tråkig – ett magasin som strålar av omsorg om hantverket.

Nytänkarpriset

Grand Public på uppdrag av Partnerskap Småland.

Mitt Småland – För en idé om en klassisk bygd och modet att våga lita på de verkliga experterna.

Verbala priset

Bokförlaget Arena

Svensk illustration – För en allt igenom engagerande framställning med en språklig klarhet och konsekvens som sticker ut.

Foto: Fredrik Stehn 

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består. (mer…)

Mässa: Retail experience live – lär dig mer om konsumentbeteenden, shopping och kommunikation

15 och 16 maj hålls mässan Retail experience live i Kista där ett gäng utställare och föreläsare berätta om alla de senaste trenderna inom retail. Bland bolagen som ställer ut finns flera grafiska företag

Bertelsmann Printing Group stänger tryckeri, byter ledning och effektiviserar

Dirk Kemmerer blir ny vd för Bertelsmann Printing Group. (Bild: Bertelsmann)

Bertelsmann Printing Group, en av Europas största tryckeri-koncerner med 8.000 anställda, meddelar förändringar i koncernen:

Elon gör om 300 butiker – de får uppdraget

Elons över 300 butiker ska få helt nytt utseende – för detta har man valt två partners för extern skyltning och butiksinredning. 

Europas största boktryckeri har bytt ägare igen

Efter bara nio månader har man sålt de 16 tryckerierna. (mer…)